Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorwatson
Hør, hør! Er for mye hemmelighetskremmerier fra Po her. Den siste lanke er ikke lenket!

Politiet har vært veldig sparsommelige med informasjon underveis i denne saken. Mer enn jeg kan huske noen gang tidligere. Det har hele tiden vært tydelig at de har sittet på mye informasjon, og har ønsket å eie og styre kommunikasjonen. De har sagt at det er en kompleks sak, og at den vil ta tid å løse.

Politiet har også ytret at det er utfordrende for dem at saken diskuteres åpent ute i nettfora, og at det tydeligvis kommer ut informasjon fra vitner i saken der, men at det er en verden de må forholde seg til. Dette betyr antakeligvis at de strategisk må veie hva de sier, til hvem, og hvordan/når de agerer, med tanke på hva som dukker opp av informasjon blant annet fra dette fora. De hevder blant annet at de fremskyndet pågripelsen av MGM4 grunnet Avhørt sin samtale med ham. Politiet har blitt utfordret med å kunne styre informasjonsflyten som de ønsker. Da må de benytte strategier for å kontrollere fokus ute.

Politiet etterforsker bredt, med flere hypoteser og har ikke dannet seg et klart motiv. 5 personer som alle er tidligere dømt for vold og narkotika er pågrepet.

- Litt rart at de sier at narkotika ikke regnes som motiv? Hvorfor har de behov for å kommunisere det i det hele tatt på dette stadiet?

- Hvorfor kommuniserer de at de mener de har de sentrale personene tilknyttet drapet på JAH?

Jeg har mindre tro på sjalusi som motiv. Jeg er enig med Dr. W - siste lanke er nok ikke lenket. Enda……
Senast redigerad av Huml1 2023-10-06 kl. 17:01.
Citera
2023-10-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvaant
Det sies at KØS sto for den første brannen på bobilen som skadet verkstedet også, du kan tenke deg kostnadene om den skyldige blir tatt og forsikringsselskapet krever regress.
Ett liv med gjeld for en i mellomklassen.

J var nok ikke mors beste barn heller og var kanskje mer enn en fornærmet i brannen på betongbilen.
«Den tok visst fyr før jeg fikk tatt takst på den»
Den er litt svak.

Tror ikke at J hadde gjeld verken på privaten eller gjennom virksomheten sin, han lovde jo både en sjenerøs dusør via fb og kjøpte seg vell både seilbåt og motorsykkel, men at han har/kunne skapt gjeld for de som er utførende personer av brannene/hærverkene.

Jeg tror denne saken dreier seg mye rundt kontrollen J hadde over visse personer
og hvor skadelig / dyrt det kunne blitt om
J hadde kastet hele gjengen under bussen.

Betalte ikke J tilbake for brannen til forsikringsselskapet? Hvorfor fikk ikke han straff av polisen hvis han nærmest ba om at bilen skulle brennes?

Fikk polisen annen informasjon fra J om miljøet som gjorde at den straffen for forsikringssvindelen kanskje ikke var så nøye lengre?
Citera
2023-10-06, 17:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemoney2022
Har fulgt saken nøye, og jeg har lest alle 729 sidene med spekulasjoner og rykter.

Både narko- og sjalusi-hypotesene som motiv virker absurd.

Hønefoss har en liten befolkning og ligger geografisk slik at det aldri kan eller vil bli et mekka for handel med ulovlige varer. Hvor mye penger kunne gjerningsmennene ha risikert basert på informasjonen JAH satt på?

Og har noen vært så sjalu eller bekymret for sitt eget territorium at de har ansatt to kriminelle fra innlandet, som tidligere kun har blitt tatt for mindre forseelser, for å begå drap? Hvorfor skulle disse to guttene gå med på å ta livet av noen? Det virker usannsynlig.

Jeg tror politiet har en betydelig oppgave foran seg. Mine tanker går til familien og vennene til JAH.

Disse to "guttene" er voksne menn begge to. Med kriminelle rulleblad som omfatter trusler, vold og knark.

Samtlige siktede har volds- og narkodommer på seg. Hønefoss er da heller ikke mer perifert enn
f.eks. Drammen eller Grenlandsområdet. Eller forsåvidt Tønsberg, der JH bodde og ble utsatt for
trakassering og hærverk. Og samme by som B*rd L*anes tilhørte. To personer med tilknytning
til Bandidos er i vennekretsen til ER (Sjeiken). Én hangaround og en fullverdig medlem.

Vi vet at nevnte MC-klubb driver med tung kriminalitet, særlig narko, men også torpedovirksomhet.
Mange av medlemmene bærer våpen, og mange av dem har svært grove voldsdommer på seg.
En ting som også kjennetegner disse MC-klubbene, er det interne hierarkiet, som i struktur fremstår
nær sagt militært. Som i de fleste grupper som driver med organisert kriminalitet.

