2023-08-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag är inte negativ till förändringar i forumet - jag skrev ju att jag tycker det varit en intressant med nån sorts sån struktur som Reddit. Men är det något jag blivit mer och mer säker på med åren så är det att kampen mot OT:n är något som gynnar forumet. Även om jag själv inte sällan önskar att jag kunde få gå lite mer OT själv. Forumet är för stort och har en för stor, spretig och bitvis oregerlig deltagarskara för att det skulle funka att tillåta en massa utvikningar från ämnet.

Sen är det också så att ditt tema inte är nytt på något vis. Med jämna mellanrum dyker det upp vädjanden eller klagomål kring avstängda personer där folk tycker att de ska slippa straff för att de är så roliga eller intressanta skribenter. För mig är det faktiskt tvärtom ett rätt otrevligt sätt att resonera. Här ska inte gälla lika inför lagen, utan "sköna snubbar" ska ha nån gräddfil att glida i för att de är så sköna och inte behöva rätta sig efter de gemensamma reglerna och försöka tänka efter före som alla andra.

Dessutom tror jag anledningen till att vissa blir så poppis oftast mer är att man har liknande åsikter och sett att se på forumet. Medan andra på forumet tycker tvärtom: Den sköne snubben är en otrevlig ibland hånfull och oseriös debattör med taskig humor. Vems sanning ska gälla då?

Jag nämner dessa användare som tokens för att illustrera problemet med 0.03. Jag vet inte om jag tycker de är sköna snubbar eller att jag alls håller med om vad de skriver. Inte heller menar jag att regelverket ska vara annorlunda för dem. Det ska gälla alla. Men jag har empati för dem, det är sant. Och jag tycker att de tillför något unikt.

Jag försöker öppna upp för nya synsätt, efter att forumet har funnits i 20 år, och de invanda tankemönstren är så rigida att det här med att forumkoden skapar 0.03 regeln var något jag fick förklara tre gånger innan andra kopplade.

0.03 är en tillfällighet, inte en nödvändighet för alla forum. Om man kollar konsekvenserna av en sådan regel tror jag att man kan se kedjor av effekter som ligger bakom flera av forumets problem och dead ends.
Citera
2023-08-22, 07:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag nämner dessa användare som tokens för att illustrera problemet med 0.03. Jag vet inte om jag tycker de är sköna snubbar eller att jag alls håller med om vad de skriver. Inte heller menar jag att regelverket ska vara annorlunda för dem. Det ska gälla alla. Men jag har empati för dem, det är sant. Och jag tycker att de tillför något unikt.

Jag försöker öppna upp för nya synsätt, efter att forumet har funnits i 20 år, och de invanda tankemönstren är så rigida att det här med att forumkoden skapar 0.03 regeln var något jag fick förklara tre gånger innan andra kopplade.

0.03 är en tillfällighet, inte en nödvändighet för alla forum. Om man kollar konsekvenserna av en sådan regel tror jag att man kan se kedjor av effekter som ligger bakom flera av forumets problem och dead ends.

Jag tror jag hänger med på hur du menar nu - men (nu är jag inte speciellt tekniskt lagd) strukturen på flashback är ju inte upplagd på så sätt att det är någon slags mjukvara eller automatik som strukturerar upp trådarna - utan användare startar trådar och svaren följer på huvudtråden - och det behövs någon som aktivt tar bort det som inte hör dit så att säga.

Du menar att det skulle finnas ett system som automatiskt känner av när något blir OT och då skapar en ny gren eller en ny tråd?

Tekniskt sett är vi således långt bort från en dylik lösning i dagsläget men det kanske är något för framtiden.

Jag är inte kunnig i hur Reddit är uppbyggt och hur pass automatiskt det fungerar där.
Citera
2023-08-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror jag hänger med på hur du menar nu - men (nu är jag inte speciellt tekniskt lagd) strukturen på flashback är ju inte upplagd på så sätt att det är någon slags mjukvara eller automatik som strukturerar upp trådarna - utan användare startar trådar och svaren följer på huvudtråden - och det behövs någon som aktivt tar bort det som inte hör dit så att säga.

Du menar att det skulle finnas ett system som automatiskt känner av när något blir OT och då skapar en ny gren eller en ny tråd?

Tekniskt sett är vi således långt bort från en dylik lösning i dagsläget men det kanske är något för framtiden.

