Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Om nu F16 riskerar ställa till det rejält för ryssen så tror jag de säkert, om de inte redan gjort det, kompenserar för riskerna och följderna.
Frågan är om de verkligen gör det. När HIMARS kom så visade det på enorma svagheter i den ryska krigsmakten. Nu har det blivit bättre men vi ser fortfarande svagheter i exempelvis kamouflering av sina fordon och förbandsplatser vilket inte verkar existera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Kanske slängde ut mig "kalkylerat antalet avlidna" slentrianmässigt men jag menar visst bör de räknat med hur många soldater som "riskerar" att dö i konflikten, hur många de har etc innan/efter mobiliseringrar osv.
Ett land som räknar hur länge man kan föra ett krig i sina förluster är verkligen ett riktigt ociviliserat land och där tror jag faktiskt inte ens Ryssland är. De måste ha passerat den gränsen för länge sedan med tanke på deras enorma manskapsbrist i landet. Jag tror snarare att det handlar om att de är i en rävsax de inte riktigt kan ta sig ur. De måste få till en fred på sina egna villkor för att kunna behålla ansiktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Sedan måste propagandaapparaten jobba hårdare ju fler avlidna det är. Se bara hur väst jobbar som svin för att hålla antalet avlidna och skadade ukrainare så diffust, luddigt och hemligt det bara går.
Jag tror du fått detta runt bakfoten att västmedia på något sätt inte försöker rapportera sanningshaltiga förlustsiffror. Det är självklart att de gör så. Hade förlustsiffrorna för Ukraina varit skyhögt mycket mer än Ryssland så hade detta rapporterats. Om annat så hade det antagligen gjort att stödet för Ukraina hade ökat och inte minskat med tanke på uppoffringen de gör.
Nu är det inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Samt hur det går på slagfältet får ju bara inte komma ut, om det inte är en drönarvideo om hur en soldat får en granat i huvudet eller en HIMARSrobot som spränger en pluton.
Jag tycker det finns väldigt mycket i västmedia om att Ukraina har brist på soldater och får dra sig tillbaka på Donetsk-fronten. Men att offrandet av ryska soldater och fordon fortfarande är högre och att deras anfall är mer eller mindre helt tokigt genomförda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Det första "västmakten" gjorde vid inledning av konflikten var att stoppa rysk/östmedia för oss i väst, för risken att vi skulle få reda på "annan fakta" än den som väst styrde fick ju bara inte hända.
Vad är det för skitsnack? Jag kommer fortfarande åt både rysk media och ryska försvarsministeriets egna sida. Ingen idé att ljuga om detta.
Dock ser man att både rysk media samt deras försvarsministerie rapporterar lögner.