Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Mmm, men undersökningar som även tar med Cornell visar på ett oerhört jämna opinionsundersökningar.
Det är dessutom inte nationella polls som är viktiga. Det är polls i swing states.
Vad gäller RFK och Cornell brukar saker och ting utkristaliseras ju närmre valet vi kommer. Jag tar därför alla opinionsundersökningar med en nypa salt. Mycket kan hända på ett år.
Jepp, jag tror det blir jämnt hur det än slutar. Precis som du säger så är det polls i swing states som är viktiga. Nationella polls är egentligen menlösa i USA eftersom det inte är ett nationellt val på det sättet.
Man får kolla på hur många delstater varje kandidat har inte totala röster nationellt sett.
I teorin kan ju en kandidat få uppåt 75% av rösterna och ändå förlora även om elektorerna röstar efter hur deras delstat röstat om man vinner de stora delstaterna med ~100% och förlorar de små med minimal marginal.
Sedan är det ju också precis som du skriver lång tid kvar. Mycket kan hända på väldigt kort tid och opinionssiffror 1år innan valet har väldigt begränsat värde.
Jag menar kollar man 2016 så hade ju Trump inte haft en chans om man gått på siffrorna från året innan, till och med så nära valet som en månad innan såg han chanslös ut och sedan ändrade sig siffrorna väldigt mycket och sista veckan skiljde bara någon procentenhet och sedan vann han valet.