2023-08-22, 22:18
Medlem
DrunkenZealots avatar
Hej,
har lån på 100 000. 2023 är räntan 0,59% har pengar att betala av lånen.

Vad skall jag göra? Och när skall jag göra det.

Skall jag i så fall vänta tills i slutet av 2023? Eller skall jag betala dem rakt av nu? Kanske skall jag inte röra dem alls?

Har ni några åsikter? Vad skulle ni gjort?
Citera
2023-08-22, 22:22
Medlem
Enterprises avatar
Du får 3,6 % i sparränta på banken och CSN-räntan är ca 0,6 %. Vad säger matematiken?
Citera
2023-08-22, 22:27
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du får 3,6 % i sparränta på banken och CSN-räntan är ca 0,6 %. Vad säger matematiken?
Jag tänker mig mest inför 2024, för jag tror inte att räntan kommer vara 0,6 då. Snarare 5%
Citera
2023-08-22, 22:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag tänker mig mest inför 2024, för jag tror inte att räntan kommer vara 0,6 då. Snarare 5%
Men man vet väl i förväg när räntan ändras? Går att amortera allt, den dag skuldräntan blir högre än sparräntan.
Citera
2023-08-22, 22:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Men man vet väl i förväg när räntan ändras? Går att amortera allt, den dag skuldräntan blir högre än sparräntan.
Vet ärligt talat inte om hur det fungerar. Om de höjer till 5% 2024, avses det för år 2023, så att de vet att 2024 skall jag betala 5000?

Är faktiskt helt obildad i detta, vet inte ens om räntan för CSN sätts. Får kolla upp detta.

Kanske vänta tills den 30/12 och betala in bara.
Citera
2023-08-22, 22:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vet ärligt talat inte om hur det fungerar. Om de höjer till 5% 2024, avses det för år 2023, så att de vet att 2024 skall jag betala 5000?

Är faktiskt helt obildad i detta, vet inte ens om räntan för CSN sätts. Får kolla upp detta.

Kanske vänta tills den 30/12 och betala in bara.
CSN-räntan bestäms i förväg, kort före årsskiftet om jag minns rätt. Den är dessutom baserad på ett glidande historiskt medel (om jag inte missminner mig) så ganska otroligt att den skulle gå upp till 5 % redan nästa år.

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/n...-beslutad.html

Sen ska man inte glömma bort att räntan på CSN-lånet inte är avdragsgill (medan vanlig bankränta är skattepliktig) så att man inte räknar bort sig.
Senast redigerad av Enterprise 2023-08-22 kl. 22:50.
Citera
2023-08-22, 22:51
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
CSN-räntan bestäms i förväg, kort före årsskiftet om jag minns rätt. Den är dessutom baserad på ett glidande historiskt medel (om jag inte missminner mig) så ganska otroligt att den skulle gå upp till 5 % redan nästa år.

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/n...-beslutad.html

Sen ska man inte glömma bort att räntan på CSN-lånet inte är avdragsgill (medan vanlig bankränta är skattepliktig) så att man inte räknar bort sig.
Då är väl taktiken att vänta till den 30/12 och sedan räkna på det.

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in