2023-10-04, 16:21
Medlem
VG:

Fengslingsmøte i forbindelse med Jonas-drapet: Siktede knytter seg til hærverk
Han har forsåvidt knyttet seg til et par hendelser knyttet til hærværk. Dette er bare for å styrke hans forklaring og det han har gjort, sier siktedes advokat Geir Jesinsky etter fengslingsmøte i Hønefoss i dag

NRK

Han ønsker å meddele dere og retten og alle at han har vært med på noe hærverk. Han ønsker å si det fordi det er sant, og dermed blir han mest troverdig, sier siktedes advokat Geir Jesinsky.

Han har hatt litt vanskeligheter for å fortelle alt, fordi han opplever at politiet knytter hærverk til ham som drapsmann, så han har brukt litt tid på å tenke på det, sier forsvareren.
Citera
2023-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generell1
Hvordan foregår et fengslingsmøte? Er det på en måte en "mini rettsak" der begge parter legger frem argument om vidre fengsling? Får siktede da mer informasjon og detaljer om bevisene mot han?
Citat:
Får siktede da mer informasjon og detaljer om bevisene mot han?
Siktede får vel ikke informasjon om innholdet i klausulerte dokumenter, tror jeg.
Fra en annen sak:
"Får ikke høre hemmelige bevis. Tom Hagen (70) må forlate rettssalen når klausulerte dokumenter legges fram."
https://www.dagbladet.no/nyheter/far...bevis/72413612
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-04 kl. 16:28.
Citera
2023-10-04, 16:36
Medlem
Svartedikets avatar
Dagbladet skriver nå at den siktede 30-åringen frykter represalier.
Den siktede 30-åringen har også gitt uttrykk for at han er bekymret etter å ha forklart seg til politiet i to avhør, samt i onsdagens rettsmøte.

- Dette er en sak der noen er drept. Min klient frykter selv at han kan bli utsatt for en handling.

- Kan du utdype det?

- Det er en helt naturlig tanke.

- Er det noe konkret som ligger til grunn for denne frykten?

- Han har sett det dere har skrevet om «Tyster-Jonas», svarer Jesinsky.
Kilde

Kan dette tolkes som at det er folk som ikke er pågrepet som kan utgjøre en trussel mot ham?
Citera
2023-10-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"- Har pågrepet de mest sentrale.
Politiet mener å vite hvilke roller de fem siktede skal ha hatt i drapet på Jonas Aarseth Henriksen (30). De utelukker ikke flere pågripelser, men anser at de har kontroll på «de mest sentrale»."

"Politiets teori er at han ble lurt til hytta, enten av noen som kjenner ham eller under dekke av at han skulle utføre arbeid der. Her skal han ha blitt skutt. - Vi har en formening om hvem det er som lurte ham til hytta, men jeg kan ikke gå i detaljer rundt det, sier politiinspektøren."
https://www.dagbladet.no/nyheter/har...trale/80284932

Rørleggeren som lurte han opp til hytta tenker jeg
Citera
2023-10-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelia2023
Jeg synes det er interessant at flere av disse MGM og andre lokale på lista ikke har et super godt forhold til sine fedre. Han jeg “datet” back in the days fra Hønefoss, snakket aldri om faren sin. Kun sin mor. Jeg har aldri sett bilde på hans far.

Jeg ser flere av gutta har tagget sin mor som familiemedlem på Facebook, men ikke sin far. Jeg har lest at gutter som har en fraværende far i oppveksten, har lettere for å få utfordringer på skolen, vise utagerende atferd, bli småkriminell, og enkelte havner til og med i fengsel. Hva sier dette om miljøet på Hønefoss? Ikke min intensjon å klandre MGM’s fedre, men alle de menn jeg kjenner som vokste opp uten en omsorgsfull, autoritativ og nær far har vært involvert i vold. Jeg synes det er utrolig viktig at gutter har gode mannlige forbilder i oppveksten, spesielt når man bor på små steder hvor det er lett å komme i feil miljø.

det kan nok fort være noe av bakteppet i denne casen også.. trygge oppvekst vilkår med mor/far og ingen mobbing på skole/ fritid gir barnet større tjans for å lykkes! ( så att alle disse har tatt alle valgene i livet fra starten av helt selv, blir for enkelt!)
Citera
2023-10-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Den siktede 30-åringen har også gitt uttrykk for at han er bekymret etter å ha forklart seg til politiet i to avhør, samt i onsdagens rettsmøte.

