• 1
  • 2
2023-08-22, 21:13
Medlem
olasvenssons avatar
Jag minns när jag skulle starta ett eget aktiebolag så var instansen 100 000 kronor. Sedan blev det 50 000 kronor och nu är det 25 000 kronor. Varför har det blivit en sådan skillnad på insatsen?

Jag blev "chockad" över när en kollega ville starta ett aktiebolag med mig och meddelade att kapitalet i ett aktiebolag endast är 25 000 kronor idag.

Varför är det endast 25 000 kronor?

Spelar insatsen någon roll?

Har "statusen" i aktiebolag sjunkit?

Kan man tänka sig i framtiden att starta ett aktiebolag i framtiden är 1 krona?

Annat?
Senast redigerad av olasvensson 2023-08-22 kl. 21:16.
Citera
2023-08-22, 21:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
1. Varför är det endast 25 000 kronor?
2. Spelar insatsen någon roll?
3. Har "statusen" i aktiebolag sjunkit?
4. Kan man tänka sig i framtiden att starta ett aktiebolag i framtiden är 1 krona?
Annat?
1. För att det skall bli lättare att starta bolag där kapitalbehovt är litet - tjänstesektorn t ex + en internationell trend man vill följa för att inte tappa nyföretagande
2. Den spelar ju roll för fordringsägarna och det har sagts (har jag hört) att det kommer att tsällas högre krav
3. Ja å tja vad spelar det för roll?
4. Nä, gränsen är nog nådd
Citera
2023-08-22, 22:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag minns när jag skulle starta ett eget aktiebolag så var instansen 100 000 kronor. Sedan blev det 50 000 kronor och nu är det 25 000 kronor. Varför har det blivit en sådan skillnad på insatsen?

Jag blev "chockad" över när en kollega ville starta ett aktiebolag med mig och meddelade att kapitalet i ett aktiebolag endast är 25 000 kronor idag.

Varför är det endast 25 000 kronor?

Spelar insatsen någon roll?

Har "statusen" i aktiebolag sjunkit?

Kan man tänka sig i framtiden att starta ett aktiebolag i framtiden är 1 krona?

Annat?
Förr i tiden sysslade nästan alla företag med försäljning av varor och/eller tillverkning. Dvs för att starta ett seriöst företag behövde du köpa in ett varulager eller maskiner. Kunde du inte skaka fram 50.000 till det då ansågs det inte seriöst. Men i dag är det mycket vanligare med tjänsteföretag. Konsulter osv. Som egentligen inte behöver något aktiekapital. Jag tycker att det kan sänkas till 10.000.
Citera
2023-08-22, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Förr i tiden sysslade nästan alla företag med försäljning av varor och/eller tillverkning. Dvs för att starta ett seriöst företag behövde du köpa in ett varulager eller maskiner. Kunde du inte skaka fram 50.000 till det då ansågs det inte seriöst. Men i dag är det mycket vanligare med tjänsteföretag. Konsulter osv. Som egentligen inte behöver något aktiekapital. Jag tycker att det kan sänkas till 10.000.
25 000 eller 10 000 kr spelar ingen roll.
Tjänsteleverantörer behöver också aktiekapital.
Citera
2023-08-22, 23:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Är de inte bättre med en ny juridisk form av bolag?
Som en blandning av enskild firma och handelsbolag - men med eget orgnr och en person (istället för två som krävs i HB nu)
Citera
2023-08-22, 23:46
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
På grund av att det har varit mycket billigare att starta och driva företag i andra länder. Blir svårt att konkurrera om man ska vara dyrast på allt.
Citera
2023-08-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
På grund av att det har varit mycket billigare att starta och driva företag i andra länder. Blir svårt att konkurrera om man ska vara dyrast på allt.

Aktiekapitalet är ju ingen kostnad, eller menar du billigare i avgifter för att registrera ett AB?
Citera
2023-08-23, 00:19
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Aktiekapitalet är ju ingen kostnad, eller menar du billigare i avgifter för att registrera ett AB?

Beror på hur du ser det. Om det kostar en person X kronor att starta ett bolag så ser du det som person nog som en kostnad.

Sverige har varit dyrt på alla sätt när det kommer till företagande.
Citera
2023-08-23, 00:23
Medlem
Citat:
Beror på hur du ser det. Om det kostar en person X kronor att starta ett bolag så ser du det som person nog som en kostnad.

Sverige har varit dyrt på alla sätt när det kommer till företagande.

Det är ju medel som kan användas i bolaget, så det "kostar" inte. Det som är kostnad i sammanhanget det är Bolagsverkets avgift samt troligen också bankens avgift för att hantera aktiekapitalet.
Citera
2023-08-23, 00:26
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Det är ju medel som kan användas i bolaget, så det "kostar" inte. Det som är kostnad i sammanhanget det är Bolagsverkets avgift samt troligen också bankens avgift för att hantera aktiekapitalet.

Jo men om du med ditt privata kapital investerar i ett AB så ser nog många det som en kostnad ur sin allmänna ekonomiska synpunkt.

Sen kan vi diskutera i all oändlighet hur det bör benämnas.
Citera
2023-08-23, 00:27
Medlem
Citat:
Jo men om du med ditt privata kapital investerar i ett AB så ser nog många det som en kostnad ur sin allmänna ekonomiska synpunkt.

Sen kan vi diskutera i all oändlighet hur det bör benämnas.

Du jämförde med andra länder, hur är det där?
Citera
2023-08-23, 00:34
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Du jämförde med andra länder, hur är det där?

Kan inte prata för alla länder men i England, Malta och Cypern krävs det långt mindre i kapital för att öppna ett Ltd/AB. Vet att det finns länder i Östeuropa där det är mindre kapitalkrav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in