2023-11-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Trumpanhängare uppskattar RFKs etablissemangskritik, öppenhet i vaccinfrågan och hans folkliga framtoning. Men det du helt missar är att han plockar röster från de oberoende väljarna och här har han sannolikt ett övertag gentemot Trump. Skillnaden är marginell (om du inte frågar TDS-kultens företrädare som tror att Trump tappar hälften av sina väljare till RFK). Dessutom leder Trump opinionen i nästan samtliga swing states, som är vad som räknas. Även om Trump inte skulle få en enda röst i Kalifornien, har han ändå stor chans att segra, tack vare elektorssystemet. Därför kan vi inte stirra oss blinda på nationella opinionsmätningar.

Ett ofta pålitligt sätt att få koll på opinionen är att titta på bettingsidor, som genomgående har Trump som favorit.

Jag vet hur valsystemet fungerar, och jag vet att Trump kan vinna detta. Men Kennedy är ett spöke för många Trump-anhängare, vissa hävdar envist att han helt säkert kommer ta fler röster från Biden än från Trump. Vilket rimmar illa med vad Biden-anhängare resp. Trump-anhängare säger om honom.

1,84 är oddset på Trump just nu, vilket är lägst av alla kandidater, men tror att det fortfarande innebär under 50% sannolikhet. Eller möjligen marginellt över.

Men, och det ska alla Biden-anhängare vara medvetna om, Trump kan absolut vinna detta, det är inte läge att sitta lungt i båten.
2023-11-05, 16:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag vet hur valsystemet fungerar, och jag vet att Trump kan vinna detta. Men Kennedy är ett spöke för många Trump-anhängare, vissa hävdar envist att han helt säkert kommer ta fler röster från Biden än från Trump. Vilket rimmar illa med vad Biden-anhängare resp. Trump-anhängare säger om honom.

1,84 är oddset på Trump just nu, vilket är lägst av alla kandidater, men tror att det fortfarande innebär under 50% sannolikhet. Eller möjligen marginellt över.

Men, och det ska alla Biden-anhängare vara medvetna om, Trump kan absolut vinna detta, det är inte läge att sitta lungt i båten.
Med tanke på att samtliga undersökningar jag sett visar att RFK skulle få runt 20% av rösterna om han ställt upp mot Biden i primärvalet, ser jag inte riktigt att han skulle vara ett hot mot Trump. Är detta så pass viktigt för dig så finns ju opinionsundersökningar som visar att RFK i dagsläget skulle plocka ungefär lika mycket från båda kandidaterna, med en liten övervikt för Biden. Dessa kommer från independents. Jag tror dock att Cornell kommer plocka betydligt fler väljare från Biden så det jämnar ut sig.
2023-11-05, 16:21
Medlem
Citat:
Med tanke på att samtliga undersökningar jag sett visar att RFK skulle få runt 20% av rösterna om han ställt upp mot Biden i primärvalet, ser jag inte riktigt att han skulle vara ett hot mot Trump. Är detta så pass viktigt för dig så finns ju opinionsundersökningar som visar att RFK i dagsläget skulle plocka ungefär lika mycket från båda kandidaterna, med en liten övervikt för Biden. Dessa kommer från independents. Jag tror dock att Cornell kommer plocka betydligt fler väljare från Biden så det jämnar ut sig.

När väljarna får välja mellan Trump, Biden och Kennedy, så leder Biden i 4 av 5 undersöknnigar:

https://www.realclearpolitics.com/epolls/2024/president/us/general_election_trump_vs_biden_vs_kennedy-8272.html
2023-11-05, 16:25
Medlem
Japhys avatar
Citat:
När väljarna får välja mellan Trump, Biden och Kennedy, så leder Biden i 4 av 5 undersöknnigar:

https://www.realclearpolitics.com/epolls/2024/president/us/general_election_trump_vs_biden_vs_kennedy-8272.html
Ja, det var just det jag menade med en liten övervikt för Biden. Ibland är det svårt att acceptera medhåll på Flashback. Jag förstår dessutom att det är väldigt viktigt för vissa att övertyga sig själva om att antikrist/bokstavligen Hitler, med nödvändighet måste förlora valet.
Senast redigerad av Japhy 2023-11-05 kl. 16:33.
2023-11-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ja, det var just det jag menade ned en liten övervikt för Biden. Ibland är det svårt att acceptera medhåll på Flashback. Jag förstår dessutom att det är väldigt viktigt för vissa att övertyga sig själva om att antikrist/bokstavligen Hitler, med nödvändighet måste förlora valet.

Jag är inte det minsta övertygad om att Trump förlorar valet, märks tydligt om du läser mina inlägg. Finns däremot åtminstone en Trump-anhängare på forumet som vrider och vänder på varenda undersökning, för att få dem att se ut att Trump leder stort.

