2006-08-02, 18:48
Medlem
ExCowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Inte så varmt om du ska koka ägg, men det är jävfligt varmt att doppa händerna i.

50 grader kan väl inte vara så jävla varmt? Med tanke på att 37-gradigt vatten känns ljummet så borde väl 50 grader kännas ungefär "varmt" men inte så mycket mer?
Citera
2006-08-03, 02:32
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Suck, kokhett vatten är alltså vatten som kokar, d.v.s. minst 100 grader celsius

Fel, det beror på vilken höjd man befinner sig. Ju högre man är desto lägre temperatur krävs, på t.ex Mt Everest så skulle det räcka med dryga 70 grader Celsius för att koka vatten.

Citat:
Snark, snark och dubbelsnark, varför översvämmas världen av hjärndöda mongon? Enligt Darwin borde ni ju dö ut, och ta livet av er innan ni besmittar den allmänna genpoolen med er skit-DNA

Ja, finns det nåt värre än folk som inte har koll?!
Citera
2006-08-03, 08:10
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fel, det beror på vilken höjd man befinner sig. Ju högre man är desto lägre temperatur krävs, på t.ex Mt Everest så skulle det räcka med dryga 70 grader Celsius för att koka vatten.

Ja, finns det nåt värre än folk som inte har koll?!
I vanligt språkbruk brukar en majoritet syfta på de förhållanden som gäller i vår vardag. "Nattsvart" syftar inte på midnattssolen vid polerna, "kokhett" syftar inte på när vatten kokar på 10000 meters höjd och "himmelsblå" syftar inte på den rodnande solnedgången. Hänger du med?
Citera
2006-08-03, 08:32
Medlem
jaha jovissts avatar
men sätt en kastrull på spisen då och se hur länge du kan hålla handen i det kokande vattnet, klarar du två sekunder blir jag imponerad på riktigt
Citera
2006-08-03, 17:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
I vanligt språkbruk brukar en majoritet syfta på de förhållanden som gäller i vår vardag. "Nattsvart" syftar inte på midnattssolen vid polerna, "kokhett" syftar inte på när vatten kokar på 10000 meters höjd och "himmelsblå" syftar inte på den rodnande solnedgången. Hänger du med?

Det beror ju helt på var man sitter som användare, sitter man i någon högt belägen stad (alla sitter ju inte i Sverige) så behövs det inte 100 grader för att koka vattnet. Det är ett faktum.

Den användare som jag kommenterade skrev att det behövs minst 100 grader Celsius för att koka vatten, vilket det inte gör, och var dessutom extremt nedlåtande mot andra, därför tyckte jag det rätta svaret var på sin plats.

Såna här kommentarer finner jag extremt trista och o-tillförande:

Citat:
Snark, snark och dubbelsnark, varför översvämmas världen av hjärndöda mongon? Enligt Darwin borde ni ju dö ut, och ta livet av er innan ni besmittar den allmänna genpoolen med er skit-DNA
Citera
2006-08-04, 00:32
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Det beror ju helt på var man sitter som användare, sitter man i någon högt belägen stad (alla sitter ju inte i Sverige) så behövs det inte 100 grader för att koka vattnet. Det är ett faktum.

Den användare som jag kommenterade skrev att det behövs minst 100 grader Celsius för att koka vatten, vilket det inte gör, och var dessutom extremt nedlåtande mot andra, därför tyckte jag det rätta svaret var på sin plats.

Såna här kommentarer finner jag extremt trista och o-tillförande:

Hihi jag finner själv min kommentar uppfriskande, du får slappna av lite där uppe på din bergstopp, men kanske skillnaden i lufttryck, temperatur o.s.v gör dig lite grinig.
Citera
2006-08-04, 02:44
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Hihi jag finner själv min kommentar uppfriskande, du får slappna av lite där uppe på din bergstopp, men kanske skillnaden i lufttryck, temperatur o.s.v gör dig lite grinig.

Grejen är ju den att det finns mellanting, exempelvis även huvudstäder i Sydamerika som ligger såpass högt att en kokpunkt under 100 grader existerar.

Undrar vem som är grinig i den här tråden...
Citera
2006-08-04, 13:17
Medlem
Avva66s avatar
Gamla smeder tålde värme bra, dom blev härdade i skinnet efter många års slit. Bla var det en gubbe i byn som kunde lyfta en kokande kaffepanna med handflatorna. Men jag har väldigt svårt att tro att det är slit som orsakat trådskaparens "fantastiska" förmåga.
Citera
2006-08-04, 16:53
Medlem
fbes avatar
Citat:
Grejen är ju den att det finns mellanting, exempelvis även huvudstäder i Sydamerika som ligger såpass högt att en kokpunkt under 100 grader existerar.

Undrar vem som är grinig i den här tråden...
Så om du beställer en "himmelsblå" klänning/gardin, vad det nu vara må, och får en som är svart, lila eller orange så tycker du att det är helt i sin ordning, antar jag...

För övrigt tror jag inte att trådskaparen hållit handen i 70-gradigt vatten heller.
Å andra sidan, rör vi oss ut i omloppsbana i rymden kan vatten koka vid kroppstemperatur, och med den definitionen har trådskaparen säkert hållit handen i "kokvarmt" vatten, men är det verkligen hett? Och är det häpnadsväckande imponerande?
Citera
2006-08-04, 17:09
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Å andra sidan, rör vi oss ut i omloppsbana i rymden kan vatten koka vid kroppstemperatur, och med den definitionen har trådskaparen säkert hållit handen i "kokvarmt" vatten, men är det verkligen hett? Och är det häpnadsväckande imponerande?
Jag tycker nog det är lite imponerande om en person tar sig ut i tomma rymden för att hålla händerna i kokande vatten.
Citera
2006-08-04, 17:14
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Så om du beställer en "himmelsblå" klänning/gardin, vad det nu vara må, och får en som är svart, lila eller orange så tycker du att det är helt i sin ordning, antar jag...

För övrigt tror jag inte att trådskaparen hållit handen i 70-gradigt vatten heller.

Du verkar inte vilja förstå alls vad jag skriver. En gång till, sen lägger jag ner:

Jag opponerade mig mot dennes beskrivning som var både streberaktig och nedsättande mot andra användare, dessutom var den inte korrekt. Det senare påpekade jag. Kallar man andra för "lågpannade mongon" och att deras "skit-DNA smittar ner den allmänna genpoolen" och det sen visar sig att det man skrivit inte är helt korrekt förtjänar man att få lite smisk på fingrarna. Tycker jag var väldigt snäll ändå som inte nedlät mig till den användarens retorik med en massa svulstiga påhopp.

Men nu börjar du svamla om klänningar, rymdfärder m.m så det är nog säkert dags att sätta punkt för den här diskussionen.

Mvh,

Oddis
Citera
2006-08-04, 17:27
Medlem
jaha jovissts avatar
Jah har plockat upp korv ur kokande vatten med bara händerna, kanske tjugo stycken irad, en och en, vid en fest någonstans i en skog, men då var jag duktigt full också, hamnade sedan hemma hos någon ganska ful brud på morgonkvisten efter att blivit kidnappad av ett mystiskt raggergäng som slet in oss i en van och tvingade med oss på efterfest som spårade ur lite när dom började "låtsasslåss" med piskor och knivar med varann Jag visste inte ens vilken stad jag befann mig i, men fingrarna klarade sig helt utan skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in