2023-08-25, 14:05
Medlem
Hej har problem med en skatteskuld och skulle därför vilja öppna ett danskt bankkonto.
Svenska kronofogden samarbetar ju inte med den danska motsvarigheten.
Danske bank kräver dock ett danskt CPR nummer.
Vet någon med erfarenhet om det går att skaffa ett danskt Cpr nummer utan planer på att arbeta eller bosätta sig i danmark, alternativt om det går att öpnna ett dankst bankkonto utan krav på danskt cpr nummer?
Seriösa svar uppskattas
Citera
2023-08-25, 14:10
Medlem
pn222jws avatar
Öppna ett i USA - danska & svenska banker samarbetar mycket.
Citera
2023-08-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattensmysterie33
Hej har problem med en skatteskuld och skulle därför vilja öppna ett danskt bankkonto.
Vet någon med erfarenhet om det går att skaffa ett danskt Cpr nummer utan planer på att arbeta eller bosätta sig i danmark, alternativt om det går att öpnna ett dankst bankkonto utan krav på danskt cpr nummer?
Seriösa svar uppskattas

Du måste ha arbete/bo i Danmark för att kunna få CPR nummer. De är väldigt hårda med det. Enklaste är att du skaffar andra banker isåfall i utlandet typ N26 eller sådant som går att lösa fast du bor i Sverige
Citera
2023-08-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Öppna ett i USA - danska & svenska banker samarbetar mycket.
Tack för tipset, egentligen så bryr jag mig inte så mycket om bankerna utbyter sådan information med varandra. Sålänge inte pengarna kan användas för utmätning, men verkar som att CPR blir krångligt
Citera
2023-08-25, 15:25
Medlem
Citat:
Tack för tipset, egentligen så bryr jag mig inte så mycket om bankerna utbyter sådan information med varandra. Sålänge inte pengarna kan användas för utmätning, men verkar som att CPR blir krångligt

Ja, då måste antingen bo i Danmark eller ha ett påskrivet anställningskontrakt för att kunna få ett CPR-nummer. Utan CPR-nummer kan du inte öppna danskt konto i någon bank.
Citera
2023-08-25, 16:03
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Sålänge inte pengarna kan användas för utmätning, men verkar som att CPR blir krångligt
Här är en del utländska alternativ https://bitcointalk.org/index.php?topic=1756494
De flesta kan man öppna genom att ta foto på sitt pass men vill du minska risken för utmätning så ta någon mindre i t.ex Polen, Bulgarien eller Litauen.
Citera
2023-08-26, 14:11
Medlem
Citat:
Seriösa svar uppskattas

Hur fungerar det med att starta företag i Danmark?
Behöver du ett CPR nummer för det?
Citera
2023-08-26, 17:48
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Inte ens jag som är dansk medborgare men född i Sverige har ett riktigt CPR-nummer i passet utan ett dummy-nummer typ 230764-XXXX istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in