Jag är inte kunnig i hur Reddit är uppbyggt och hur pass automatiskt det fungerar där.

Det ser ut ungefär såhär

Kod:
Trådstart

Svar 1

----> Svar 1.1
          ---------> Svar 1.12 
                     ----------> Svar 1.121
                                 (..) *Kollapsad gren klicka för att öppna
Svar 2

---> Svar 2.1
          ---------> Svar 2.12 

Svar 3

(...)

Så den man citerar blir automatiskt var tråden förgrenar sig. Det är som ett träd där trådstarten är stammen och sedan kommer det ut grenar, och på grenarna är det grenar osv.

På Flashback har man en svagare variant som är frivillig för användarna. Det är alltså pilarna som man kan spåra diskussioner bakåt och framåt. Men på Flashback är alla inlägg presenterade efter datum och klockslag och totalt jämbördiga med varandra. Detta gör att OT lätt blir ett stort problem.

Resultatet är att trådar med många inlägg och som rör sig snabbt på Flashback blir svåröverblickade. På reddit är det visuellt enkelt att identifiera de väsentliga inläggen. Och om man vill så kan man följa en diskussion, om man är särskilt intresserad, som på Flashback hade varit OT.

Reddit har också ett slags gilla-ogilla-system, och det är den huvudsakliga anledningen till varför jag inte är aktiv där egentligen. Det förgiftar allt. Jag tror jag hänger på Flashback ett tag till.
Citera
2023-08-22, 08:14
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det ser ut ungefär såhär

Kod:
Trådstart

Svar 1

----> Svar 1.1
          ---------> Svar 1.12 
                     ----------> Svar 1.121
Svar 2

---> Svar 2.1
          ---------> Svar 2.12 

Svar 3

(...)

Så den man citerar blir automatiskt var tråden förgrenar sig. Det är som ett träd där trådstarten är stammen och sedan kommer det ut grenar, och på grenarna är det grenar osv.

På Flashback har man en svagare variant som är frivillig för användarna. Det är alltså pilarna som man kan spåra diskussioner bakåt och framåt. Men på Flashback är alla inlägg presenterade efter datum och klockslag och totalt jämbördiga med varandra. Detta gör att OT lätt blir ett stort problem.

Resultatet är att trådar med många inlägg och som rör sig snabbt på Flashback blir svåröverblickade. På reddit är det visuellt enkelt att identifiera de väsentliga inläggen. Och om man vill så kan man följa en diskussion, om man är särskilt intresserad, som på Flashback hade varit OT.

Reddit har också ett slags gilla-ogilla-system, och det är den huvudsakliga anledningen till varför jag inte är aktiv där egentligen. Det förgiftar allt. Jag tror jag hänger på Flashback ett tag till.

Kul att höra!

Förstår som sagt hur du menar nu - kan dock inte ge dig ett bättre svar på den tekniska biten - men det är alltid bra med förslag som kan få flashback att bli bättre
Citera
2023-08-22, 08:21
Medlem
Citat:

Här är ett av forumets problem som resulterat i en dead end. Problemet verkar ha varit olösligt i Outlaw. Jag har ingen insyn där, men jag tror att det finns en brist i fantasi eftersom man tar forumets struktur på sådan självklarhet.

Citat:

Nedan följer några inlägg från moderatorer från den här tråden (FB) Klagomålet avser stängningen av tråden: Vaccinerna - biverkningstråden.

Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Jag har egentligen redan angett skälen till stängningen i de PM som redovisas, men tänker att två saker kan förtydligas.

1. Tråden har till stor del på senare tid utgjorts av inlägg som hör hemma i Alternativa teorier. Att behålla tråden öppen skulle betyda en ännu mycket hårdare moderering. Samtidigt har antalet inlägg som rätterligen hör hemma i tråden minskat. Då blev bedömningen att stängning är en rimlig åtgärd.

2. Att denna stora tråd stängs betyder inte att det aldrig går att diskutera biverkningar av covidvaccin mer. Det betyder bara att den stora tråden är stängd. Nya trådar kan skapas om trådstarten uppfyller de krav som normalt sätts på trådstarter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
En negativ sak med tråden var att den blev oöverskådlig. Seriösa rapporter om biverkningar blandades med Youtubeklipp där teorier framkastades utan någon typ av vetenskaplig förankring. Detta blandades med inlägg som innehöll personliga åsikter/påhopp på de som vaccinerat sig till uppmaningar om att använda ivermektin istället. Sedan fanns personliga anekdoter om egna eller andras upplevda biverkningar.

