• 1
  • 2
2023-08-24, 22:45
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Frågar på fullt allvar för vet inte vem jag ska vända mig till, finns ju uppenbarligen troll och fjantar här, men majoriteten av på Flashback verkande synes mig seriösa och seriös feedback mottages gärna.

Min far är lite speciell, psykisk ohälsa och missbruk (mest alkohol) men en intellektuell briljans och moralisk resning när det verkligen krävs, han har alltid kommit upp på åtta men misstänker att han kan ha blivit uträknad nu. Min syster och jag har väl inte farit illa, aldrig fått stryk eller liknande. Bl a till 75 % finansierat våra respektive lägenheter. Morsan och han separerade för ca 10 år sedan.

Sedan i igår är han borta och svarar inte i telefon, heller inte på mess, eller mail. Lär utebli från sin tid på en beroendemottagning i morgon. Även när han super till brukar han alltid vara både nåbar och ångerfull. I tisdags fick han ett "spel" - gapade om att "flashback kunde dra åt helvete" (kan te sig löjligt men lät som han stängts av för 50-11:e gången) gestikulerande gapade han om att "han skulle strypa och slå in skallen på den där jävla Thedéen" m fl tirader. Sitter nu i hans lägenhet - förgäves verkar det - och hoppas han ska höra av sig.
Full som ett ägg när han drog och svarar som sagt inte i telefon (något nytt) och jag är på allvar orolig för honom men även för riksbankschefen - folk har råkat illa ut förut när dessa "spel" kommit. Påminde honom om en deadline för en typ konsultrapport till en viktig kund, denne kunde "fara åt helvete".

Borta sedan igår morse som sagt. Ska jag ringa polisen? Missing people? Kan en orosanmälan ligga honom i fatet? Bör jag tillse att Rb ger sin chef livvaktsskydd? Skojar inte.

Nu snurrar det bara i skallen. Kontaktar jag Polisen, Beroendeenheten eller dylikt och han kommer hem i morgon nykter, hel och ren - känns alls inte som en omöjlighet, kommer han aldrig förlåta mig. Samtidigt rädd för att läsa på AB att en hög statstjänsteman blivit halvt ihjälslagen.

Vad skulle ni gjort i mitt läge? Ber om ursäkt för ev stavfel och konstiga meningar - är som sagt lite skärrad minst sagt.
Citera
2023-08-24, 22:48
Medlem
Eponumoss avatar
Orosanmäla till vilken myndighet eller instans menar du?

Vuxna myndiga människor får gå ut och supa i några dagar om de känner för det.
Citera
2023-08-24, 22:54
Medlem
pn222jws avatar
Polisen.
Citera
2023-08-24, 22:57
Medlem
HoraTheExplorers avatar
I det här fallet så vet du bäst, av det lila jag fått veta här i din trådstart, ja a du jo jag hade nog ringt Polisen och iaf rådgjort med dom, iom att du säger att ni brukar få kontakt med honom i vanliga fall.

Kommer han hem i morgon och blir förbannad så är det knappast ditt fel, man kan inte gå på knä och bocka städa och curla och oroas för en alkoholist .....och dessutom ta en massa skit när man gör allt man kan för att man är rädd att han har ihjäl sig själv eller någon annan.

Har du inga ställen du kan tänka dig att han befinner sig, suparpolare ... kanske kan ta bilen och åka runt och leta lite?
Citera
2023-08-24, 23:02
Medlem
Stenballes avatar
Jag tycker att du ska låta bli att fokusera på att det är "din egen far" och istället se det som att det är en människa som förmodligen behöver någon typ av hjälp.
För några år sedan hade jag en vän som hade en släkting som helt plötsligt "försvann".
Han var i en "svacka" och det var känt sedan tidigare att alkoholen var hans närmsta bundsförvant i perioder av depressivitet.
Svarade inte på telefon som han brukade, ringde inte tillbaka och läste inte meddelanden på Messenger.
Vi ringde polisen och förklarade situationen, de tog sig in i lägenheten, och det visade sig att han mer eller mindre supit sig till botten av alla tillgängliga flaskor.

