• 7
  • 8
2023-08-27, 14:04
Medlem
Jag tycker definitivt ADHD har blåst upp och det förskönas som fan i media. Riktig ADHD är kopplat med extrema sömnsvårigheter och ångestproblematik som ofta (men inte alltid) leder till missbruk som vuxen och långvariga depressioner. Detta man läser om folk som glömmer sin plånbok och klandrar sin ADHD är trams. Det riktiga problemet med ADHD är just det jag skrev innan och detta hör man sällan om för det är ju inte lika "roligt".
Citera
2023-08-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappisF
Jag tycker definitivt ADHD har blåst upp och det förskönas som fan i media. Riktig ADHD är kopplat med extrema sömnsvårigheter och ångestproblematik som ofta (men inte alltid) leder till missbruk som vuxen och långvariga depressioner. Detta man läser om folk som glömmer sin plånbok och klandrar sin ADHD är trams. Det riktiga problemet med ADHD är just det jag skrev innan och detta hör man sällan om för det är ju inte lika "roligt".
Jag börjar förstå att individer med diagnos finns mitt ibland oss och att de flesta försöker passa in så gott det går. Det måste upplevas som att samtidigt befinna sig i två världar och att ständigt känna en press beroende på hur omgivningen reagerar, eller? Medan vi andra glider omkring utan större anpassningssvårigheter finns det bland oss, utan diagnos, dem som ”lånar” diagnosen när det passar.
Citera
2023-08-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Åtminstone om man lyssnar på vissa av de mer "offentliga", speciellt med en färsk diagnos. (Jag tittar på dig Magnus Betnér)

"Jag glömmer ju vad jag höll på med för fem minuter sen höhö men det är ju typiskt oss med ADHD alltså"

"Nä man orkar ju inte ens städa köket om man har ADHD hehehe"

"Jag med min ADHD kommer ju för sent ibland till möten!"

Vet ni, det där är saker som händer ALLA oavsett diagnos... Det mesta jag hör om ADHD är att det är skrämmande likt att helt enkelt vara en helt normal slarver.

Samma sak med det här att fokusera på saker. "Jag kunde ju aldrig koncentrera mig på tråkiga lektioner i skolan" nä men vem kan det? Är det tråkigt så flyger tankarna lätt iväg till nåt roligare.

Är det möjligen lite väl lätt att få en ADHD-diagnos idag, och det är därför mängden diagnoser rusar i höjden de senaste 10-20 åren?
Magnus Betnér är en jävla fitta som har hittat en ny offerkofta att mysa i och dra skämt om. Han representerar inte folket med ADHD utan vi hatar honom och tar kraftigt avstånd från honom och allt han står för och tycker det var roligt när han fick ett drev mot sig så han gick in i väggen.

Det är inte lätt att få en ADHD-diagnos det är en utdragen process borde bli enklare. Dom riktiga fallen får diagnosen först när dom har nått kåken eller knarkar/dricker en massa istället och ev håller på med bus.

Överdiagnostiseringen av pojkar i dessa tider är en annan femma.
Senast redigerad av offermentalitet 2023-08-27 kl. 16:49.
Citera
2023-08-30, 23:49
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
ADHD är ett flyktbeteende kan man säga. En slags dysfunktionell strategi. Man flyr jobbiga tankar, ångest och obehagliga känslor. Sysselsätter sig, har "myror i brallan", kan inte sitta still osv. Andra dysfunktionella strategier kan vara självskadebeteenden, apati, tvångsmässigthet, alkohol och droganvändning osv.
Inte sällan har man stökiga hemförhållanden och/eller traumatiska upplevelser. Föräldrar med ADHD-barn vill gärna ha en diagnos på sina barn så att de känner att det inte är deras egna fel utan det är barnets diagnos som är orsaken, fast det egentligen är ett symtom. Så då blir barnet sin ADHD-diagnos. Och man är så rädd för att barnet ska förknippa sin diagnos som något negativt så man vill gärna måla upp det som att det är något som gör barnet speciellt och att det t.o.m. är en "superkraft", så ja, det leder till att barnen tror att de är så speciella. Och så slipper de själva ta ansvar för sina handlingar, det är ju deras ADHD som gjorde att de agerade felaktigt, och det är jätteskönt att kunna skylla på sin ADHD. Sen så är det så byråkratiskt i dagsläget att det är i princip omöjligt att få extra stöd i skolan om man inte har en diagnos så det har gjort att efterfrågan skjutit i höjden. Dessutom finns det många diagnoser som man inte kan få innan man fyllt 18, som psykotiska diagnoser, borderline, bipolär osv, då man inte anses färdigutvecklad så det finns inte så många diagnoser att ge ett barn utöver typ ADHD, asperger/autismspektrum och dyslexi.

Fick reda via en bekant till en rektor att dom vill ha så många diagnoser i klasserna som möjligt för då får man mera resurser.
Sverige 2023 i ett jävla nötskal.