Jag skulle egentligen hellre se att den som har läst en rapport om biverkningar startar en tråd om denna så kan den rapporten diskuteras. Det är synd som sagt om en sådan tråd drunknar i en allmän samlingstråd.

Men vill man ha en samlingstråd ska den nog ha tydligare ramar än den här hade.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tinuviel för fram bra argument för att låsa tråden tycker jag.

De första raderna sammanfattar problemet med tråden.

Tinuviel:

Det är en nästan oöverstiglig uppgift att moderera en tråd rättvist om det inte finns en röd tråd.

Man bör minst kunna förvänta sig att diskussionerna i det aktuella delforumet förs med någon form av vetenskaplig förankring tycker jag.

De fetade partierna i moderatorernas texter syftar till just detta med 0.03, men även i vissa fall 0.02. Det är alltså helt omöjligt att gå på foliehattspår i trådar i Medicin och hälsa med den forumkod Flashback har. Även 0.03 är ett stort problem, och moderatorerna får rensa och rensa. Kanske orkar de inte rensa mera och körs slut.

Om man tar en titt på hur reddit strukturerar upp det, som jag presenterar i CODE-partiet i föregående inlägg, så hade problemet fullkomligt lösts upp. 0.03 är en konsekvens av forumkoden på Flashback, och det skapar ett enormt elände för moderatorerna. Och användare blir skitsura i förlängningen.

När det gäller 0.02 så kan det finnas en lösning genom att gå ytterligare meta på trädstrukturen. Men jag spånar ännu på hur just det skulle se ut.
Citera
2023-08-22, 09:28
Avslutad
Trådar på Reddit lever bara några dagar max innan de blir fullständigt inaktuella. Är man inte med i kommentarerna från början kan man för det mesta glömma bort någon form av diskussion.

Dessa grentrådar du pratar om går heller inte att söka igenom och det är ett jäkla klickande för att navigera. Det är inte ett diskussionsforum utan en popularitetstävling som ofta handlar om vem som kan skriva bäst skämt på kortast tid.

Flashback bör absolut inte bli som Reddit och jag köper inte att mjukvaran uppmuntrar till off-topic. Flashback har jävligt bajsnödig moderering, men vill man ha det som på Reddit tycker jag att det är dit man ska vända sig.
Citera
2023-08-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Trådar på Reddit lever bara några dagar max innan de blir fullständigt inaktuella. Är man inte med i kommentarerna från början kan man för det mesta glömma bort någon form av diskussion.

Dessa grentrådar du pratar om går heller inte att söka igenom och det är ett jäkla klickande för att navigera. Det är inte ett diskussionsforum utan en popularitetstävling som ofta handlar om vem som kan skriva bäst skämt på kortast tid.

Flashback bör absolut inte bli som Reddit och jag köper inte att mjukvaran uppmuntrar till off-topic. Flashback har jävligt bajsnödig moderering, men vill man ha det som på Reddit tycker jag att det är dit man ska vända sig.

Jag har redan tagit upp att jag inte föredrar reddit.

Citat:

Jag försöker lösa ett problem genom att föreställa mig vad som kan vara möjligt. Men möter mycket negativitet. Du håller ju med om att "Flashback har jävligt bajsnödig moderering" och så kan det ju vara. Det kan bero på ett inbyggt fel i forumet. Jag säger inte att Flashback ska vara Reddit - för då är det ju inte någon skillnad och därmed Flashback helt onödigt. Det finns en särart här och det är bra.

Men det finns nog ändå saker att utveckla.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-08-22 kl. 09:50.
Citera
2023-08-22, 12:39
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Det ser ut ungefär såhär

Kod:
Trådstart

Svar 1

----> Svar 1.1
          ---------> Svar 1.12 
                     ----------> Svar 1.121
Svar 2

---> Svar 2.1
          ---------> Svar 2.12 

Svar 3

(...)

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kul att höra!

