Citat:
Ursprungligen postat av
Inthemoney2022
Har fulgt saken nøye, og jeg har lest alle 729 sidene med spekulasjoner og rykter.
Både narko- og sjalusi-hypotesene som motiv virker absurd.
Hønefoss har en liten befolkning og ligger geografisk slik at det aldri kan eller vil bli et mekka for handel med ulovlige varer. Hvor mye penger kunne gjerningsmennene ha risikert basert på informasjonen JAH satt på?
Og har noen vært så sjalu eller bekymret for sitt eget territorium at de har ansatt to kriminelle fra innlandet, som tidligere kun har blitt tatt for mindre forseelser, for å begå drap? Hvorfor skulle disse to guttene gå med på å ta livet av noen? Det virker usannsynlig.
Jeg tror politiet har en betydelig oppgave foran seg. Mine tanker går til familien og vennene til JAH.
Disse to "guttene" er voksne menn begge to. Med kriminelle rulleblad som omfatter trusler, vold og knark.
Samtlige siktede har volds- og narkodommer på seg. Hønefoss er da heller ikke mer perifert enn
f.eks. Drammen eller Grenlandsområdet. Eller forsåvidt Tønsberg, der JH bodde og ble utsatt for
trakassering og hærverk. Og samme by som B*rd L*anes tilhørte. To personer med tilknytning
til Bandidos er i vennekretsen til ER (Sjeiken). Én hangaround og en fullverdig medlem.
Vi vet at nevnte MC-klubb driver med tung kriminalitet, særlig narko, men også torpedovirksomhet.
Mange av medlemmene bærer våpen, og mange av dem har svært grove voldsdommer på seg.
En ting som også kjennetegner disse MC-klubbene, er det interne hierarkiet, som i struktur fremstår
nær sagt militært. Som i de fleste grupper som driver med organisert kriminalitet.
Det er slett ikke sikkert karene fra Rena har "gått med på" noe, men snarere blitt beordret
til det, med lovnad om sletting av gjeld. Og ikke utenkelig trusler dersom de avsto.
Trusler og frykt er effektive virkemidler. Det ser man jo også i denne saken med tanke på
hva JH har gått igjennom. Uansett hva som ligger bak drapet, så er det ihvertfall bevist
at han hadde grunn til å gjemme seg den siste tiden.
Det er en liten ting jeg stusser på, det er at JH i sin siste tilgjengelige facebook-post fra
sent juni, skriver følgende når han utlover dusøren på 50 000:
Jeg ønsker nå å betale en dusør på 50.000 til den som først kommer med opplysninger som kan brukes som bevis for Politiet og som fører til domfellelse.
Har du derimot fått i oppdrag om å utføre dette faenskapet, kan jeg være både tilgivende og generøs ovenfor deg, om du utleverer oppdragsgiver.
Han hadde med andre ord anelser om at dette var bestilt. Han tilbød også ettergivenhet.
Kan dette være svaret på hvordan han ble lokket til hytta? For å møte gjerningspersonene
bak hærverket, som kanskje skulle fortelle ham hvem de hadde jobbet for? Men så var det en felle?