Men faktum är att de undersökningar där väljarna får välja mellan Biden, Trump och Kennedy, är mer gynnsamma för Biden, än de undersökningar som bara är mellan Biden och Trump.
2023-11-05, 16:33
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag är inte det minsta övertygad om att Trump förlorar valet, märks tydligt om du läser mina inlägg. Finns däremot åtminstone en Trump-anhängare på forumet som vrider och vänder på varenda undersökning, för att få dem att se ut att Trump leder stort.

Men faktum är att de undersökningar där väljarna får välja mellan Biden, Trump och Kennedy, är mer gynnsamma för Biden, än de undersökningar som bara är mellan Biden och Trump.
Mmm, men undersökningar som även tar med Cornell visar på ett oerhört jämna opinionsundersökningar.

Det är dessutom inte nationella polls som är viktiga. Det är polls i swing states.

Vad gäller RFK och Cornell brukar saker och ting utkristaliseras ju närmre valet vi kommer. Jag tar därför alla opinionsundersökningar med en nypa salt. Mycket kan hända på ett år.
2023-11-05, 16:41
Medlem
Citat:
Mmm, men undersökningar som även tar med Cornell visar på ett oerhört jämna opinionsundersökningar.

Det är dessutom inte nationella polls som är viktiga. Det är polls i swing states.

Vad gäller RFK och Cornell brukar saker och ting utkristaliseras ju närmre valet vi kommer. Jag tar därför alla opinionsundersökningar med en nypa salt. Mycket kan hända på ett år.

Japp, Cornell West tar i princip bara från Biden,Kennedy tar enligt mig fler från Trump än från Biden.

Och håller med om att generellt säger undersökningarna som görs nu väldigt lite.
2023-11-06, 03:32
Medlem
Citat:

Jepp, jag tror det blir jämnt hur det än slutar. Precis som du säger så är det polls i swing states som är viktiga. Nationella polls är egentligen menlösa i USA eftersom det inte är ett nationellt val på det sättet.
Man får kolla på hur många delstater varje kandidat har inte totala röster nationellt sett.

I teorin kan ju en kandidat få uppåt 75% av rösterna och ändå förlora även om elektorerna röstar efter hur deras delstat röstat om man vinner de stora delstaterna med ~100% och förlorar de små med minimal marginal.

Sedan är det ju också precis som du skriver lång tid kvar. Mycket kan hända på väldigt kort tid och opinionssiffror 1år innan valet har väldigt begränsat värde.
Jag menar kollar man 2016 så hade ju Trump inte haft en chans om man gått på siffrorna från året innan, till och med så nära valet som en månad innan såg han chanslös ut och sedan ändrade sig siffrorna väldigt mycket och sista veckan skiljde bara någon procentenhet och sedan vann han valet.
2023-11-06, 09:08
Medlem
Trump leder över Biden i 5 av 6 swing states enligt New York Times:
https://www.nytimes.com/2023/11/05/us/politics/biden-trump-2024-poll.html

"President Biden is trailing Donald J. Trump in five of the six most important battleground states one year before the 2024 election, suffering from enormous doubts about his age and deep dissatisfaction over his handling of the economy and a host of other issues, new polls by The New York Times and Siena College have found.

The results show Mr. Biden losing to Mr. Trump, his likeliest Republican rival, by margins of four to 10 percentage points among registered voters in Arizona, Georgia, Michigan, Nevada and Pennsylvania. Mr. Biden is ahead only in Wisconsin, by two percentage points, the poll found."

Ganska klar ledning dessutom i några av staterna.
2023-11-06, 09:12
Medlem
Trump leder i opinionen, fy fan vilken mardröm. Trodde väl aldrig detta skulle vara möjligt, men som någon annan skrev så är ju Trump en kandidat som de lågbegåvade och outbildade kan identifiera sig med och känna igen.

Senile Biden borde givetvis kliva åt sidan - för USA:s och världens bästa -för han kommer aldrig att lyckas besegra Trump. Men sådan osjälvisk självinsikt har sannolikt inte Biden och gänget runt honom. De priotiterar sina egna karriärer framför världens bästa.

Mardrömmen fortsätter...
2023-11-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Trump leder i opinionen, fy fan vilken mardröm. Trodde väl aldrig detta skulle vara möjligt, men som någon annan skrev så är ju Trump en kandidat som de lågbegåvade och outbildade kan identifiera sig med och känna igen.

Senile Biden borde givetvis kliva åt sidan - för USA:s och världens bästa -för han kommer aldrig att lyckas besegra Trump. Men sådan osjälvisk självinsikt har sannolikt inte Biden och gänget runt honom. De priotiterar sina egna karriärer framför världens bästa.

Mardrömmen fortsätter...

Trump är knapp favorit som det ser ut. Tycker också Biden bör stiga åt sidan och stödja t ex. Newsom.
2023-11-06, 14:14
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Trump är knapp favorit som det ser ut. Tycker också Biden bör stiga åt sidan och stödja t ex. Newsom.

...Då blir det storseger för Trump sannolikt 400 elektorer så gärna det. Du har inte förstått att Trump leder Biden med 10% i stater där Newsom inte har en chans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in