Exakt vad poliserna gjorde vet jag inte, men de tog hand om situationen och han fick hjälp.
Citera
2023-08-24, 23:25
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Orosanmäla till vilken myndighet eller instans menar du?

Vuxna myndiga människor får gå ut och supa i några dagar om de känner för det.

Till Soc på kommunen - han har haft kontakt med deras missbruksenhet så är "känd" där och även lyckats få - trots 50 + - en LVM-anmälan på sig, las dock ner, halvåret sedan.
Citera
2023-08-24, 23:28
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tycker att du ska låta bli att fokusera på att det är "din egen far" och istället se det som att det är en människa som förmodligen behöver någon typ av hjälp.
För några år sedan hade jag en vän som hade en släkting som helt plötsligt "försvann".
Han var i en "svacka" och det var känt sedan tidigare att alkoholen var hans närmsta bundsförvant i perioder av depressivitet.
Svarade inte på telefon som han brukade, ringde inte tillbaka och läste inte meddelanden på Messenger.
Vi ringde polisen och förklarade situationen, de tog sig in i lägenheten, och det visade sig att han mer eller mindre supit sig till botten av alla tillgängliga flaskor.

Exakt vad poliserna gjorde vet jag inte, men de tog hand om situationen och han fick hjälp.

Prylen är att jag sitter i hans lägenhet nu, och väntar på att han ska svara. Han kan sitta i baren i Berlin, Papeete, Rom eller i Motala, typ. Har hört med vänner och hans "vita för tillfället" bekanta. Inte ett spår.
Citera
2023-08-24, 23:33
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
I det här fallet så vet du bäst, av det lila jag fått veta här i din trådstart, ja a du jo jag hade nog ringt Polisen och iaf rådgjort med dom, iom att du säger att ni brukar få kontakt med honom i vanliga fall.

Kommer han hem i morgon och blir förbannad så är det knappast ditt fel, man kan inte gå på knä och bocka städa och curla och oroas för en alkoholist .....och dessutom ta en massa skit när man gör allt man kan för att man är rädd att han har ihjäl sig själv eller någon annan.

Har du inga ställen du kan tänka dig att han befinner sig, suparpolare ... kanske kan ta bilen och åka runt och leta lite?

Hör han inte av sig eller ger ifrån sig ett livstecken under morgondagen blir det nog Polisen - orolig för honom och vad han kan ställa till med. Det konstigaste är att telefonen är död - ingen "angry drunk" utan brukar lova (och ibland faktiskt hålla) saker på fyllan, men det här var ett "ilske-spel" jag aldrig sett förut.
Citera
Medlem
KronPelles avatar
Du kan som nära anhörig LVM:a honom har jag fått höra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Vad skulle ni gjort i mitt läge? Ber om ursäkt för ev stavfel och konstiga meningar - är som sagt lite skärrad minst sagt.
Skulle ringt psykakuten, beroendemottagningen och polisen, i den ordningen. Därefter sjukhuset.
Citera
2023-08-24, 23:40
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Skulle ringt psykakuten, beroendemottagningen och polisen, i den ordningen. Därefter sjukhuset.

Jo - första indikationen är ju Beroende - han har en tid där i morgon e m, lär inte dyka upp, han dyker aldrig upp när han vet att han inte blåser noll, men själva prylen kan få honom att höras av. Annars blir det nog i den ordningen du anger.

Vill tacka för all feedback i tråden! Har ju syrran och morsan på nära håll, på något sätt lugnar det mig. Morsans attityd (även om hon börjar bli orolig hon med) är mest "oroa dig inte för den där galningen". Men hon såg inte hans exit i går morse, var som sagt ingen rolig syn.
Citera
2023-08-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Jo - första indikationen är ju Beroende - han har en tid där i morgon e m, lär inte dyka upp, han dyker aldrig upp när han vet att han inte blåser noll, men själva prylen kan få honom att höras av. Annars blir det nog i den ordningen du anger.
Det fungerar lite olika i olika kommuner, men många har en beroendemottagning där man kan lägga in sig. Öppet dygnet runt, alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in