2023-10-28, 12:25
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Tveksamt.
Vilken undersökning hänvisar du till?

Unga väljare är notoriskt svåra att polla eftersom de inte äger en bostad eller ett telefon abonnemang. Fram till 26 åtminstonde i usa

Bla Emerson. Länk finns innan, antar att du är för lat för att scrolla tre sidor bakåt. Kul att du påpekar svårighet att polla yngre när Trump går som tåget.

https://thehill.com/homenews/campaign/4265622-trump-leads-biden-builds-support-among-young-voters-poll/
2023-10-28, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Bla Emerson. Länk finns innan, antar att du är för lat för att scrolla tre sidor bakåt. Kul att du påpekar svårighet att polla yngre när Trump går som tåget.

https://thehill.com/homenews/campaign/4265622-trump-leads-biden-builds-support-among-young-voters-poll/
Har Emerson haft Eller har några kontrakt med Trump campaign?

Vad får de för polling betyg av fivethirtyeight?
Just det Nixter..
2023-10-28, 13:36
Medlem
Citat:
Tveksamt.
Vilken undersökning hänvisar du till?

Unga väljare är notoriskt svåra att polla eftersom de inte äger en bostad eller ett telefon abonnemang. Fram till 26 åtminstonde i usa

Naturligtvis klarar ledande opinionsinstitut att mäta unga väljares åsikter, krävs att man har en hyggligt skev och konspiratorisk världsbild för att hävda motsatsen.

Innan valet 2020 hade opinionsinstituten Biden i klar ledning över Trump bland unga väljare. Läget i augusti 2020:
Citat:
Biden, at this point, holds a more than 20-point lead with young voters in live interview polls taken in August. Biden’s up by 25 points among 18-29 year-old voters in an average of the most recent CNN/SSRS, Fox News and NPR/PBS NewsHour/Marist College polls. It’s a 24-point lead if we look at 18-34 year-olds in the CNN/SSRS, Monmouth University and NBC News/Wall Street Journal polls.
https://edition.cnn.com/2020/08/22/politics/youth-voters-biden-analysis/index.html

Opinionsundersökningarna inför valet 2020 ovan, överensstämde bra med valresultatet 2020:
Citat:
....voters under 30 favoring Joe Biden by 24 percentage points (Biden 59%, Trump 35%).
https://www.pewresearch.org/politics/2021/06/30/behind-bidens-2020-victory/

Att Trump nu har medvind bland unga väljare finns ingen anledning att ifrågasätta.
2023-10-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och, om du anser Kennedys politik så olik Trumps, så bör det vara åtminstone säg 50 miljoner personer du föredrar som vicepresident till Trump framför Kennedy, ändå skrev du igår att du kunde tänka dig det.
Som vi redan varit inne på några gånger, detta gjordes i en kontext där du specifikt nämnde att "många inlägg av Trumps anhängare i tråden, som ville se Kennedy som Trumps vicepresident" och menade att det var bevis för att dessa personer rentav skulle föredra Kennedy framför Trump. Vilket jag tyckte var långsökt då, och fortfarande tycker. Men mycket riktigt, som jag redan varit inne på några gånger nu, det finns många jag hellre skulle se som VP-kandidat.

Citat:
Givetvis har även en vicepresident viss makt, åtminstone informellt. Han/hon kan sätta press på presidenten, t.ex. hota med att avgå om presidenten driver igenom vissa förslag etc, och det skulle i så fall vara en enorm prestigeförlust som presidenten. Givetvis har presidenten och vicepresidenten alltid snarlika politiska uppfattningar, det vet du också.
Nej historiskt sett har det inte alltid varit så. De första vicepresidenterna, John Adams och Thomas Jefferson, fick jobbet för att de förlorade presidentvalet. Under en lång tid var VP-jobbet mest en ceremoniell roll utan något som helst inflytande över presidenten. I modern tid har inflytandet från vicepresidenten varierat. Medan exempelvis Dick Cheney hade väldigt mycket makt och inflytande är Kamala Harris mest en galjonsfigur som åker runt och klipper snören.

