Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-25, 16:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusslan
Skämtar du? Det finns skåningar, göteborgare, dalmasar, norrlänningar, stockholmare m fl på våra sportkanaler som pratar rejäl dialekt. Rikssvenskan i media har varit utdöd sedan länge. Inte svårare att förstå lite brytning än en rejäl skånska. 😃

Jag vill inte lyssna på någon som uttalar vartannat ord på fel sätt.
Citera
2023-08-25, 16:15
  #14
Medlem
Det har egentligen inte funnits någon riktigt bra sportkommentator sedan Anders Gernandt, men jag tycker nog att Christian Olsson gör ett hyfsat jobb på Radiosporten. Någon invandrare har jag aldrig hört.
Citera
2023-08-25, 16:16
  #15
Medlem
Har aldrig sagt att de är särskilt begåvade, över lag är de nog som folk är mest. Att människor inte kommit som arbetskraftsinvandrare säger inte heller något om deras begåvning. Väldigt många av de som kom från Balkan och senare Syrien var välutbildade och/eller drev egna företag i hemlandet. Att det är problem i skolor med hög invandrartäthet har en mängd olika orsaker, men ingen av dem är brist på begåvning.
Citera
2023-08-25, 16:19
  #16
Medlem
Dofternas avatar
Är den här lilla brytningen verkligen ett problem? Bättre svenska än Guidetti.
https://www.tiktok.com/@svtsport/vid...61890274807066
Citera
2023-08-25, 16:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är den här lilla brytningen verkligen ett problem? Bättre svenska än Guidetti.
https://www.tiktok.com/@svtsport/vid...61890274807066

När de pratar invandrarsvenska, och väldigt snabbt, så är det jobbigt att lyssna på detta.
Citera
2023-08-25, 16:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det har egentligen inte funnits någon riktigt bra sportkommentator sedan Anders Gernandt, men jag tycker nog att Christian Olsson gör ett hyfsat jobb på Radiosporten. Någon invandrare har jag aldrig hört.

Basket på SVT.
Citera
2023-08-25, 16:43
  #19
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tyvärr, jag förstår inte blattiska..
Citera
2023-08-25, 17:42
  #20
Medlem
lone stars avatar
Tyckt det varit lite gulligt ibland, när nån invandrare i nyheterna försöker övertydligt och långsamt säga orden korrekt.
Citera
2023-08-25, 18:42
  #21
Medlem
Men många pratar inte långsamt. De babblar på som om de tror att deras svenska är perfekt.
Citera
2023-08-28, 14:58
  #22
Medlem
När man läser kvällstidningar, så handlar de flesta av artiklarna om våldtäkter, mord och rån utförda av invandrargäng. Och sedan ska man koppla av, och titta på sport för att försöka förtränga allt som man har läst. Och när man då hör denna invandrarsvenska, så sätter man tyvärr detta i samband med vad man har läst. Och då störs jag av ord som uttalas på fel sätt, och i fel ordningsföljd. Och då blir jag irriterad och byter kanal, och lyssnar på någon som pratar behaglig svenska.
Jag tror att de förlorar många tittare av denna anledning, visst vill man lyssna på någon där man inte behöver anstränga sig för att förstå allt som de säger. Är invandrare medvetna om att de kan vara jobbiga att lyssna på i längden? Många lär sig grunderna, och sedan bryr de sig inte.
__________________
Senast redigerad av Akasha1000 2023-08-28 kl. 15:40.
Citera
2023-08-29, 16:23
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Störs ni av detta? Jag tycker att det är väldigt irriterande när någon uttalar vartannat ord på fel sätt. Och orden sätts i fel ordning. Borde de inte ställa lite större krav när det är så många som ska lyssna?
Och de flesta förstår inte att de inte pratar på samma sätt som vi gör, och pratar mycket snabbt.

Nästan ännu mer irriterande är den hysteriska kvinnan, som kommenterar allsvenskan i fotboll.
Citera
2023-08-29, 16:24
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
När man läser kvällstidningar, så handlar de flesta av artiklarna om våldtäkter, mord och rån utförda av invandrargäng. Och sedan ska man koppla av, och titta på sport för att försöka förtränga allt som man har läst. Och när man då hör denna invandrarsvenska, så sätter man tyvärr detta i samband med vad man har läst. Och då störs jag av ord som uttalas på fel sätt, och i fel ordningsföljd. Och då blir jag irriterad och byter kanal, och lyssnar på någon som pratar behaglig svenska.
Jag tror att de förlorar många tittare av denna anledning, visst vill man lyssna på någon där man inte behöver anstränga sig för att förstå allt som de säger. Är invandrare medvetna om att de kan vara jobbiga att lyssna på i längden? Många lär sig grunderna, och sedan bryr de sig inte.

Stäng av ljudet.
Det gör jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback