2023-08-22, 13:05
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Eller så vill han leva också? Alla får kanske inte full njutning av livet av att spara alla sina pengar utan njuter av livet här och nu.

Njuter du bara av livet när du konsumerar?
Citera
2023-08-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Vad tycker ni om denna kille då?
Gör han rätt eller fel?

Han vill spara 15 miljoner så att han kan börja leva livet utan stress.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/william-24-ar-sparar-for-att-bli-ekonomiskt-oberoende-vill-aga-min-tid

Jag antar att han är singel
Får inte riktigt ihop det, nu har jag inte lyssnat på intervjun bara läst texten. Men ska han spara ihop 15 mille och lägger 25 000 i månaden, står dock även 18 000 i månaden då skulle han behöva spara 25 000 i 600 månader. Då är han pensionär innan han nått sitt mål. Okej han får ränta på pengarna så 600 månader blir mindre när man räknar med ränta. Antagligen sparar han inte 25 000 i månaden utan investerar 25 000 i månaden, men då förutsätts det att börsen ökar hela tiden.
Citera
2023-08-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Njuter du bara av livet när du konsumerar?
Hur definierar du konsumtion?
Citera
2023-08-22, 13:12
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Hur definierar du konsumtion?

Köp av varor och tjänster.
Citera
2023-08-22, 13:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Vad tycker ni om denna kille då?
Gör han rätt eller fel?

Han vill spara 15 miljoner så att han kan börja leva livet utan stress.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/william-24-ar-sparar-for-att-bli-ekonomiskt-oberoende-vill-aga-min-tid

Jag antar att han är singel

Han bor alltså hemma. Så stora delar av vad han sparar är egentligen hans föräldrars pengar
Citera
2023-08-22, 13:15
Medlem
Citat:
Köp av varor och tjänster.
Jag utövar avancerat friluftsliv som fritidsintresse. Ofta längre expeditioner vinter sommar höst och vår. En väldigt dyr sysselsättning men som ger mig otroligt mycket glädje
Citera
2023-08-22, 13:16
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Cool kille! Stor respekt! Han kommer kunna leva ett skönt avslappnat liv, utan oro över jobb eller ekonomi eller att sakna något väsentligt.

Med 6% avkastning så kommer det dock ta 27 år att nå 15 mille med ett sparande på 18.000 i månaden. Mycket oväntat kan hända på 27 år....

Frågan är helt enkelt hur uthållig han är. De får göra en uppföljning om 5 år....

Så om vi leker med tanken att han började spara när han var 20 år, så kommer han vara närmare 50 när han nått sitt mål.

Är tanken också att bo hemma hos mamma och pappa till dess? 🤔
Citera
2023-08-22, 13:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Cool kille! Stor respekt! Han kommer kunna leva ett skönt avslappnat liv, utan oro över jobb eller ekonomi eller att sakna något väsentligt.

Med 6% avkastning så kommer det dock ta 27 år att nå 15 mille med ett sparande på 18.000 i månaden. Mycket oväntat kan hända på 27 år....

Frågan är helt enkelt hur uthållig han är. De får göra en uppföljning om 5 år....

Visar verkligen alla knegare som tror att dom kommer nå rikedom att så inte är fallet

Ja ja, pengar på banken gör ingen glad sägs det.
Citera
2023-08-22, 13:21
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Jag utövar avancerat friluftsliv som fritidsintresse. Ofta längre expeditioner vinter sommar höst och vår. En väldigt dyr sysselsättning men som ger mig otroligt mycket glädje

Ok. Inte som att klicka hem en massa skit man inte behöver eller elda upp kapital på kaféer och dåliga restauranger. Vad är det som är så dyrt? Borde vara billigt att sitta i skogen och äta frystorkad mat?
Citera
2023-08-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ok. Inte som att klicka hem en massa skit man inte behöver eller elda upp kapital på kaféer och dåliga restauranger. Vad är det som är så dyrt? Borde vara billigt att sitta i skogen och äta frystorkad mat?
Nja jag åker till exempel till Svalbard, Alaska det är inte gratis sen tillkommer utrustning som måste vara top of the line. Men håller med dig, skulle jag få njutning av att klicka hem vanliga kläder som jag egentligen inte behöver då är det bättre att sitta hemma och spara pengar 😀
Citera
2023-08-22, 13:34
Medlem
scoremaxs avatar
Han ser vältränad och potentiellt ”snygg” ut.

Frågan är om han får vara ifred att uppnå sin monetära mono-existens, eller om han hamnar i det vanliga bli förälskad/skaffa barn/köpa grejjor.??
Citera
2023-08-22, 13:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Nja jag åker till exempel till Svalbard, Alaska det är inte gratis sen tillkommer utrustning som måste vara top of the line. Men håller med dig, skulle jag få njutning av att klicka hem vanliga kläder som jag egentligen inte behöver då är det bättre att sitta hemma och spara pengar 😀

grizzly eller Moose?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in