2024-07-16, 11:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
https://www.realclearpolling.com/latest-polls

Intressant notering av mätningar i ett antal swing states, som vanligt leder Trump med några procentenheter, de är dessutom gjorda innan skjutningen, så troligen leder han ännu mer nu. Men, undersökningar till senatsval i samma delstater, av samma institut, leder demokratiska kandidater klart. Hmm, något beror det på, oklart vad. Antingen är någon av undersökningarna, antingen till presidentval eller till senatsval helt enkelt fel. Eller så finns det det många vänsterväljare, hårdnackade arbetare som normalt röstar på demokraterna men blivit frälsta av Trump. Återstår att se om det håller till november, och framförallt, om undersökningarna stämmer.

Ta även hänsyn till att Demokraterna brukar öka rejält under dom två sista veckorna.

Republikanska väljare är alltid mera säkra på dina val, mycket tidigare. Medan liberala väljare är mera slappa av sig och tar beslutet i valkön.
2024-07-17, 16:14
Medlem
Nu börjar opinionsundersökningar för tid efter den republikanska beskjutningen börjar dyka upp. Ingen större förändring än så länge.
2024-07-17, 18:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nu börjar opinionsundersökningar för tid efter den republikanska beskjutningen börjar dyka upp. Ingen större förändring än så länge.

Tror inte vi kommer att se några större ändringar om jag ska vara ärlig, jag förväntade mig att det var över och att Trump skulle få ett herrejävlar till upplyft efter mordförsöket.

Men efter att det kom ut att skytten var en galen MAGA följare som ville döda sin idol (precis som det var när John Lennon mördades av Mark David Chapman 1980) så är jag definitivt inte li ka säker på att det kommer att gynna Trump längre.
2024-07-17, 18:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Men är datan före eller efter skjutningen? Även om undersökningen presenteras nu så kan ju större delen av datan komma från före skjutningen.

Inte för att jag tror att det blir ett jättelyft för Trump, men även om han ökar något i swingstaterna så kan det vara avgörande.
Senast redigerad av DeValera 2024-07-17 kl. 19:08.
2024-07-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men är datan före eller efter skjutningen? Även om undersökningen presenteras nu så kan ju större delen av datan komma från före skjutningen.

Inte för att jag tror att det blir ett jättelyft för Trump, men även han ökar något i swingstaterna så kan det vara avgörande.

Det framgår inte i det jag sett. Får se vad som kommer framledes.
2024-07-20, 11:19
Medlem
Senaste uppdateringen från RCP average:

Trump mot Biden

🟥 Trump: 47,7% (+3,0%)
🟦 Biden: 44,7%

Inräknat övriga kandidater

🟥 Trump: 43,1% (+3,7%)
🟦 Biden: 39,4%
🟨 RFK Jr: 8,5%

Trump mot Harris

🟥 Trump: 48,2% (+1,9%)
🟦 Harris: 46,3%
2024-07-20, 11:34
Medlem
Undersökningarna nu är så bra de kan vara för Trump, med det republikanska konventet som ger partiet uppmärksamhet, mordförsöket som ger sympati, samt Bidens svaga insats i debatten, och osäkerheten om vem som blir demokraternas kandidat. Har svårt att se vad som skulle kunna hända för att Trumps siffror ska förbättras ytterligare, alla som i sin vildaste fantasi skulle kunna rösta på Trump säger nu att de ska göra det när instituten ringer.
Alla dessa faktorer kommer dock inte vara på samma sätt den 5 november, även om vi inte vet exakt hur det kommer se ut. Om mätningarna stämmer så är det 3-5 procentenheter demokraterna måste ta in i nyckelstaterna. Svårt, men långt ifrån omöjligt om man tar ovanstående i beaktning. Och vi vet inte heller om undersökningarna stämmer, 2016 underskattade de Trump, men tendensen runtom i världen den senaste tiden är snarare att den typen av åsikter presterat sämre i val än i undersökningar, SD i europavalet är ett exempel.
2024-07-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Undersökningarna nu är så bra de kan vara för Trump, med det republikanska konventet som ger partiet uppmärksamhet, mordförsöket som ger sympati, samt Bidens svaga insats i debatten, och osäkerheten om vem som blir demokraternas kandidat. Har svårt att se vad som skulle kunna hända för att Trumps siffror ska förbättras ytterligare, alla som i sin vildaste fantasi skulle kunna rösta på Trump säger nu att de ska göra det när instituten ringer.
Alla dessa faktorer kommer dock inte vara på samma sätt den 5 november, även om vi inte vet exakt hur det kommer se ut.
Det håller jag med om, jag tror att det kommer att vara jämnare när vi närmar oss valdagen. Speciellt om demokraterna tar sig samman och sluter upp bakom Biden och tar död på alla spekulationer om att han ska bytas ut.

Finns säkert en och annan demokrat-väljare som inte svarat "Biden" med förhoppningen att det ska få partiet att byta ut honom. Kanske finns det en och annan republikan-väljare som tvärtom har svarat "Biden" just för att de inte vill att han ska bli utbytt, även om jag tror dessa är färre.

Om det kommer några månader med hyfsade ekonimi-siffror, om federal reserve gör en räntesänkning i september och lite andra faktorer spelar in som gynnar demokraterna så kan siffrorna möjligtvis bli lite jämnare.
2024-07-21, 11:30
Medlem
Trump fick ju en rejäl skjuts upp i 538, till ett övertag med 3.2%.

Intressant är att Bidens värde inte sjunkit lika mycket som Trump ökat. Det verkar snarare vara stollen Kennedy som sjunker till Trumps fördel.
Får se nästa vecka om Bidens hälsobekymmer sänker honom i opinionen.
2024-07-21, 19:55
Medlem
Trump går fram starkt i Michigan, ökar från 3 procents ledning till 7 procent på en månad:

Citat:
GOP presidential nominee Donald Trump has a 7-point lead over President Biden in Michigan — more than double what it was just a month ago, a new poll shows.

Trump notched a 49%-42% edge over Biden in a two-race, and in a five-way battle, came out ahead at 43%, followed by Biden at 36%
----
The poll — taken after the July 13 assassination attempt on Trump — also amounts to the former president more than doubling his lead over Biden in Michigan since another Free Press/EPIC-MRA survey in June, when Trump had a 3-point lead, 49% to Biden’s 45%.
https://nypost.com/2024/07/21/us-news/trump-more-than-doubles-lead-over-biden-in-battleground-michigan-poll/
2024-07-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Trump går fram starkt i Michigan, ökar från 3 procents ledning till 7 procent på en månad:

https://nypost.com/2024/07/21/us-news/trump-more-than-doubles-lead-over-biden-in-battleground-michigan-poll/

Och därmed har tråden nått vägs ände….
2024-08-10, 19:19
Moderator
Ancistruss avatar
Denna känns rätt meningslös nu när Biden dragit sig ur.

Tråden låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in