2023-08-25, 02:19
Medlem
IceEyess avatar
Svårt att avgöra vad som är mest löjeväckande, möbelsnickares fantasipris eller den/de som köpte bordet.
Citera
2023-08-25, 03:20
Medlem
jymdjakets avatar
Fan vad fult. Hade nån artistiskt begåvad täljt ut vackra mönster hade man kunnat förlåta dom, men det där är Windows XP-tema-estetik.
Citera
2023-08-25, 03:26
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ner-i-emmaboda

Om man tittar på SVT:s korta filmklipp får man se hur bordet ser ut. Det är format som en båt och ska också fyllas med glaskonst av paret Vallien. Framför allt Bertil Vallien har gjort många små båtar i glas, här är ett exempel: https://www.svensktkonstglas.se/sort...limiterat.html

Jag tycker att bordet ser ganska knepigt ut. Det är nog inte speciellt bekvämt att sitta vid. Gissningsvis kommer det att bli smutsigt när det kommer avtryck från skor på båtens skrov.

Har inte Emmaboda kommun bättre användning av dessa pengar inom skolan eller äldreomsorgen?

Ser ut som en kylfläns till ett grafikkort målgrupp trettonåring.
Citera
2023-08-25, 03:47
Medlem
T.o.m. Viktor i farmen gjorde ett snyggare bord och gratis därtill.
Citera
2023-08-25, 05:13
Medlem
bajssprutans avatar
Ställ er frågan om ni sett ett privatägt bolag slösa 600k på ett bord nån gång.

Inte det ? Lättare att slösa med någon annans pengar.

Skulle chefen på det lokala peabkontoret gjort detsamma hade huvuden rullat.
Citera
2023-08-25, 05:26
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Kommunen får väl bara göra sin inköp från upphandlade leverantörer? Och de leverantörerna kan ofta ta hutlöst betalt.
När summorna överskrider en viss gräns ska det tas från upphandlade leverantörer. Men kostnader av mindre värde kan man alltid ta på delegation. Så vill jag uppfatta att LoU fungerar.
Citera
2023-08-25, 06:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är ju sinnesjuka pengar.
Då är det väl bättre att köpa ett nytt bord vart 25:e är och betala 30 000:- varje gång.

100 år *= 120 000:-

200år = 240 000

300 år = 300 000

400 år = 360 000

500 år = 420 000

600 år = 480 000

700 år = 540 000

Och så 800 år då går vi uppe på 600 000

Så man får ett nytt fint bord var 25:e år i 800 år

Fast du har räknat fel. Första 200 åren kostar ditt bord 120 000kr men sen är det halva priset resten av åren. Kanske har de fått rabatt😂😂

500 år blir det rätta men sen är frågan hur mycket bord du får för 25 000kr om 500 år med svenska träpengar.
Citera
2023-08-25, 06:42
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Jag tror faktiskt att om skattebetalarna i Emmaboda fått vara med och bestämma så hade dom nog lagt dessa 600 000kr på läromedel till skolan samt en skvätt till vården, där det på båda ställen nekats inköp av nytt material samt utrustning.
De har fått vara med och bestämma: De har valt representanter som fattar sådana här beslut åt dem. Det kallas representativ demokrati och är vår modell för att organisera samhället här i Sverige. Argumenterar du för att Emmaboda skulle avvika i detta avseende på något sätt?
Citera
2023-08-25, 06:45
Medlem
OtherBarrys avatar
Struntpengar i sammanhanget, kommunikatören som hoppade in en kort sväng i SVTs inslag kostar nog skattebetalarna typ 800-900k om året.

Vet vad jag hade valt i alla fall, bordet var ju fräckt.
Citera
2023-08-25, 06:45
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpBerta
korruption, möjligtvis? Men för det krävs det ju att det kan knytas till en person.
Ja, och en misstanke om jäv. I det här fallet finns ingen sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av CpBerta
I vilket fall borde det vara straffbart att slösa bort skattebetalares medel. Men som vanligt är folket passiva och helt likgiltiga till detta typ av slösande. Svenska folket har en tendens att sätta krokben på sig själva.
Vem har slösat här, menar du? Jag utesluter inte att teknik- och fritidsnämnden äskat för mycket pengar av fullmäktige, men i så fall hade ju fullmäktige inte behövt bevilja ansökan. Vilket de gjorde med ett enhälligt beslut.
Citera
2023-08-25, 06:47
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Fan vad fult. Hade nån artistiskt begåvad täljt ut vackra mönster hade man kunnat förlåta dom, men det där är Windows XP-tema-estetik.
Jag håller med, men det ska harmoniera med konstverk av makarna (Hydman) Vallien. Till den estetiken tror jag faktiskt att det funkar rätt ”bra”. Eller vad man nu kan använda för adjektiv i det här sammanhanget.
Citera
2023-08-25, 06:50
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tur att det inte finns någon korruption i Sverige annars hade man ju kunnat misstänka att beställaren har en privat relation till ägaren av hantverkarfirman och att de kom överens om att salta fakturan något in i helvete och sen dela på mellanskillnaden. Bordet var alltså egentligen värt kanske 50-100k men så betalade kommunen 600k och hantverkaren plockade sedan ut pengarna och delade på 500-550k under bordet med beställaren.

Men som sagt finns ingen korruption i Sverige så det kan inte ha gått till så.

Nej du har helt rätt här, såhär kan det absolut inte ha gått till i Sverige, instämmer helt och fullt i vad du skriver!
Bra uppmärksammat över att skeendet som beskrivs ovan absolut inte är vad som skulle kunna hänt.
Speciellt i dagens ärliga, transparenta och öppna samhälle.

Edit; på flashback måste man tillägga att man är ironisk när man är ironisk, så jag gör det här.
Jag är ironisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in