*edit
Klart man inte utvecklas normalt socialt om man växer upp framför en platta, telefon och dator som huvudsällskap.
Senast redigerad av Sinnersten 2023-08-30 kl. 23:52.
Citera
2023-08-31, 00:02
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Åtminstone om man lyssnar på vissa av de mer "offentliga", speciellt med en färsk diagnos. (Jag tittar på dig Magnus Betnér)

"Jag glömmer ju vad jag höll på med för fem minuter sen höhö men det är ju typiskt oss med ADHD alltså"

"Nä man orkar ju inte ens städa köket om man har ADHD hehehe"

"Jag med min ADHD kommer ju för sent ibland till möten!"

Vet ni, det där är saker som händer ALLA oavsett diagnos... Det mesta jag hör om ADHD är att det är skrämmande likt att helt enkelt vara en helt normal slarver.

Samma sak med det här att fokusera på saker. "Jag kunde ju aldrig koncentrera mig på tråkiga lektioner i skolan" nä men vem kan det? Är det tråkigt så flyger tankarna lätt iväg till nåt roligare.

Är det möjligen lite väl lätt att få en ADHD-diagnos idag, och det är därför mängden diagnoser rusar i höjden de senaste 10-20 åren?
Kan inte annat än hålla med. Men många världsledande experter menar att ADHD inte ens finns. Självklart utnyttjar många detta för att bli knarkare. De borde förbjuda knark för ADHD så ska du se att diagnosen ej hade varit poppis längre.
Citera
2023-09-04, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Magnus Betnér är en jävla fitta som har hittat en ny offerkofta att mysa i och dra skämt om. Han representerar inte folket med ADHD utan vi hatar honom och tar kraftigt avstånd från honom och allt han står för och tycker det var roligt när han fick ett drev mot sig så han gick in i väggen.

Det är inte lätt att få en ADHD-diagnos det är en utdragen process borde bli enklare. Dom riktiga fallen får diagnosen först när dom har nått kåken eller knarkar/dricker en massa istället och ev håller på med bus.

Överdiagnostiseringen av pojkar i dessa tider är en annan femma.

Jag håller fullständigt med. Har själv adhd som diagnostiserats i vuxen ålder där hög begåvning var anledningen till att det tog tid. Har barn med större svårigheter, men där adhd finns i sin renaste form. Dessa ungar kan bli så helvetes fokuserade att de inte ens reagerat på att du klappar händerna bakom deras huvud. Samtidigt kan de vara så ofokuserade att de bara kliver iväg mitt uppe i något. Attention span kan vara 2 sekunder. Skitkul att köpa leksaker till... Sen är det denna jäääävla otålighet och behovet av att det alltid måste hända något. Tror inte många här förstår vad det innebär att konstant övervaka.

Kändisar ADHD... Det är bara för att försöka få ett papper på att man är mer än bara talangfull. Man funkar annorlunda. Jävla rövhål.

Kan säga att min adhd inte märks bland folk annat än att jag kan verka trög med instruktioner. Upprepa bokstaveringar, telefonnummer osv. Missar helt uppenbar info. Får ont i kroppen av att skriva på långsamma mobiler pga otålighet. Säger otroligt opassande skämt mest för att jag inte kan hålla tillbaka impulser. Pratar om flera saker samtidigt med folk och byter ämne fram och tillbaka. Blir otroligt frustrerad av köande, bilåkning, sniglar i infodiskar, tvetydig info. Som barn var min korta stubin den största svårigheten. Det tog otroligt lång tid att komma till ro. Rätt dålig på att planera tiden. Typ jobbar med något fram till middag då man ska hämta sambo vid 14. Blir att man behöver laga mat och duscha på 20 min, sen har man inte gjort något av det man blev ombedd att göra, som disk, tvättstugan, vika kläder, ringa nån myndighet, fixa med hantverkare osv. Det är tröttsamt.

Idag kör jag elvanse efter att ha testat olika saker som bara gav biverkningar. Värst var ett piller som gjorde att man inte fick orgasm trots att man fick utlösning. Tycker egentligen inte att elvanse gör någon större skillnad för mig. Lite hårdare hjärtklapp kanske. Dosen är dock låg. Eventuellt så blir jag något bättre på att minnas snabbare så man slipper upptäcka att man glömt badbyxorna innan man kommer hem.

Men ja, jag tror att det går att runda en del psykologer. Många tips finns redan på nätet vad du behöver göra. Jag tror också att kändisarna lättare brer på med ord och låter mer speedade när de pratar. En som Bentnér vill man ju bara få att hålla käft.

De som jag har mött med adhd är riktigt illa däran. De har god man! Vissa har inte ens eget boende. Det är inte något man frivilligt väljer bara för att man vill ha diagnos. Ögonen står rakt ut. Nej, fy fan för folk som inte förstår vad det handlar om.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in