Det er slett ikke sikkert karene fra Rena har "gått med på" noe, men snarere blitt beordret
til det, med lovnad om sletting av gjeld. Og ikke utenkelig trusler dersom de avsto.
Trusler og frykt er effektive virkemidler. Det ser man jo også i denne saken med tanke på
hva JH har gått igjennom. Uansett hva som ligger bak drapet, så er det ihvertfall bevist
at han hadde grunn til å gjemme seg den siste tiden.

Det er en liten ting jeg stusser på, det er at JH i sin siste tilgjengelige facebook-post fra
sent juni, skriver følgende når han utlover dusøren på 50 000:
Jeg ønsker nå å betale en dusør på 50.000 til den som først kommer med opplysninger som kan brukes som bevis for Politiet og som fører til domfellelse.
Har du derimot fått i oppdrag om å utføre dette faenskapet, kan jeg være både tilgivende og generøs ovenfor deg, om du utleverer oppdragsgiver.
Han hadde med andre ord anelser om at dette var bestilt. Han tilbød også ettergivenhet.
Kan dette være svaret på hvordan han ble lokket til hytta? For å møte gjerningspersonene
bak hærverket, som kanskje skulle fortelle ham hvem de hadde jobbet for? Men så var det en felle?
Citera
2023-10-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvaant
Det sies at KØS sto for den første brannen på bobilen som skadet verkstedet også, du kan tenke deg kostnadene om den skyldige blir tatt og forsikringsselskapet krever regress.
Ett liv med gjeld for en i mellomklassen.

J var nok ikke mors beste barn heller og var kanskje mer enn en fornærmet i brannen på betongbilen.
«Den tok visst fyr før jeg fikk tatt takst på den»
Den er litt svak.

Tror ikke at J hadde gjeld verken på privaten eller gjennom virksomheten sin, han lovde jo både en sjenerøs dusør via fb og kjøpte seg vell både seilbåt og motorsykkel, men at han har/kunne skapt gjeld for de som er utførende personer av brannene/hærverkene.

Jeg tror denne saken dreier seg mye rundt kontrollen J hadde over visse personer
og hvor skadelig / dyrt det kunne blitt om
J hadde kastet hele gjengen under bussen.

heller i denne retningen jeg også.. planen var å få J til å legge casen død.. trekke podcasten, å holde kjeft.. så ingen ble stilt til ansvar for alt som har pågått siste 3 år.. hytta ble valgt da han skulle tas hard.. uten att de lokale kunne bli holdt ansvarlig.. men en av pulvergutta fra Rena frykta å få bank av J å trykte av en kule.. neppe helt planlagt.. satser på at Roy legger alle korta på bordet.. kan ikke drive med dette fram mot jul...
Citera
2023-10-06, 17:07
Medlem
Was.s avatar
Citat:

Og har noen vært så sjalu eller bekymret for sitt eget territorium at de har ansatt to kriminelle fra innlandet, som tidligere kun har blitt tatt for mindre forseelser, for å begå drap? Hvorfor skulle disse to guttene gå med på å ta livet av noen? Det virker usannsynlig.

Hvorfor virker det usansynlig? Når det er snakk om motiv kan det være motivet til fyren som bestilte/arrangerte greia, og ikke 5 sjalu folk. Om noen har ønsket J død pga sjalusi og overtalte andre further med argumenter som "han tysta!" osv. vil jeg fortsatt si sjalusi er motivet.

Jeg tror det bare er snakk om en "personlig" sak her, og en haug med farlige ustabile folk. Men når det er sagt er jeg litt usikker på akkurat hvilket spørsmål som ble stilt da politiet sa at sjalusi var en "mulig teori", og hvilken tone de sa det med. For kan godt bare være de hadde svart det samme på alt; "Jaja, vi undersøker det som et mulig motiv, seff"
Citera
2023-10-06, 17:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1
heller i denne retningen jeg også.. planen var å få J til å legge casen død.. trekke podcasten, å holde kjeft.. så ingen ble stilt til ansvar for alt som har pågått siste 3 år.. hytta ble valgt da han skulle tas hard.. uten att de lokale kunne bli holdt ansvarlig.. men en av pulvergutta fra Rena frykta å få bank av J å trykte av en kule.. neppe helt planlagt.. satser på at Roy legger alle korta på bordet.. kan ikke drive med dette fram mot jul...

Virker spesielt med tanke på forskjellen i strafferammer. Tross alt ganske mye drøyere straff
for å drepe ham i forhold til å banke ham og sette fyr på noen biler.

Citat:
Ursprungligen postat av Was.
Hvorfor virker det usansynlig? Når det er snakk om motiv kan det være motivet til fyren som bestilte/arrangerte greia, og ikke 5 sjalu folk. Om noen har ønsket J død pga sjalusi og overtalte andre further med argumenter som "han tysta!" osv. vil jeg fortsatt si sjalusi er motivet.

