2023-08-22, 14:46
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Snubben kommer aldrig bli rik eller ekonomiskt oberoende. Hade han lagt ner tiden på att skaffa pengar istället för att snåla så kanske.

Det handlar om att generera pengar, inte att snålspara.
Håller med. Han får snåla i 25 år med en sparränta på 5% om han ska nå sitt mål.
Då är han 50 bast och har slösat sina bästa år på att gneta och snåla.

Bättra då att jobba hårt, starta företag som man brinner för att få att växa för att sedan inkassera när man blivit stor nog i given bransch.

Dock förstår jag inte varför han behöver 12 miljoner. Kanske om han nödvändigtvis vill bo i en storstad. Han kan skaffa ett hus för 1-2 miljoner i Norra Sverige och leva på 4-5 miljoner med avkastning fram till pensionen vid typ 70 som det lär vara som gäller för han om det ens finns ett sådant system kvar då.
Senast redigerad av Kosmos. 2023-08-22 kl. 14:49.
Citera
Medlem
Så han skor sig på mor & far. Schysst snubbe.
Citera
Medlem
fittslems avatar
Mobilsäljare och assistent, ingen brud samt bo hos morsan och farsan.
Ja det låter inte som en höjdare i 20+ år.

Snubben tänker fel, vill han bli rik så handlar det mer om hur han investerar pengarna och inte snåla och lägga pengarna på i hög i sparkonto i 20 år.
Senast redigerad av fittslem 2023-08-22 kl. 14:49.
Citera
2023-08-22, 14:51
Medlem
g-in-a-gis avatar
Jag undrar mest hur han har kommit fram till siffran 15 miljoner.

I FIRE-kretsar så brukar man snacka om att sälja av 4% av kapitalet varje år och leva av det för att det ska vara hållbart.

Räknar han verkligen att bränna 50 k i månaden sen när han nått målet. Blir en jävla omställning 😂
Citera
2023-08-22, 14:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Så om vi leker med tanken att han började spara när han var 20 år, så kommer han vara närmare 50 när han nått sitt mål.

Är tanken också att bo hemma hos mamma och pappa till dess? 🤔

Vart ser ni att han bor hemma hos mamma och pappa?

Om han sparar 60%=18k så har han in 30k och spenderar således 12k/mån, det räcker gott och väl för ett eget liv.
Citera
2023-08-22, 14:55
Medlem
Spookyfishs avatar
Känns som att folk här underskattar hur mycket man kan få ihop genom att spara. Eller så lever ni i någon form av förnekelse för att ni själva är så slösaktiga med era pengar.
Citera
2023-08-22, 14:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vart ser ni att han bor hemma hos mamma och pappa?

Om han sparar 60%=18k så har han in 30k och spenderar således 12k/mån, det räcker gott och väl för ett eget liv.

Från länken:

Citat:
Idag arbetar han både som personlig assistent och säljare. I sommar hyr han dessutom ut sin lägenhet och bor i familjens sommarhus. Allt för att kunna spara så mycket som möjligt.

Han har alltså dubbla jobb, och nu under en period så bor han i en sommarstuga.

Ja 12000 netto räcker gott och väl att bosätta sig i en etta och sedan inte så mycket mer än det.

Nä tack, jag avstår nog att slita som en hund i 25 år för att sedan när jag är 50 kunna vara ekonomisk oberoende.

Han slänger ju bort sina bästa år på att jobba. Inget liv enligt mig.
Citera
2023-08-22, 14:57
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Låter som en trevlig idé, leva knapert en period för att därefter kunna njuta av livet till fullo. Ser inget konstigt med det. Jag kan personligen tycka att det är roligare att ha roligt i hans ålder än om man är 50 år, men det är såklart en smaksak.

Om du fick välja att ha lite roligt idag, eller väldigt mycket roligt när du är 50år då? På 30år så får du nästan 10x om du investerat på börsen, i genomsnitt. Så antingen tar du ett slappar år och reser runt när du är 20, eller så tar du ett decennium när du är 50 för samma peng.

Subjektivt såklart. Men om man struntar i utveckligen så skullle ju såklart ingen välja att göra det senare.
Citera
2023-08-22, 15:01
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Från länken:

Han har alltså dubbla jobb, och nu under en period så bor han i en sommarstuga.

Ja 12000 netto räcker gott och väl att bosätta sig i en etta och sedan inte så mycket mer än det.

Nä tack, jag avstår nog att slita som en hund i 25 år för att sedan när jag är 50 kunna vara ekonomisk oberoende.

Han slänger ju bort sina bästa år på att jobba. Inget liv enligt mig.

Jag bor i familjens sommarhus på sommaren också, det betyder inte att jag låter familjen stå för mina kostnader. Sen är det såklart mycket billigare att bo i en liten stuga i skogen än inne i stan, en i mitt fall står ju hemmet här hemma tomt så det spelar ju ingen roll.

Har han ingen sambo att dela kostnaderna med då? För 24k för 2 personer skulle jag få att räcka till en fullt normal livstil.
Citera
2023-08-22, 15:14
Medlem
Definitivt klokt att spara istället för att slösa bort sina pengar, men särskilt imponerande vet jag inte om det är. Vill nog påstå att han är priviligerad snarare än ekonomisk. Killen bor vad jag förutsätter gratis i familjens semesterhus och hyr ut sin egen bostad vilket bör utgöra en relativt stor del av inkomsten. Ändå spenderar han 40% av inkomsten, således 12000 kr, varje månad. 12000 kr motsvarar ganska precis fullt CSN för en månad, vilket många studenter klarar sig fint på trots att dessa pengar även ska täcka hyra.

Självklart är det smart av honom att utnyttja sin privilegierade situation, till skillnad från många andra unga som slösar bort hela lönen. Men det faktum att han anser att "andra inte har kunskapen" talar tydligt för att han inte förstår sin privilegierade situation till att börja med.
Citera
2023-08-22, 15:34
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Jag bor i familjens sommarhus på sommaren också, det betyder inte att jag låter familjen stå för mina kostnader. Sen är det såklart mycket billigare att bo i en liten stuga i skogen än inne i stan, en i mitt fall står ju hemmet här hemma tomt så det spelar ju ingen roll.

Har han ingen sambo att dela kostnaderna med då? För 24k för 2 personer skulle jag få att räcka till en fullt normal livstil.

Du tänker att det är hållbart att man har 2 jobb (med usel lön) samt bosätter sig i familjen sommarstuga för att kunna spara sina 18000kr i månaden?

Ja 24 000 netto för 2 personer funkar väl, men du skrev "således 12k/mån, det räcker gott och väl för ett eget liv." 12000 netto för en person är ingenting om du bor själv i en lägenhet.

Och nej, jag tror inte han har någon att dela sina omkostnader med.
Citera
2023-08-22, 15:37
Medlem
Spara är väl bra men det känns som ett torftigt liv att hålla på så upp i medelåldern (att det kan fortsätta på samma nivå i 25 år förutsätter ju också att han t ex aldrig skaffar barn eller blir sjukskriven).

Dessutom lär väl inflationen ha ätit upp en stor del av värdet på pengarna när han väl är framme vid sitt mål. Sen ska han ju leva på det i typ 25-30 år till så går inte att sväva ut för mycket efter han nått målet heller.

Känns som man hade kunnat ha roligare i livet genom att bara jobba de där sista 15 åren till pensionen istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in