2023-08-20, 23:50
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Du kanske vet mer. Jag såg åtskilliga inslag på SVT-nyheter och även CNN under pågående Gulfkrig om F-117 som hade gått ner nära Bagdad. Irakierna stolta som kyrktuppar förstås. Jag fick intrycket av att det stämde. Men inte så att F-117 skulle vara inbilsk skit eller nåt.
Nej, det gjorde du inte. Varför fortsätter du ljuga?
Citat:
Har ingen detaljkunskap, men generellt sett så är t.ex. värmesökande eller systemsökande missiler säkert 10 gånger snabbare än ett jaktplan är,
Nej, det är de inte. De flesta (SM-2, SM-6, Aim-9 Sidewinder, 40N6E, 9M96E2, 9M96E, ligger runt Mach 3,5 till 5 medans stridsflygplanen ligger i Mach 1,5-2,5. Så ungefär dubbla hastigheten - även om det finns vissa lv-robotar som når uppåt Mach 10. Men fortfarande en bra bit ifrån "säkert 10 gånger snabbare".
Citat:
mycket pga missiler inte hindras av G-krafter, kan vända om ultrasnabbt. Får man en bra missil efter sig så krävs det nog en hel del, plus tur, för att komma undan.
Och nej, missiler kan generellt inte vända om hejvilt och jaga efter ett flygplan ultrasnabbt. Tvärt om, eftersom de flyger snabbare så krävs det en vidare sväng vilket gör att den istället tappar massor i hastighet. Eftersom missilernas motorer brinner ut väldigt snabbt så kommer den inte ens ha fysisk kraft till att jaga sig upp i hastighet - om den överhuvudtaget skulle orka med att svänga kraftigt.

Det klippet du länkar till är från en Hollywoodfilm och ungefär lika verklighetstroget som Sagan om Ringen.

Varför håller du på och pratar om skit du inte har en aning om?
Senast redigerad av frange 2023-08-21 kl. 00:06.
Citera
2023-08-21, 00:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoppaTage
Kanske inte får ett klockrent svar men har redan fått en bättre uppfattning då jag kan mindre än de flesta på denna fråga.
Men om någon vill räkna på det så ger vi ger Ukrainas arme Patriot och ryssarna kan ju rimligtvis attackera med en äldre Su-34 som åker i 1500km/h på 10 000meters höjd.
På 10.000 m lär det ju inte bli så mycket flygstrider, särskilt inte med den hastigheten, och SU-34 verkar ju inte direkt odödlig:
Citat:
The first Su-34 shot down during combat occurred a few days after the beginning of the war on 28 February 2022, near Buzova airfield. Other Su-34 aircraft crashes occurred early March, 5 March, and another the same day,[113] 6 March, 14 March, 25 April,26 April, 18 July, 11 September,[119] 24 Septemberand 17 October. Russia confirmed the loss of more than 10 Su-34s.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34#2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Citera
2023-08-21, 11:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det beror på vilket stridsflygplan du menar och vilket luftvärn det attackeras av. En F-16 är lättare att skjuta ner än en SR-71, och det är lättare att skjuta ner ett plan med Patriot än med en lvakan.
Förstår hur du menar,men Blackbird flyger väl inte längre?
Citera
2023-08-21, 11:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Du kanske vet mer. Jag såg åtskilliga inslag på SVT-nyheter och även CNN under pågående Gulfkrig om F-117 som hade gått ner nära Bagdad. Irakierna stolta som kyrktuppar förstås. Jag fick intrycket av att det stämde. Men inte så att F-117 skulle vara inbilsk skit eller nåt.
Svt.. propagandamegafonen..förvisso inte lika uppenbart då.men troligtvis lika styrt..
Citera
2023-08-21, 11:32
Medlem
Citat:
Du kanske har sett den här filmen. En F-18 skildras, som blir beskjuten av GTAM och försöker komma undan.
Film förstås, men som tankelek så är det lite fart i den. I verkligheten så antar jag inte ett jaktplan skulle kunna hålla ut på det här sättet. Det skulle nog bara smälla rätt fort.

https://www.youtube.com/watch?v=cA5eartth80

Har ingen detaljkunskap, men generellt sett så är t.ex. värmesökande eller systemsökande missiler säkert 10 gånger snabbare än ett jaktplan är, mycket pga missiler inte hindras av G-krafter, kan vända om ultrasnabbt. Får man en bra missil efter sig så krävs det nog en hel del, plus tur, för att komma undan.

Motmedel finns ju, olika former av låsningsbrytare, blockeringar, elektroniska manipulationer, och förstås remsor, magnesiumfacklor och IRCM m.m.
Skulle tro att god förutsikt och information om var farliga system finns, är nog inte bara en fördel utan nästan en nödvändighet för piloter. Alltså att undvika att hamna i siktet öht.
Under Gulfkriget flögs ju F-117 Stealth in och bombade Irak, alltså plan med extremt liten signatur både på radar och infrarött. Men Irakierna sköt ner åtskilliga av dom direkt ändå.

EDIT;: Det här killen nedan säger sig vara aktiv- eller före detta jakt pilot, som reagerar på filmklippet ovan. Igen, som tankelek.
https://www.youtube.com/watch?v=51uw3drjpFc

Det enda jag hittar är att serberna sköt ner en F-117.

Jag vill minnas irakernas luftvärn var väldigt ineffektivt.