- Dette er en sak der noen er drept. Min klient frykter selv at han kan bli utsatt for en handling.

- Kan du utdype det?

Kilde

Kan dette tolkes som at det er folk som ikke er pågrepet som kan utgjøre en trussel mot ham?

Er det sikkert han vet hvem som er pågrepet da`?
Citera
2023-10-04, 16:41
Medlem
Citat:

- Kan du utdype det?

Kilde

Citat:
Kanskje det, og kanskje eventuelt også en eller flere av de pågrepne og kanskje eventuelt venner eller kontakter av noen av de pågrepne (dette kan kanskje eventuelt også være noen av de pågrepnes venner eller kontakter som ikke er involvert i Jonas-saken?)?
Citat:
Angående klientens frykt: Kan det hende at denne saken er forbundet med noe stort der mange er involvert og eventuelt mange kan rammes dersom noen forteller ting til politiet slik at politiet kan nøste opp ting i andre saker?
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-04 kl. 16:55.
Citera
2023-10-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Rørleggeren som lurte han opp til hytta tenker jeg
Det er riktig tenkt. Logisk.
Citera
2023-10-04, 16:52
Medlem
Citat:

Så.. da er det ikke taggingen han knytter seg til. Synes ikke kropps fasongen stemmer med hulken eller sten kastingen, maling heller.. er det brannene da?🤷‍♂️
Citera
2023-10-04, 16:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milleniumumsen
Er det sikkert han vet hvem som er pågrepet da`?

Nei, han vet nok ikke noe om det. Så det kan godt tenkes at dem han evt. frykter sitter i spjeldet.
Men vi vet jo ikke om politiet har flere i sikte. Som sagt har de ikke utelukket flere pågripelser.
Citera
2023-10-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generell1
Hvordan foregår et fengslingsmøte? Er det på en måte en "mini rettsak" der begge parter legger frem argument om vidre fengsling? Får siktede da mer informasjon og detaljer om bevisene mot han?

Politiet ramser opp hva de mener siktede har gjort, hvilket grunnlag etc. De trenger ikke legge alle kortene på bordet fordi det trengs bare noe smått for å få deg fengslet. Det er jo ønskelig at du svarer på anklagene, men du kan nekte å svare på noen spørsmål. Hvis du ønsker å svare så stiller aktor deg spørsmål, og du svarer ut det du kan. Det kan oppfattes som en fordel om det du sier er sant, og det stemmer for ettertiden.
Du har alltids rett til å nekte å forklare deg, men om du kommer med en tilrettelagt forklaring i ettertid og som stemmer overens med andre medskyldige - det er ikke troverdig. Derfor kan det lønne seg å avgi forklaring under fengslingsmøter, også om du lyver og du skal stå på historien. Andre ganger kan det lønne seg å tie stille slik at politiet ikke får nye opplysninger, bare la de rote rundt og bruke opp etterforskningstid. Men det gjelder neppe her, for her er det nok ikke noe grense på ressurser. Har du rotet deg inn i denne saken, så er det sikkert strødd DNA og spor rundt overalt og de burde bare tilstå og få en mild dom etter min mening.

Så i slutten av fengslingsmøte kan du argumentere for hvorfor du du skal slippe fengsling, den beste jeg har hørt var en som skulle få katt, og den måtte han ta seg av. Man har sjeldent godt nok argument. Den eneste som slipper unna er Eirik Jensen, men det er jo staten som selv korrumperer loven.
Citera
2023-10-04, 17:03
Medlem
"Også en av de andre siktede - en 32 år gammel mann som ble pågrepet 25. september - har knyttet seg til hærverk, ifølge Dagbladets opplysninger."
https://www.dagbladet.no/nyheter/sik...rverk/80295089
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in