2006-08-04, 17:36
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du verkar inte vilja förstå alls vad jag skriver. En gång till, sen lägger jag ner:

Jag opponerade mig mot dennes beskrivning som var både streberaktig och nedsättande mot andra användare, dessutom var den inte korrekt. Det senare påpekade jag. Kallar man andra för "lågpannade mongon" och att deras "skit-DNA smittar ner den allmänna genpoolen" och det sen visar sig att det man skrivit inte är helt korrekt förtjänar man att få lite smisk på fingrarna. Tycker jag var väldigt snäll ändå som inte nedlät mig till den användarens retorik med en massa svulstiga påhopp.

Men nu börjar du svamla om klänningar, rymdfärder m.m så det är nog säkert dags att sätta punkt för den här diskussionen.

Mvh,

Oddis
Jag håller med om att frantic uttryckte sig lite väl hårt, men jag håller inte med om att jag svamlar.
Hejdå då, Oddis.
Citera
2006-08-04, 17:37
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jag tycker nog det är lite imponerande om en person tar sig ut i tomma rymden för att hålla händerna i kokande vatten.
Onekligen. Jag tar tillbaka allt, för tusan! Jösses, vilken man!
Citera
2006-08-04, 19:03
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Men nu börjar du svamla om klänningar, rymdfärder m.m så det är nog säkert dags att sätta punkt för den här diskussionen.

Mvh,

Oddis

1. Svartkrut befinner sig i Sverige.
2. Du, inte fbe, började dra upp omständigheter då vedertagna begrepp som t.ex. kokhett inte behöver betyda det vi vanligtvis menar, baserat på undantagssituationer som t.ex hög höjd. Detta tramsiga resonemang drog fbe vidare för att belysa för dig att det var just ett tramsigt resonemang. Känner du nu att den diskutionsnivå du satt är "svamlig" och att du vill sätta punkt, ja var så god.
Citera
2006-08-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Jag fyllde badkaret med det varmaste vattnet man kan få från kranen och höll handen under vattnet i några sekunder. Jag gjorde det för att se hur länge jag orkar (dumt hehe). Jag klarade av det i några sekunder och jag är ganska säker på att jag klarar av att hålla händerna under vattnet mycket längre. Men vad är det som händer i kroppen när man orkar hålla emot utan att känna smärta och kan känna smärtan när man VILL känna den? Är det så att endorfin tas upp? Jag sket bara i allt när jag hade handen under vattnet med flit för att se om jag kan.

Kroppen har flera mekanismer som dämpar smärta, bl.a. förmåga att bilda egna smärtlindrande ämnen som endorfiner, som du ju nämner, så det är det som händer.

Ibland har blindtabletter (tabletter utan verksam substans) smärtlindrande verkan (placeboeffekt). Detta tros bero på att man då antagligen framkallar en aktivering av endorfinsystemet på psykisk väg, genom att man t ex tror sig kunna hålla ut, som du beskrev. Det finns alltså en viss psykisk förmåga att tränga undan smärtan. Sen vänjer man sig ju också naturligtvis...

Vissa transmittorsubstanser som t ex serotonin dämpar dessutom smärtupplevelser. Äter du någon medicin med det så kan det ju vara en förklaring delvis. Finns t ex i många preparat mot depression.
Citera
2006-08-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Jag fyllde badkaret med det varmaste vattnet man kan få från kranen och höll handen under vattnet i några sekunder. Jag gjorde det för att se hur länge jag orkar (dumt hehe). Jag klarade av det i några sekunder och jag är ganska säker på att jag klarar av att hålla händerna under vattnet mycket längre. Men vad är det som händer i kroppen när man orkar hålla emot utan att känna smärta och kan känna smärtan när man VILL känna den? Är det så att endorfin tas upp? Jag sket bara i allt när jag hade handen under vattnet med flit för att se om jag kan.

Vilken temperatur har vattnet? Hos mig kan jag ha händerna i handfatet som är fylld med det varmaste vattnet från kranen, inte skönt men det går utan större problem.

Ta reda på vilken temperatur, annars så har vi ingen diskussion
Citera
2006-08-13, 02:47
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Vilken temperatur har vattnet? Hos mig kan jag ha händerna i handfatet som är fylld med det varmaste vattnet från kranen, inte skönt men det går utan större problem.

skulle rekommendera dej att kolla vilken temp det är på vattnet för det låter som det är kallare än "reglementet" anger att det skall vara för att undvika diverse bakterier varav vissa är kraftfulla nog för att döda iallafall svagare människor.
vattnet ska hålla minst 50gr då bl.a legionella växer till sej i temperaturer upp till 44+
Citera
2006-08-13, 03:33
Medlem
Om det nu är så att trådskaparen sitter uppe i en stuga i Katmandu och doppar händerna i kokande vatten som i själva verket bara är 70 grader varmt får han väl skriva det för det är ju gansak speciellt. Men det var väl knappast det som var poängen. Nu var det väl snarare så att han bor här bland oss andra låglandsmänniskor och höll handen under vanligt 50-gradigt varmvatten. Det är inte speciellt imponerande, testa att doppa handen i kokande olja istället så får vi se om du har några riktiga fakir-egenskaper.
Citera
2006-08-13, 04:19
Medlem
jag kan hålla händerna under kokhett vatten länge

det kan alla.. problemet me dig e att du gör det..
Citera
2006-08-13, 04:49
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Det är ingen fördel att inte känna tillräcklig smärta för att göra något åt det, snarare är det en defekt som på sikt kan vara mycket skadlig.
Citera
2006-08-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
skulle rekommendera dej att kolla vilken temp det är på vattnet för det låter som det är kallare än "reglementet" anger att det skall vara för att undvika diverse bakterier varav vissa är kraftfulla nog för att döda iallafall svagare människor.
vattnet ska hålla minst 50gr då bl.a legionella växer till sej i temperaturer upp till 44+

Vad har du fått det ifrån, så du menar att alla hus utan varmvatten eller där personerna knappt använder varmvatten så kan det komma massa bakterier?
Hur är det med t.ex kallvattenrören, bakterier där också?
Citera
2006-08-14, 03:15
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
jag kan hålla händerna under kokhett vatten länge

det kan alla.. problemet me dig e att du gör det..
Citera
2006-08-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protagonisten
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,813035,00.html

Ha, ha, ha!!!!
Och då vet jag anledningen, för egen del, varför jag själv är så "musbränd"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto