2023-08-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Su-57 existerar knappt. Finns typ 10st totalt, varav det är väldigt oklart hur många som är stridsdugliga och även deras stridsförmåga är oklar. Så skulle jag säga nej, antagligen.

Dessutom verkar Su-57 stealth (RCS) siffror knappt vara bättre än små gen 4+ fighters, som Gripen och F-16. Så även om de skickar upp några få Su-57 är det knappast över för F-16.

Hur man som privatperson vet antalet, på militär utrustning i ett annat land, är något jag aldrig kommer att kunna lista ut hur ni gör.

Låt säga att det bara existerar fake Su-57'or som består av kartong och plastic padding..

Ska F-16 då slåss mot Su-37 i luften?

Vem vinner av dom 2?
Citera
2023-08-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ukraina vill väl helst dock ha Gripen. F-16 kräver stabil bana är mer svårskött.

Det är ju därför de bönar och ber om just Jas hela tiden. Den passar Ukrainas förutsättningar mer än F-16.
Precis- alla vill ju egentligen helst ha gripen eftersom den är bäst och är från Sverige. Den har varit svårsåld men det är bara för att många länder inte förstår hur bra den är. Nu får Ukraina hålla tillgodo med ett tröstpris från Holland och Danmark. Kanske fungerar det.
Citera
2023-08-20, 20:39
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp

Nu har du tittat på för mycket av Topgun grabben, dagens jaktplan slåss inte i luften. Dom opererar på långa avstånd. Det är det dom avvänds till.
Citera
2023-08-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Vad tror ni?

Kommer kriget eskalera ytterligare nu eller kommer de 42 planen göra att Ukraina kan snabba upp det här med att slänga ut ryssarna från sitt land?

Vad kommer Putler kontra med?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1158116

usa sa att inga f16 kommer lyfta från ukraina 2023, så dom utbildas säkert för fullt nu. hoppas dom smyger in dom annars kan man bara bomba skiten ur flygplatsen så fort dom landat
Citera
2023-08-20, 20:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Precis- alla vill ju egentligen helst ha gripen eftersom den är bäst och är från Sverige. Den har varit svårsåld men det är bara för att många länder inte förstår hur bra den är. Nu får Ukraina hålla tillgodo med ett tröstpris från Holland och Danmark. Kanske fungerar det.

Nja. Tror de är rätt nöjda om de får F-16. Men du måste ju tänka på vilka förhållanden respektive plan var byggt för. Gripen kan alltså använda vanliga vägar för start och landning. Det är ett plan byggt för de förhållanden Ukraina är i. Finns ju en anledning till varför man bett om Jas så länge.

Borde funka. Iran kunde ju hålla hålla Irak och deras Sovjetkärror borde med F-14. F-16 om de opererar dessa rätt kan nog funka rätt bra.
Citera
2023-08-20, 20:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Från Svt:

Den nederländske premiärministern Mark Rutte bekräftar på en presskonferens på söndagen att man, tillsammans med Danmark,* kommer att leverera stridsplan av typen F-16 till Ukraina – ”när vissa krav har uppfyllts”.

Undrar vad de kraven kan vara. Endast för användning inom Ukrainas eget luftrum?
Citera
2023-08-20, 20:46
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Har för mig att Ukraina tiggade om Archer också. Ännu en gamechanger som inte infriat löfterna.
JAS kommer inte heller vara någon gamechanger mot ryska styrkor.
Dålig reklam är vad det komer sluta med när dessa ligger i småbitar på marken.
Citera
2023-08-20, 20:51
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen

Vad kommer Putler kontra med?

Antagligen hota med kärnvapen i sedvanlig ordning. Och ingen bryr sig i sedvanlig ordning.

Bra att Ukraina får detta efterlängtade vapensystem.
Citera
2023-08-20, 20:58
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du3EttCp
Hur man som privatperson vet antalet, på militär utrustning i ett annat land, är något jag aldrig kommer att kunna lista ut hur ni gör.

Låt säga att det bara existerar fake Su-57'or som består av kartong och plastic padding..

Vem vinner av dom 2?
Känns ganska uppenbart nu, ca ett och halvt år in i kriget att Rysslands krigskapacitet är jävligt mycket propaganda och lite action. Orkar inte gräva i källorna just nu dock, men läst det på ett flertal ställen.

Beror mycket på vilka missiler osv man kör med skulle jag tro. Men F-16 är åtminstone ett stort jävla uppköp jämfört med vad Ukraina kört med tidigare och det verkar ju ha gått helt OK iaf.
Citera
2023-08-20, 21:06
Medlem
Vad ska de med några flygplan till om ca ett år?
Då lär ju kriget ändå vara över.
Citera
2023-08-20, 21:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du läste fel. Allt går enligt plan.

Jag tror inte Xenonen läst fel. Jag har också sett att engelskakunskaperna ansågs bristfälliga.

Men vi har i alla fall inte att göra med en totalt inavlad och analfabetisk befolkning, så både mekaniker och piloter kan nog lära sig det de behöver förstå relativt snabbt. Visst svinn får man nog räkna med också, när de inte förstår de lite mer ovanligare felmeddelandena som ploppar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Ukraina har inte förlorat några fordon alls.

Du får nog byta informationskälla. Jag har sett mängder av bilder och videor på förlorade fordon. Ryssarna har till och med satt upp ett krigsmuseum där även en CV90 ingår redan.
Citera
2023-08-20, 21:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Vad ska de med några flygplan till om ca ett år?
Då lär ju kriget ändå vara över.

Jag skulle nog vilja påstå att vi inte har en aning om den saken. Jag gissade tidigt att kriget skulle vara i 4 år, så väljer väl att hålla kvar vid den gissningen.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Dream on är väl vad Ukraina och judevästvärlden gjorde inför "våroffensiven", som sedan blev "sommaroffensiven". Vad blir nästa episod i kriget? Höstreträtten?

Exakt samma som vid pandemin. Oj, nu kommer en pandemi, det kan nog innebära restriktioner ett par veckor, typ. Jag tror man medvetet målar upp orealistiska tidsperspektiv, för att inte folk ska deppa ihop helt om de begrep att restriktionerna skulle bli typ två år, och att våroffensiven kommer bli tre vårar i ett blött skyttevärn.
Senast redigerad av henriko 2023-08-20 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in