Citat:
Ursprungligen postat av RaoulDuke
Varför inte bara filtrera drycken i aktivt kol? All smak bör försvinna och sen kan du ju krydda den efteråt om så önskas.
Precis som MajorTom säger - då försvinner smaken och därmed karaktären i spriten.
OK. Lite info från Wikipedia, från kamrat moster T, morsan, och en bosnisk kompis.
Palinka är brandy. Ordet kommer från verbet palit (tjeckiska?) som betyder destillera.
EU har namnskyddat produkten palinka i tre länder - Österrike, Ungern och Rumänien. Endast fruktdestillat
från dessa länder får kallas palinka. Palinkan tillverkas av aprikoser, äpplen (jmfr.
calvados), körsbär (jmfr.
kirschwasser), päron eller pressrester av druvor från vintillverkning (jmfr.
grappa, eau de vie).
Ţuică innefattar begreppet
palincă, palincan det är det första uttaget man gör ur retorten. Man destillerar
den två gånger och får fram en sprit på 50-80% alkohol.
Nästa uttag håller runt 40% och är den "vanliga" ţuican.
Rakija är det sydslaviska namnet på brandy. Beroende på vilken frukt man utgått ifrån kallas den
šlivovica (plommon),
ložovaca/muskova (pressrester på druvor från vin),
kajsijevaca (aprikoser),
jabukovaca (äpplen),
viljamovka (päron) etc.
Turkisk
raki görs traditionellt på russin (druvor) eller pressrester och kryddas med anis.
Ouzo är exakt samma sak, fast på grekiska. Någon som vet om den franska
pastisen görs på samma sätt?
Den slivova jag drack har legat sedan 1977 i en tunna av mullbärsträ. Mycket god, fullt i klass med systembolagets Calvados.
Grekerna gör
Metaxa, som också är en brandy. Vad man utgår ifrån vet jag inte, jag antar att det är druvor.
När jag tänker efter, det här man fruktdestillat, brandy, är ju en jättegrej i hela Europa. Fransmännen
har ju
armangac, cognac, calvados, spanjorerna gör
cuñac (till fransmännens förtret, "cognac" är namnskyddat),
italienarna gör
grappa, tyskarna
brandtwein, obstler och kirschwasser, ungrarna
palinka, rumänerns
ţuica, juggar och bulgarer gör
rakija, grekerna
metaxa. Kan smaka allt från rå ganska äcklig oljig sprit till rätt komplexa och intressanta smaker. Kan tänka mig att lagringsmetoder och -längd påverkar en del.
Någon som har druckit
boukha nångång - algeriskt dadelbrännvin? Påminner om palinka.