Hitta gärna en källa som styrker det du skriver.
Citera
2023-08-21, 11:46
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Nu vet du att du inte kan lita på ditt minne för du såg inte någon F-117 bli nedskjutne eller några inslag om något sådant.

Det är bara påhitt inne i ditt eget huvud.

Operation DESERT STORM featured the F-117A in its first real-world test against a modern, integrated air defense. The "Nighthawks" of the 37 TFW repeatedly flew into and through intense anti-aircraft artillery and surface-to-air missile fire, accurately employing 2,000 tons of precision- guided munitions during 1,300 combat sorties. Wing pilots scored 1,600 direct hits against enemy targets in nearly 400 locations. Without suffering a single loss, or experiencing any damage, they destroyed hardened command and control bunkers, aircraft shelters, production and storage facili- ties for nuclear, biological, and chemical weapons, and other heavily defended targets of the highest military and political significance.

https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB443/docs/area51_17.PDF
Citera
2023-08-21, 12:28
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Förstår hur du menar,men Blackbird flyger väl inte längre?

Nej tyvärr. Det var bara extrema exempel för att visa på hur stora skillnader det faktiskt finns mellan olika flygplan och luftvärn av olika slag.
Citera
2023-08-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ju högre desto säkrare, ju lägre desto riskablare - inte sant?
Enligt mitt sätt att se på saker och ting så borde det vara tvärt om.
Citera
2023-08-21, 13:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nej tyvärr. Det var bara extrema exempel för att visa på hur stora skillnader det faktiskt finns mellan olika flygplan och luftvärn av olika slag.
Kul fakta,som många redan vet,är att Viggen är det enda jaktplan som fått låsning på SR-71an!

Senare fick Viggenpiloten ett julkort från SR-71piloten..

Ett av de,i mina ögon,snyggaste luftvärnen är nog den tyska "Geparden" på Leo-chassit (den heter inte Geopard,men kallas det)
Citera
2023-08-21, 16:37
Moderator
Neksnors avatar
Luftvärnets effektivitet beror inte bara på vilken hårdvara man har utan också på hur allt är sammankopplat.
Ukraina använder tydligen Patriot för att skydda städer mot robotangrepp. Ryssarna verkar skjuta iväg en massa mer eller mindre harmlösa iranska drönare samtidigt med de, relativt få, effektiva robotar de lyckats hitta i förråden. Det gör att det ukriainskla luftvärnet måste jobba hårdare för att skjuta ner rätt mål med rätt vapen. Svenska robot 70 verkar av Ukraina användas som en sorts filter framför Patriot, robot 70 skjuter ner drönarna, Patriot kan de svårare (och farligare) målen. Lägg till flera andra vapensystem.
Sedan finns det antagligen en hel hög med olika radarsystem som ger förvarning till andra system och det finns antagligen också vanliga spioner som vet att det förbereds anfall. Luftvärnssystem, både avfyrningsenheter och radarenheter flyttas runt och en radar kan stängas av men samtidigt bidra till koll på luftläget genom att "lyssna".

Sammanfattningsvis kan sägas att väl utformat luftförsvar är svårt att slå ut.
Jag har hört att USA, när de skulle jaga ut Irak ur Kuwait, regelbundet skickade in runt ett halvdussin signalsökande robotar* i förväg innan de skickade in attackflyg.

*Exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-88_HARM (kostar från ca en kvarts miljon dollars styck, krig är en dyr lek)
Citera
2023-08-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Luftvärnets effektivitet beror inte bara på vilken hårdvara man har utan också på hur allt är sammankopplat.
Ukraina använder tydligen Patriot för att skydda städer mot robotangrepp. Ryssarna verkar skjuta iväg en massa mer eller mindre harmlösa iranska drönare samtidigt med de, relativt få, effektiva robotar de lyckats hitta i förråden. Det gör att det ukriainskla luftvärnet måste jobba hårdare för att skjuta ner rätt mål med rätt vapen. Svenska robot 70 verkar av Ukraina användas som en sorts filter framför Patriot, robot 70 skjuter ner drönarna, Patriot kan de svårare (och farligare) målen. Lägg till flera andra vapensystem.
Sedan finns det antagligen en hel hög med olika radarsystem som ger förvarning till andra system och det finns antagligen också vanliga spioner som vet att det förbereds anfall. Luftvärnssystem, både avfyrningsenheter och radarenheter flyttas runt och en radar kan stängas av men samtidigt bidra till koll på luftläget genom att "lyssna".

Sammanfattningsvis kan sägas att väl utformat luftförsvar är svårt att slå ut.
Jag har hört att USA, när de skulle jaga ut Irak ur Kuwait, regelbundet skickade in runt ett halvdussin signalsökande robotar* i förväg innan de skickade in attackflyg.

*Exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-88_HARM (kostar från ca en kvarts miljon dollars styck, krig är en dyr lek)

Fixades ju fram en fullösning så att Ukrainarns kunde skjuta HARM med sina MIG 29. Med reducerad kapacitet, låg volym och brist på störflyg men ändå.
Citera
2023-08-21, 18:44
Medlem
Inteillapinkats avatar
NEJ hastigheten är inte allt , även långsam små drönare likt fåglar är bra spioner liknade prototyper har används i Ukraina- kriget där strategiska system för motståndarens flyg och luftvärnsystem väl lokaliserats så kan man med med felmarginaler på under 10m , förstöra dom utan man behöver använda onödigt kraftfulla granater/raketer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in