• 1
  • 2
2023-08-22, 21:05
Medlem
Peace2023s avatar
Funkar det?
Att läsa ett program eller en kurs, vet ej ännu hur många poäng jag ska välja, beroende på om jag får jobb eller ej, samtidigt som man arbetar heltid?
Citera
2023-08-22, 21:14
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Funkar det?
Att läsa ett program eller en kurs, vet ej ännu hur många poäng jag ska välja, beroende på om jag får jobb eller ej, samtidigt som man arbetar heltid?
Beror mest på om du söker studielån annars borde det inte vara några problem. Jobba och plugga har aldrig varit förbjudet vad jag vet.Tvärtom antar jag.😁
Citera
2023-08-22, 21:20
Medlem
Jovars det går, sen beror det givetvis på vad för studiebelastning och arbetsbelastning man förväntar sig, och om man faktiskt sköter sina studier under arbetstiden.
Citera
2023-08-22, 21:40
Medlem
Självklart, oftast brukar folk som faktiskt är kapabla att görandet, göra det oavsett.

Skulle säga att mycket handlar om du kan hantera det sociala. Stort behov av många sociala relationer och mindre målinriktad är ett hinder.
Senast redigerad av Tridnod 2023-08-22 kl. 21:42.
Citera
2023-08-23, 09:08
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Funkar det?

Heltidsstudier tar som namnet antyder rätt mycket tid i anspråk, så det blir inte särskilt mycket över för vila och rekreationellt umgänge. Är du uppbunden av arbetstider kommer du också att få det svårare att plugga tillsammans med andra och det gör att du får det svårare än dina kursare.

Du kan fråga vilken småbarnsförälder som helst om hur det känns att aldrig vara ledig.
Citera
2023-08-23, 11:18
Medlem
Peace2023s avatar
Tack för era svar!!

Jag tänker på om universitetsstudier på distans innebär att man t ex behöver delta i olika föreläsningar på vissa tider över nätet.
Citera
2023-08-23, 11:25
Medlem
Kycklingtasss avatar
Det finns gott om kurser som inte kräver någon närvaro alls under normal arbetstid.

Sök på distanskurser på antagning.se och läs kursplanerna för de kurser du tycker verkar intressanta, där brukar det framgå om några moment måste göras under dagtid, om det finns inspelade föreläsningar mm.

Distanskurser är dessutom ofta väldigt generösa med sena inlämningar och liknande. Kursansvarig vet att många studenter läser dem som extrakurs eller jobbar samtidigt, och det ligger i allas intresse att studenterna gör klart kursen.
Citera
2023-08-23, 11:26
Citat:
Funkar det?

Nej, det funkar inte.

Kanske kanske en YH utbildning, men knappt ens det.

Ta tjänstledigt.
Citera
2023-08-23, 11:47
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, det funkar inte.

Ta tjänstledigt.
Jag skulle säga att det absolut funkar om man lägger upp sitt liv bra och är fokuserad. Jag har själv jobbat 100% periodvis medan jag pluggat 150%.

Åtminstone kurser på halvfart tror jag de flesta fixar utan större problem samtidigt som de jobbar.
Citera
2023-08-23, 11:55
Medlem
Citat:
Funkar det?
Det beror på, är det obligatoriska föreläsningar på plats kan det bli knivigt de ligger alltid på arbetstid. Om ej så kan det funka förutsatt att du inte har barn på samma gång , jag gör det och känner mig helt utbränd.

Lycka till !
Citera
2023-08-23, 13:27
Medlem
Glorfindels avatar
För ett antal år sedan så läste jag på 50% medan jag jobbade 100%. Det gick bra för mig, men beror naturligtvis på hur ditt liv ser ut i övrigt. Har du familj och småbarn är det kanske inte någon höjdare.

Jag läste kurser som inte hade någon obligatorisk sammankomst (förutom tentor som var på lördagar). Kurserna var inom humaniora/ekonomi, och inget som jag hade någon nytta av som ingenjör, utan helt för intressets skull.
Citera
2023-08-23, 18:27
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, det funkar inte.

Ta tjänstledigt.

Beror helt på... min kusin läste psykologi 1 på Mitt samtidigt som hon jobbade 50-75 % och tog hand om två knodd. ALLA obligatoriska seminarier låg från kl 18... ...vilket ju är samma sak som att direkt signalera till studenterna att "det här går att kombinera med jobb".

Men hennes kurs väldigt mkt blaj och hemtentor. Du har säkert rätt (hoppas jag!) när det gäller mer krävande utbildningar. De flesta av mina kompisar pluggar (och då talar vi saker som jurist, HHS etc, "prestigeutbildningar" typ) och hinner med att extraknäcka.

Jobba heltid ska man nog glömma - vad det än gäller, inkl "blajiga" distansare.

Ang YH skulle jag med all vederbörlig respekt beg to differ. Har bilden av en jäkla massa praktik och obligatoriska pass, än svårare att kombinera med jobbande, i synnerhet heltid, är nog bara att glömma (finns ju "blajj" där också - en kompis läste 2 år "förpackningsdesign" direkt efter gymnasiet, inte spec krävande, till alla bra jobb tar man ju folk från Konstfack eller Berghs - hon sitter i kassan på Ica nu kan jag meddela... Dock ej för evigt hoppas och tror jag - begåvad och framåt tjej. Men två helt bortkastade år...).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in