Att VP måste ha snarlik uppfattning som presidenten stämmer inte, Barack Obama hade ju inte direkt några högre tankar om Joe Biden, och Kamala Harris kallade Biden rasist under primärvalskampanjen 2020. Ganska ofta väljs en VP av strategiska skäl, för att personen ska nå vissa demografiska grupper som presidenten själv har svårt att vinna.
2023-10-30, 16:28
Medlem
Citat:
Gallup rapporterar:
Bidens stöd faller kraftigt hos demokratiska väljare med ett fall på hrla 11% på en månad. Rekordlågt stöd hos USAs väljare överlag. Denne clown skall ha fått 81 miljoner röster.

https://news.gallup.com/poll/513305/democrats-ratings-biden-slip-overall-approval.aspx

Intressant läsning. Väldigt ovanligt när ekonomin går så pass bra. Arbetslösheten är nere på under 4%, var uppe på nästan 15% när det var som värst under Trump.
2023-10-30, 17:18
Medlem
Dean Phillips, demokrat som nu utmanar Biden, menar att Biden är chanslös mot Trump och pekar på de senaste opinionsundersökning.
Anmärkningsvärt att hela 83 % av de yngre demokratiska väljarna vill se en annan kandidat än Joe Biden.

Citat:
KanekoaTheGreat@KanekoaTheGreat

🚨JUST IN - Rep. Dean Phillips (D) launches primary challenge against President Biden, claiming that Biden is poised to lose the 2024 election to Donald Trump.

"He's down 9 points in the ABC poll nationally. He's down in 5 of 6 battleground states. His approval numbers are almost at historic lows... He's poised to lose the next election to Donald Trump...

50% of Democrats, even more, want a different nominee. 83% of Democrats under 30 want a different nominee...
----
https://nitter.net/KanekoaTheGreat/status/1718807413443449236#m
2023-10-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Som vi redan varit inne på några gånger, detta gjordes i en kontext där du specifikt nämnde att "många inlägg av Trumps anhängare i tråden, som ville se Kennedy som Trumps vicepresident" och menade att det var bevis för att dessa personer rentav skulle föredra Kennedy framför Trump. Vilket jag tyckte var långsökt då, och fortfarande tycker. Men mycket riktigt, som jag redan varit inne på några gånger nu, det finns många jag hellre skulle se som VP-kandidat.

Hade du svarat på samma sätt om jag hade nämnt Harris som möjlig vice till Trump? Hillary Clinton? Bernie Sanders? Gavin Newsom? Michelle Obama?

Givetvis kommer de allra flesta Trump-anhängare rösta på Trump och inte på Kennedy.
Men faktum är att jag tror inte jag sett någon som stöder Biden på flashback säga något positivt om Kennedy. Medan Trump-anhängare sagt massor och åter massor positivt om honom.
Det säger ändå något.

Citat:
Ursprungligen postat av melvein

Nej historiskt sett har det inte alltid varit så. De första vicepresidenterna, John Adams och Thomas Jefferson, fick jobbet för att de förlorade presidentvalet. Under en lång tid var VP-jobbet mest en ceremoniell roll utan något som helst inflytande över presidenten. I modern tid har inflytandet från vicepresidenten varierat. Medan exempelvis Dick Cheney hade väldigt mycket makt och inflytande är Kamala Harris mest en galjonsfigur som åker runt och klipper snören.

Att VP måste ha snarlik uppfattning som presidenten stämmer inte, Barack Obama hade ju inte direkt några högre tankar om Joe Biden, och Kamala Harris kallade Biden rasist under primärvalskampanjen 2020. Ganska ofta väljs en VP av strategiska skäl, för att personen ska nå vissa demografiska grupper som presidenten själv har svårt att vinna.

Vi vet inget om vad som sägs mellan presidenten och vicepresidenten bakom kulisserna.

Givetvis väljer man någon som har snarlik uppfattning, även om det inte är ens tvilling. Om presidentkandidaten har starkt stöd i vissa swing states så kanske han väljer en vice president kandidat som har stöd i andra swing states. Den ena kanske har stöd av yngre, den andre av äldre. En har stöd av män och en av kvinnor. En hos vita och en av svarta. En hos akademiker och en av arbetare. Osv. osv. Så visst är valet av vicepresident strategiskt. Men politiska åsikter skiljer inte mer än på marginalen.
2023-10-31, 09:14
Medlem
Citat:
Hade du svarat på samma sätt om jag hade nämnt Harris som möjlig vice till Trump? Hillary Clinton? Bernie Sanders? Gavin Newsom? Michelle Obama?

