Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Och, om du anser Kennedys politik så olik Trumps, så bör det vara åtminstone säg 50 miljoner personer du föredrar som vicepresident till Trump framför Kennedy, ändå skrev du igår att du kunde tänka dig det.
Som vi redan varit inne på några gånger, detta gjordes i en kontext där du specifikt nämnde att
"många inlägg av Trumps anhängare i tråden, som ville se Kennedy som Trumps vicepresident" och menade att det var bevis för att dessa personer rentav skulle föredra Kennedy framför Trump. Vilket jag tyckte var långsökt då, och fortfarande tycker. Men mycket riktigt, som jag redan varit inne på några gånger nu, det finns många jag hellre skulle se som VP-kandidat.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Givetvis har även en vicepresident viss makt, åtminstone informellt. Han/hon kan sätta press på presidenten, t.ex. hota med att avgå om presidenten driver igenom vissa förslag etc, och det skulle i så fall vara en enorm prestigeförlust som presidenten. Givetvis har presidenten och vicepresidenten alltid snarlika politiska uppfattningar, det vet du också.
Nej historiskt sett har det inte alltid varit så. De första vicepresidenterna, John Adams och Thomas Jefferson, fick jobbet för att de förlorade presidentvalet. Under en lång tid var VP-jobbet mest en ceremoniell roll utan något som helst inflytande över presidenten. I modern tid har inflytandet från vicepresidenten varierat. Medan exempelvis Dick Cheney hade väldigt mycket makt och inflytande är Kamala Harris mest en galjonsfigur som åker runt och klipper snören.
Att VP måste ha snarlik uppfattning som presidenten stämmer inte, Barack Obama hade ju inte direkt några högre tankar om Joe Biden, och Kamala Harris kallade Biden rasist under primärvalskampanjen 2020. Ganska ofta väljs en VP av strategiska skäl, för att personen ska nå vissa demografiska grupper som presidenten själv har svårt att vinna.