Både AB och Expressen har ganska nyligen beslutat att ta allmänheten till hjälp för att få tips om nyheter och bilder till nyheter. Inget konstigt med det, fotografen får arvode som sig bör. Hur stor denna ersättning är vet jag dock inte. Hur som helst, jag har funderat lite på vad som händer med bilderna som skickas in.
För ett tag sedan fotograferade en privatperson kungen på cykel, en artikel skrevs i AB och bilden publicerades. Under bilden stod fotografens namn. Men så fick jag se samma bild i en helt annan tidning, då stod det Scanpix under bilden. Frågan är då; förlorar man rättigheten till sin bild om man skickar den till tidningen? Alltså att arvodet är att likställa med en försäljning till Aftonbladet. Aftonbladet skriver
här att de förbehåller sig rätten att kostnadsfritt återanvända bilderna, men inget om att de säljer dem vidare. Överhuvudtaget är det dåligt med finstilt text, förhållandet känns oklart. Jag kan tänka att den där bilden på kungen kan dra in en del stålar om den börjar publiceras i europeiska skvallertidningar.
I just det här fallet kan det ju vara så att fotografen bollat över till Scanpix, jag är mer intresserad av hur det går till i allmänhet.