Förstår som sagt hur du menar nu - kan dock inte ge dig ett bättre svar på den tekniska biten - men det är alltid bra med förslag som kan få flashback att bli bättre
Om syftet med förslaget är att kunna spåra en huvud- eller sidodiskussion inom en specifik tråd (eller rentav tvärs över trådar) kanske det kan gå att highlighta eller enbart visa inlägg som följer en viss quote-kedja. Sen om dessa skall öppnas i ny flik/fönster eller i en box får väl någon mer tekniskt kunnig väga in på.

Med förutsättningen att citera-funktionen används vid svar förstås.

EDIT: Nu slog det mig att multi-quote kanske inte är så förenligt med min tanke. Men den var ju ändå bara en tanke, i all välmening
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-22 kl. 13:06.
Citera
2023-08-23, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Om syftet med förslaget är att kunna spåra en huvud- eller sidodiskussion inom en specifik tråd (eller rentav tvärs över trådar) kanske det kan gå att highlighta eller enbart visa inlägg som följer en viss quote-kedja. Sen om dessa skall öppnas i ny flik/fönster eller i en box får väl någon mer tekniskt kunnig väga in på.

Med förutsättningen att citera-funktionen används vid svar förstås.

EDIT: Nu slog det mig att multi-quote kanske inte är så förenligt med min tanke. Men den var ju ändå bara en tanke, i all välmening

Det hade avhjälpt en del för att få bort effekterna av OT. Jag gillar tanken bakom detta.

Om man hade haft grenstrukturer hade själva det pågående samtalet på Flashback ändrats. Så det är inte alltid lätt att ta två så disparata forumstrukturer och kunna se i förväg alla konsekvenser. Vad man hade kunnat göra är att ha en sorts sandlåda för att pröva idéer. Modsen hade kunnat göra det i Outlaw, om det går. Det är stor skillnad på att pröva saker i tanken, och att se det fysiskt. Jag hoppas att de ständigt håller på att pröva sådana saker i Outlaw. Det tuggar kanske i sig timmar av kod från programmerarna, men ibland kanske det hade fått en produkt av stort värde.
Citera
2023-08-23, 04:00
Medlem
Jeckes avatar
Problemet med Reddits trådstruktur är att den fungerar utmärkt för diskussion mellan enskilda användare. Men svaren på huvudfrågan förvandlas snabbt till ett moras, där endast de populäraste svaren hamnar längst upp och övriga hamnar längre ner och blir ignorerade, med resultatet att om du vill att andra ska läsa dina inlägg så får du posta ett inlägg på ett av de mer populära svaren istället för ett svar på huvudfrågan som då hamnar så långt ner att ingen kommer att se det.
Lägg sedan till att "modereringen" av användarna, vilket i själva verket är ett pöbelvälde av dess värsta sort, premierar de inlägg sm de anser är bra, vilket ofta är de inlägg som mest stryker deras ego och representerar deras egna åsikter.
Slutresultatet är en ekokammare, där ena sidan premierar de inlägg som håller med dem samtidigt som de aktivt saboterar för motståndarsidan. Att försöka få till en givande diskussion mellan två sidor i en laddad fråga är närmast en omöjlighet då båda sidor gräver ned sig i sina skyttegravar och hellre röstar upp eller ner på inlägg än de försöker argumentera för sina egna ståndpunkter.

Ett totalt jävla klusterfuck där användarna sitter och runkar bulle och klappar varandra på ryggen om hur bra de är, samtidigt som de ser till att rösta ner alla som inte håller med dem istället för att försöka besvara dem.

Reddit är ett resultat av cancelkulturen, där genomtänkta och läsvärda inlägg censureras genom att röstas ned så att ingen ser dem, om de framför åsikter som det stora flertalet ogillar.

Men visst, det är enkelt att hålla ordning när alla håller med varandra. Och de som inte håller med mobbas ut.