Givetvis kommer de allra flesta Trump-anhängare rösta på Trump och inte på Kennedy.
Men faktum är att jag tror inte jag sett någon som stöder Biden på flashback säga något positivt om Kennedy. Medan Trump-anhängare sagt massor och åter massor positivt om honom.
Det säger ändå något.
Jag tror jag hade svarat som du redan har gjort (angående Romney), nämligen att om alternativen är:
1. Den president man föredrar, fast med en VP man inte är förtjust i
2. Den president man inte vill se vinna
Så hade vi båda valt alternativ 1 framför alternativ 2.

Eftersom vi har ett så polariserat debattklimat tenderar många att värdera alla politiker enbart utifrån politikernas förhållande till Biden eller Trump. Varje republikan som uttalar sig kritiskt om Trump hyllas unisont av forumets Bidenanhängare som en modig sanningssägare, medan varje demokrat som kritiserar Biden får samma okritiskt positiva behandling av forumets Trumpanhängare.

Jag kan ju själv tycka att båda förhållningsätten är problematiska.
2023-11-05, 13:31
Medlem
Nixters avatar
New York Times opionionsundersökning

Trump leder över Biden i 5 av 6 kritiska Swingstates
https://www.nytimes.com/2023/11/05/us/politics/biden-trump-2024-poll.html
2023-11-05, 13:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Det säger ändå något.
Trumpanhängare uppskattar RFKs etablissemangskritik, öppenhet i vaccinfrågan och hans folkliga framtoning. Men det du helt missar är att han plockar röster från de oberoende väljarna och här har han sannolikt ett övertag gentemot Trump. Skillnaden är marginell (om du inte frågar TDS-kultens företrädare som tror att Trump tappar hälften av sina väljare till RFK). Dessutom leder Trump opinionen i nästan samtliga swing states, som är vad som räknas. Även om Trump inte skulle få en enda röst i Kalifornien, har han ändå stor chans att segra, tack vare elektorssystemet. Därför kan vi inte stirra oss blinda på nationella opinionsmätningar.

Ett ofta pålitligt sätt att få koll på opinionen är att titta på bettingsidor, som genomgående har Trump som favorit.
2023-11-05, 13:56
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Har Emerson haft Eller har några kontrakt med Trump campaign?

Vad får de för polling betyg av fivethirtyeight?
Just det Nixter..
De får betyget A- av 538.

Just det Mcconney...
https://projects.fivethirtyeight.com/pollster-ratings/emerson-college/

Det går helt enkelt inte så bra för Biden. Ingen verklighetsförnekelse eller konspirationsteori kommer ändra på den saken.
Senast redigerad av Japhy 2023-11-05 kl. 14:00.
2023-11-05, 13:57
Medlem
Citat:
New York Times opionionsundersökning

Trump leder över Biden i 5 av 6 kritiska Swingstates
https://www.nytimes.com/2023/11/05/us/politics/biden-trump-2024-poll.html

Ganska ordentlig ledning för Trump i de aktuella staterna:

Citat:
Add it all together, and Mr. Trump leads by 10 points in Nevada, six in Georgia, five in Arizona, five in Michigan and four in Pennsylvania. Mr. Biden held a 2-point edge in Wisconsin.

Några förklaringar till att väljarna lämnar Biden:

Citat:
Another ominous sign for Democrats is that voters across all income levels felt that Mr. Biden’s policies had hurt them personally, while they credited Mr. Trump’s policies for helping them. The results were mirror opposites: Voters gave Mr. Trump a 17-point advantage for having helped them and Mr. Biden a 18-point disadvantage for having hurt them.

Citat:
Concerns about the president’s advancing age and mental acuity — 62 percent also said Mr. Biden does not have the “mental sharpness” to be effective — are just the start of a sweeping set of Biden weaknesses in the survey results.

Citat:
Voters, by a 59 percent to 37 percent margin, said they better trusted Mr. Trump over Mr. Biden on the economy, the largest gap of any issue. The preference for Mr. Trump on economic matters spanned the electorate, among both men and women, those with college degrees and those without them, every age range and every income level.

Citat:
Black voters — long a bulwark for Democrats and for Mr. Biden — are now registering 22 percent support in these states for Mr. Trump, a level unseen in presidential politics for a Republican in modern times.
https://web.archive.org/web/20231105105312/https://www.nytimes.com/2023/11/05/us/politics/biden-trump-2024-poll.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in