Jeg tror det bare er snakk om en "personlig" sak her, og en haug med farlige ustabile folk. Men når det er sagt er jeg litt usikker på akkurat hvilket spørsmål som ble stilt da politiet sa at sjalusi var en "mulig teori", og hvilken tone de sa det med. For kan godt bare være de hadde svart det samme på alt; "Jaja, vi undersøker det som et mulig motiv, seff"

Legg merke til at sjalusi-teorien dukket opp først etter at KØS var tatt, men forsvant like fort da RM røk inn.
Citera
2023-10-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DancingAche
Betalte ikke J tilbake for brannen til forsikringsselskapet? Hvorfor fikk ikke han straff av polisen hvis han nærmest ba om at bilen skulle brennes?

Fikk polisen annen informasjon fra J om miljøet som gjorde at den straffen for forsikringssvindelen kanskje ikke var så nøye lengre?

Om J hadde blitt stilt ansvarlig for brannen, så hadde J nok mistet alt av forsikringer og derav mistet virksomheten sin, som han ikke gjorde.

Da har du
1. han fikk til en avtale med å få beholde virksomheten mot bytte av informasjon om??? til popo.
2. skylden for brannen(e) ble rettet mot noen andre, som kan være den/de som fysisk tente på bilen og J sin «spøk» ble trodd på, selv om mesteparten av skylden lå på J.
Regress fra forsikringsselskapet og helvette bryter løs når J slipper unna med det og andre går i gjeld.
Citera
2023-10-06, 17:14
Medlem
Citat:
Har fulgt saken nøye, og jeg har lest alle 729 sidene med spekulasjoner og rykter.

Hønefoss har en liten befolkning og ligger geografisk slik at det aldri kan eller vil bli et mekka for handel med ulovlige varer. Hvor mye penger kunne gjerningsmennene ha risikert basert på informasjonen JAH satt på?

Jeg tror politiet har en betydelig oppgave foran seg. Mine tanker går til familien og vennene til JAH.

Der tar du feil. Hønefoss ligger nettopp perfekt til for å være et mekka for distribusjon av både nark, bol og andre ulovlige varer på grunn av sin nærhet til Oslo. Fordelen til Hønefoss er at de er største og nærmeste "by" for veldig mange av bygdene nordover. Hønefoss har i alle år distribuert Innlandet med større mengder amfetamin og piller. Hønefoss hadde i den tid det var populært, melanotan til ungjentene og som ekstra tilskudd til bolerne. All bol som ble kjøpt fysisk i Valdres, kom fra Hønefoss, til internettet tok over.

Hvor mye "mye" penger er, er irrelevant. For gutta på Elverum var bok betydningen "mye" penger heller snevert. Uansett skal det ikke mye til, ett beslag av politiet av, la oss si 50 gram kokain, tilsvarer en gateverdi på rundt 50k. Det vil du ikke ha i gjeld til gutta du har krita av.

MGM1 og 2 hadde gjeld de måtte kvitte seg med og ga nok faen til å ta risikoen i å ta på seg oppdraget for å kunne fortsette å dytte innpå mer makka og piller.
Citera
2023-10-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Disse to "guttene" er voksne menn begge to. Med kriminelle rulleblad som omfatter trusler, vold og knark.
Godt innlegg! Ja, folk behandler noen av disse gutta som de går med bleier.

Mest interessant det du fant om Jonas ifbm. facebook-posten. Jonas var klar over at dette var noen "motkrefter" han stod i mot som muligens hadde "leiesoldater". Og at disse "leiesoldatene" til og med kunne være i en skvis overfor oppdragsgiver.
Citera
2023-10-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruttan12
Helmius mener at lampeolje er helt vanlig å ha i hus og at hen kjenner mange som har det. At tre stk her inne har det hjemme var ikke det jeg lurte på.
Når Helmius er så opptatt av å «forsvare» at man har lampeolje hjemme, gjør det at jeg begynner å lure på hvorfor det er så viktig for vedkommende? Personlig pleier ikke jeg å ha oversikt over hva venner og bekjente har av brennbar væske på lager..

Mener det er relativt vanlig selv jeg. Og er relativt sikker på at jeg kan høre med naboer om jeg kunne låne om det skulle trengs.

Handler ikke om at noen prøver å forsvare det, handler om at enkelte av oss er veldig overrasket over at noen her inne tror det er en ekstrem sjelden ting som ingen bruker og mener at fordi snuten finner det hos noen så er det liksom bevis for noe som helst.
Citera
2023-10-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1

Spørsmålet blir vel da hvorfor KØS isåfall har tent på bobilen i utgangspunktet?
Citera
2023-10-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hole84
Der tar du feil. Hønefoss ligger nettopp perfekt til for å være et mekka for distribusjon
Hvor stort område vil du si at Hønefoss kan betjene? Snakker vi 100.000 mennesker som et naturlig nedslagsfelt typ? Om man har et godt distribusjonsnettverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in