2023-08-22, 13:48
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Har man råd att spara så mycket så är det ju inga konstigheter.
Han verkar dock ha mentala problem där sparandet blivit någon slags hets vilket kommer leda till att han går in i väggen om några år.
Så några 15 miljoner lär det knappast bli för denna herre, snarare a-kassa med persiennerna fördragna.
Varför skulle han ha mentala problem? Jag har alltid varit sparsam och sparar ungefär samma belopp som William. Jag mår utmärkt.
Citera
2023-08-22, 13:49
Medlem
Han kommer ångra sig när han blir äldre.
Det enda äldre rika gubbar vill är att vara yngre och leva livet.
Citera
2023-08-22, 14:03
Medlem
vissa banker erbjuder runt 3 4% ränta på sparkonto, men då är det minst 6 månader till ett år de är bundna. så visst är man smart kan man nog komma undan och bli pensionär tidigt. Har du föräldrar som startar ett sparkonto till dig när du är liten och lägger undan 1000 2000 kronor i månaden så har 216 000 eller 432000 att starta med.
Citera
2023-08-22, 14:04
Medlem
Encias avatar
Hur är det med inflationen då? Kan tänka mig att det finns bättre alternativ än spara pengar på det här sättet.
Citera
2023-08-22, 14:04
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Stablecoins.
Bättre än fiat.
Citera
2023-08-22, 14:11
Medlem
Lär ju få ganska go snöbollseffekt åtminstone.
Citera
2023-08-22, 14:29
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Jag hör ofta rika gamla gubbar oja sig. "Att jag inte la mer pengar på räntekostnader när jag var yngre. Ränteinkomster har det istället blivit genom hela livet. Nu är det för sent, ack-ack-ack...".
Citera
2023-08-22, 14:38
Medlem
Låter som en trevlig idé, leva knapert en period för att därefter kunna njuta av livet till fullo. Ser inget konstigt med det. Jag kan personligen tycka att det är roligare att ha roligt i hans ålder än om man är 50 år, men det är såklart en smaksak.
Citera
2023-08-22, 14:38
Medlem
Citat:
Sant. Varför slita som ett djur, leva fattigt och bara spara, spara för att kunna sluta jobba vis 50-60 års ålder. Då är man ju gammal och livet är nästan över. Jag är säker på att varenda rik gubbe skulle ge bort allt han äger bara för att få bli 18 år igen.
Citera
2023-08-22, 14:40
Avslutad
Snubben kommer aldrig bli rik eller ekonomiskt oberoende. Hade han lagt ner tiden på att skaffa pengar istället för att snåla så kanske.

Det handlar om att generera pengar, inte att snålspara.
Citera
2023-08-22, 14:43
Medlem
Citat:

Detta är så sant, så sant. Man får passa på att leva lite också
Citera
2023-08-22, 14:45
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Sedan ska man nog ta hans påstående med en nypa salt.
Om 25000 kr är 60% av hans lön efter skatt så får han in cirka 40000 efter skatt, vilket är ungefär 57 000 kronor innan skatt i Västervik.
Med den månadsinkomsten skulle han isåfall tillhöra topp 10% i landet, något som inte verkar reflekteras enligt Ratsits gratis lönerankning.
Enligt den ligger han på plats 589 av 1143 i sitt postnummer, vilket är ganska lågt då den lägre spannen inkluderar arbetslösa och folk som går på bidrag.
Hans 21-åriga flickvän ligger på plats 617, så dom tjänar ungefär lika mycket.

Detta känns snarare som en mytoman som vill skryta om hur mycket bättre han är än sin omgivning.

I länken står det att han sparar 18k. Journalisten gjorde lite clickbait och skrev 25 eftersom han sa ”upp till 25”, antagligen typ en månad/år när han får skatteåterbäring eller något liknande. 30k netto är bra för hans ålder, men långt ifrån omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in