Detta är ett av skälet till att många av flashbacks mods är så emot alla former av gilla, tummen up, och liknande, som väldigt snabbt degenerar till att rösta upp inlägg man håller med om och rösta ned de man inte håller med om, snarare än dess huvudsyfte att rösta upp bra inlägg och rösta ner dåliga. Bra och dåliga definieras utifrån egna subjektiva värderingar snarare än objektiva kriterier.
Citera
2023-08-23, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Problemet med Reddits trådstruktur är att den fungerar utmärkt för diskussion mellan enskilda användare. Men svaren på huvudfrågan förvandlas snabbt till ett moras, där endast de populäraste svaren hamnar längst upp och övriga hamnar längre ner och blir ignorerade, med resultatet att om du vill att andra ska läsa dina inlägg så får du posta ett inlägg på ett av de mer populära svaren istället för ett svar på huvudfrågan som då hamnar så långt ner att ingen kommer att se det.
Lägg sedan till att "modereringen" av användarna, vilket i själva verket är ett pöbelvälde av dess värsta sort, premierar de inlägg sm de anser är bra, vilket ofta är de inlägg som mest stryker deras ego och representerar deras egna åsikter.
Slutresultatet är en ekokammare, där ena sidan premierar de inlägg som håller med dem samtidigt som de aktivt saboterar för motståndarsidan. Att försöka få till en givande diskussion mellan två sidor i en laddad fråga är närmast en omöjlighet då båda sidor gräver ned sig i sina skyttegravar och hellre röstar upp eller ner på inlägg än de försöker argumentera för sina egna ståndpunkter.

Ett totalt jävla klusterfuck där användarna sitter och runkar bulle och klappar varandra på ryggen om hur bra de är, samtidigt som de ser till att rösta ner alla som inte håller med dem istället för att försöka besvara dem.

Reddit är ett resultat av cancelkulturen, där genomtänkta och läsvärda inlägg censureras genom att röstas ned så att ingen ser dem, om de framför åsikter som det stora flertalet ogillar.

Men visst, det är enkelt att hålla ordning när alla håller med varandra. Och de som inte håller med mobbas ut.

Detta är ett av skälet till att många av flashbacks mods är så emot alla former av gilla, tummen up, och liknande, som väldigt snabbt degenerar till att rösta upp inlägg man håller med om och rösta ned de man inte håller med om, snarare än dess huvudsyfte att rösta upp bra inlägg och rösta ner dåliga. Bra och dåliga definieras utifrån egna subjektiva värderingar snarare än objektiva kriterier.

Jag håller med dig Jecke. Jag har väl sammanfattat det mer koncist i tidigare inlägg. Just gilla-systemet är inte något att ta efter.

Men ibland kan man lära sig av den värsta sort, därför att man kan även hitta guldklimpar på oväntade ställen.

Att jag tog upp reddits trådstruktur som en utgångspunkt för en lösning är bara den enda saken: trådstrukturen. Men jag föreställer mig inte att det skulle vara slutpunkten, såsom användaren i ovan inlägg hade en vidareutveckling, som kanske är bättre, på mitt förslag. Det tycker jag är bra därför att det här är gammal forummjukvara och vi sitter fast i gamla spår och tänker inte nytt. Många trådar är alltför aktiva och rör sig alltför snabbt för vad denna forumstruktur klarar av. Behovet av att moderera sådana trådar hårt sipprar sedan ner även i långsamma trådar och delforum helt i onödan. Resultatet är en oerhörd mängd 0.03 åtgärder som belastar moderatorerna och gör användarna skitsura.
Citera
2023-08-24, 02:46
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Jag håller med dig Jecke. Jag har väl sammanfattat det mer koncist i tidigare inlägg. Just gilla-systemet är inte något att ta efter.

Men ibland kan man lära sig av den värsta sort, därför att man kan även hitta guldklimpar på oväntade ställen.

Att jag tog upp reddits trådstruktur som en utgångspunkt för en lösning är bara den enda saken: trådstrukturen. Men jag föreställer mig inte att det skulle vara slutpunkten, såsom användaren i ovan inlägg hade en vidareutveckling, som kanske är bättre, på mitt förslag. Det tycker jag är bra därför att det här är gammal forummjukvara och vi sitter fast i gamla spår och tänker inte nytt. Många trådar är alltför aktiva och rör sig alltför snabbt för vad denna forumstruktur klarar av. Behovet av att moderera sådana trådar hårt sipprar sedan ner även i långsamma trådar och delforum helt i onödan. Resultatet är en oerhörd mängd 0.03 åtgärder som belastar moderatorerna och gör användarna skitsura.
Men nu är forumet som det är, och att ändra det så radikalt skulle innebära att om man får skriva om mycket av koden och frågan blir då om det går att konvertera de existerande trådarna och inläggen till den nya strukturen och hur mycket problem det kommer orsaka.

Så frågan är, fortsätta med det som visat sig fungera, eller byta till något nytt som kanske fungerar, men som garanterat lär orsaka kompatibilitetsproblem med de nästan 80 miljoner inlägg som existerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in