• 2
  • 3
2023-10-09, 11:58
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovelylocksss
Tack för tips! Ja nyare bilar verkar vara brutalt dyra att fixa, dom 5 åren jag haft Saaben så har vi servat den själv för 1000 spänn en gång i halvåret samt kanske lagt max 5000 kr på reparation. Typ så mycket en vanlig service hade kostat för en ny bil

Ja, det låter ju som om du ska försöka hålla saaben gåendes. Strunta i vad den är värd, försök bilda dig en uppfattning om hur länge du kan göra den för vare reparation eller service.

Vi kör två gamla Volvo från 90 talet. Dom går ungefär 3000-3500 mil per år tillsammans, och kostar oss runt 5000 totalt i service och underhåll. Oslagbar ekonomi och väldigt bra för miljön.
Citera
2023-10-10, 01:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovelylocksss
Hej!
Jag behöver nog snart köpa en ny bil då min gamla men trogna Saab från 07 snart gått 35000 mil och det nu börjat låta lite konstigt från framvagnen då och då(Kan inget om bilar så vet ej vad det kan vara och reparationen skulle troligtvis kosta mer än vad bilen är värd).
Jag HATAR att köra bil och har inget bilintresse men då jag bor på "landet" och jobbar centralt så måste jag ha en bil för att ta mig till jobbet.

Vill ha tips på en tråkig ekonomisk bil, väldigt gärna automat. Den får vara ful men inte för ful(har en granne med en gammal fyrkantig hyndai och skulle skämmas om jag körde runt i en sån tyvärr). Maxpris 100 000 men gärna mindre då jag ogillar att ha en bil som jag måste vara rädd om samt att jag inte tjänar så mycket.

Vilken bil håller bäst? Har hört att japanska bilar ska hålla bra, men bara vissa sorter? Var inne på Toyota Aygo tex men den verkar vara skräp?

Vill du ha det bekvämt och enkelt i vardagen, och slippa krångel med oljebyten och annan motorservice, så köp en elbil. Dock lite tufft med en så enormt låg budget (du får nästan dubbla den).

Förutsätter dock att du bor i villa och kan ladda enkelt hemma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in