• 1
  • 2
2023-08-25, 10:58
Medlem
Hej!
Jag behöver nog snart köpa en ny bil då min gamla men trogna Saab från 07 snart gått 35000 mil och det nu börjat låta lite konstigt från framvagnen då och då(Kan inget om bilar så vet ej vad det kan vara och reparationen skulle troligtvis kosta mer än vad bilen är värd).
Jag HATAR att köra bil och har inget bilintresse men då jag bor på "landet" och jobbar centralt så måste jag ha en bil för att ta mig till jobbet.

Vill ha tips på en tråkig ekonomisk bil, väldigt gärna automat. Den får vara ful men inte för ful(har en granne med en gammal fyrkantig hyndai och skulle skämmas om jag körde runt i en sån tyvärr). Maxpris 100 000 men gärna mindre då jag ogillar att ha en bil som jag måste vara rädd om samt att jag inte tjänar så mycket.

Vilken bil håller bäst? Har hört att japanska bilar ska hålla bra, men bara vissa sorter? Var inne på Toyota Aygo tex men den verkar vara skräp?
Citera
2023-08-25, 11:00
Medlem
Och ett litet tillägg. Vad rekommenderar ni, köpa från privat eller firma?
Citera
2023-08-25, 11:07
Medlem
Svårt att ge ett generellt tips.

Toyota Aygo är väl inte skräp direkt, men är det man normalt definerar som en minibil och funkar inte så bra för längre transporter, mer för stadskörning.
Men Toyota är väl kända för att göra pålitliga bilar, skulle i så fall rekomendera en lågutrustad Yaris eller Corolla i ditt fall.
Även KIA ceed är väl en bil som är OK gällande tillförlitlighet, däremot så är automatlådan rätt kass på den(Slö och drar mycket bränsle).

Tror det viktigaste är att du hittar rätt bil, och undviker det mesta lull-lull, ju midre utrustning ju mindre kan gå sönder och ger oftast ett lägre inköpspris.
Citera
2023-08-25, 11:07
Bannlyst
Toyota är inte skräp oavsett model. Allt ifrån VAG (Audi, VW, Skoda och Seat) är skräp.

Titta på Toyota Yaris/Auris, Honda Jazz, Mazda 3, Suzuki Swift, Hyundai i10/i20/i30, Kia Picanto/Rio/Cee´d.

När du ingenting vet om bilar är det bäst att köpa från en förhandlare (med garanti).
Citera
2023-08-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Toyota är inte skräp oavsett model. Allt ifrån VAG (Audi, VW, Skoda och Seat) är skräp.

Titta på Toyota Yaris/Auris, Honda Jazz, Mazda 3, Suzuki Swift, Hyundai i10/i20/i30, Kia Picanto/Rio/Cee´d.

När du ingenting vet om bilar är det bäst att köpa från en förhandlare (med garanti).
Audi, Bentley, Porsche, Ducati, SEAT, Scania är skräp? Komiskt.
Världens största biltillverkare producerar inte bara skräp, alla tillverkare har mer eller mindre lyckade modeller.
Citera
2023-08-25, 12:51
Medlem
Japanska bilar funkar ofta bra, Toyota är ju alltid ett säkert kort.
Mazda 3 har jag själv haft en 2014 som jag sålde för några år sedan, rolig och driftsäker bil med ganska många funktioner för priset. Skulle gärna behållt den om det inte var för att jag behövde större bil.

Annars kan du ju kolla på Mazda 2 en lite mindre variant, har ingen egen erfaren het av den, men är den lika bra som 3 an så är den klart värd att kika på
Citera
2023-08-25, 13:16
Medlem
OneTaps avatar
kan rekommendera bmw m2 går o hitta begagnat under 100k. bra bil med hållbar motor. lätt o styla om du gillar sånt. finns kol fiber o sport fälgar o köpa
Citera
2023-08-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
kan rekommendera bmw m2 går o hitta begagnat under 100k. bra bil med hållbar motor. lätt o styla om du gillar sånt. finns kol fiber o sport fälgar o köpa

Läste du inte trådstarten?

TS hatar att köra bil men gör det för att han måste, tror du han då vill hålla på byta fälgar (kan man för övrigt göra på alla bilar, inget specifikt för BMW) och annat trams på en bruksbil?
Citera
2023-08-25, 13:38
Medlem
Fisknyllets avatar
Kia Rio eller Hyundai i20, stabila, billig skatt o dricker inte allt för mycket...billiga i inköp också...
Citera
2023-08-25, 14:00
Medlem
Opel Astra från 2012-16 kan man få rätt billigt, stabila bilar, inga bränsletörstiga bilar och skatten brukar heller inte vara hög. Det är bäst att köpa begagnat idag, men även där har priserna stigit dock en ny bil är alltid en större förlust pengamässigt då du tappar värde så fort du åker ut från bilhandlaren.
Citera
2023-08-25, 14:55
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Läste du inte trådstarten?

TS hatar att köra bil men gör det för att han måste, tror du han då vill hålla på byta fälgar (kan man för övrigt göra på alla bilar, inget specifikt för BMW) och annat trams på en bruksbil?
jaha då får han väl skippa fälgarna då? sa bara att de e lätt o göra på bmw m2 o mitt tips kvarstår. de e bra bil o bra bränsle ekonomi o dessutom snygg =)
Citera
2023-08-25, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
jaha då får han väl skippa fälgarna då? sa bara att de e lätt o göra på bmw m2 o mitt tips kvarstår. de e bra bil o bra bränsle ekonomi o dessutom snygg =)

Tveksam på allt övrigt, finns billigare och driftsäkrare bilar för någon som bara vill transportera sig ifrån A till B.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in