Citat:
Jag är inte negativ till förändringar i forumet - jag skrev ju att jag tycker det varit en intressant med nån sorts sån struktur som Reddit. Men är det något jag blivit mer och mer säker på med åren så är det att kampen mot OT:n är något som gynnar forumet. Även om jag själv inte sällan önskar att jag kunde få gå lite mer OT själv. Forumet är för stort och har en för stor, spretig och bitvis oregerlig deltagarskara för att det skulle funka att tillåta en massa utvikningar från ämnet.
Sen är det också så att ditt tema inte är nytt på något vis. Med jämna mellanrum dyker det upp vädjanden eller klagomål kring avstängda personer där folk tycker att de ska slippa straff för att de är så roliga eller intressanta skribenter. För mig är det faktiskt tvärtom ett rätt otrevligt sätt att resonera. Här ska inte gälla lika inför lagen, utan "sköna snubbar" ska ha nån gräddfil att glida i för att de är så sköna och inte behöva rätta sig efter de gemensamma reglerna och försöka tänka efter före som alla andra.
Dessutom tror jag anledningen till att vissa blir så poppis oftast mer är att man har liknande åsikter och sett att se på forumet. Medan andra på forumet tycker tvärtom: Den sköne snubben är en otrevlig ibland hånfull och oseriös debattör med taskig humor. Vems sanning ska gälla då?
Sen är det också så att ditt tema inte är nytt på något vis. Med jämna mellanrum dyker det upp vädjanden eller klagomål kring avstängda personer där folk tycker att de ska slippa straff för att de är så roliga eller intressanta skribenter. För mig är det faktiskt tvärtom ett rätt otrevligt sätt att resonera. Här ska inte gälla lika inför lagen, utan "sköna snubbar" ska ha nån gräddfil att glida i för att de är så sköna och inte behöva rätta sig efter de gemensamma reglerna och försöka tänka efter före som alla andra.
Dessutom tror jag anledningen till att vissa blir så poppis oftast mer är att man har liknande åsikter och sett att se på forumet. Medan andra på forumet tycker tvärtom: Den sköne snubben är en otrevlig ibland hånfull och oseriös debattör med taskig humor. Vems sanning ska gälla då?
Jag nämner dessa användare som tokens för att illustrera problemet med 0.03. Jag vet inte om jag tycker de är sköna snubbar eller att jag alls håller med om vad de skriver. Inte heller menar jag att regelverket ska vara annorlunda för dem. Det ska gälla alla. Men jag har empati för dem, det är sant. Och jag tycker att de tillför något unikt.
Jag försöker öppna upp för nya synsätt, efter att forumet har funnits i 20 år, och de invanda tankemönstren är så rigida att det här med att forumkoden skapar 0.03 regeln var något jag fick förklara tre gånger innan andra kopplade.
0.03 är en tillfällighet, inte en nödvändighet för alla forum. Om man kollar konsekvenserna av en sådan regel tror jag att man kan se kedjor av effekter som ligger bakom flera av forumets problem och dead ends.