Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Jag fyllde badkaret med det varmaste vattnet man kan få från kranen och höll handen under vattnet i några sekunder. Jag gjorde det för att se hur länge jag orkar (dumt hehe). Jag klarade av det i några sekunder och jag är ganska säker på att jag klarar av att hålla händerna under vattnet mycket längre. Men vad är det som händer i kroppen när man orkar hålla emot utan att känna smärta och kan känna smärtan när man VILL känna den? Är det så att endorfin tas upp? Jag sket bara i allt när jag hade handen under vattnet med flit för att se om jag kan.
Kroppen har flera mekanismer som dämpar smärta, bl.a. förmåga att bilda egna smärtlindrande ämnen som endorfiner, som du ju nämner, så det är det som händer.
Ibland har blindtabletter (tabletter utan verksam substans) smärtlindrande verkan (placeboeffekt). Detta tros bero på att man då antagligen framkallar en aktivering av endorfinsystemet på psykisk väg, genom att man t ex tror sig kunna hålla ut, som du beskrev. Det finns alltså en viss psykisk förmåga att tränga undan smärtan. Sen vänjer man sig ju också naturligtvis...
Vissa transmittorsubstanser som t ex serotonin dämpar dessutom smärtupplevelser. Äter du någon medicin med det så kan det ju vara en förklaring delvis. Finns t ex i många preparat mot depression.