Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkoshKovash
Det har du rett i. Hvis Avhørt har rett så er jo leiemord-beløpet nøyaktig lik den dusøren Jonas satte, 50.000kr.

Nå mener jeg jo at ingen beløp rettferdiggjør noe drap, men 50.000 er da bare lommerusk? Det høres jo nesten for vilt ut.

Det har jeg ikke tenkt over før nå, GM kunne lik så godt sladret for å få de 50 000,- men valgte heller å bli drapsmann, enn tyster for liyt hærværk.
Citera
2023-09-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkoshKovash
Det har du rett i. Hvis Avhørt har rett så er jo leiemord-beløpet nøyaktig lik den dusøren Jonas satte, 50.000kr.

Nå mener jeg jo at ingen beløp rettferdiggjør noe drap, men 50.000 er da bare lommerusk? Det høres jo nesten for vilt ut.

Litt "skarpere" kriminelle regner som regel ut om straffen står i forhold til fortjenesten.

Ved bankran regner man x antall år potensiell fengselstraff, opp mot mulig strafferamme. For eksempel:

5 millioner fortjeneste.
Delt på 10 år strafferamme.
Er lik: (5 ÷ 10 =) 500.000 kr pr år.

Så vurderer man om fortjenesten pr år er "verdt det". Og da gjøres som regel vurderingen ut i fra om man ville hatt mulighet til å sitte igjen med samme fortjeneste på noe annet vis.

Men i dette tilfellet blir regnestykket slik:

50.000 kr fortjeneste.
Delt på 21 års strafferamme.
Er lik: (50.000 ÷ 21 =) 2.380 kr pr år.

Ja, ja... Vet ikke helt hva jeg skal si. Tror hvertfall MGM-ene strøk i matte.
Citera
2023-09-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
Ok, men for å sortere litt. Vi må vel være enige om at hvis han ble skutt på terrassen, er det veldig rart at han ble funnet i en fredelig posisjon i førersetet på bilen sin lenger ned i veien? Jeg har lest at noen har spekulert i at han har blitt skutt, men at han har greid å sette seg i bilen og kjøre et lite stykke, før han døde. Jeg er veldig skeptisk til den teorien. Det høres litt for mye ut som en scene fra en actionfilm. Gir ingen mening. Dessuten, hvorfor lar de han i så fall kjøre av gårde? Og at noen har fraktet ham til bilen, med dødelige skuddskader, er heller ikke sannsynlig. Det ville blitt ekstremt mye blod. Rundt bilen, i bilen, og på gjerningsmennene. Det ville sett ut som et slakteri. Og de som fant han ville sagt noe om det. Det så ut som han sov, i følge dem.

Det høres mer ut som om du har sett for mye film, dette er ikke usannsynlig i d heletatt! Alle som har vært på jakt, eller sett noen "police cam" klipp fra USA, vet at man kan utrette utrolig mye mellom et dødelig skudd og død. Har han mørke klær, så trenger det heller ikke være mye synlig blod, det meste ville vært på rygg og i setet
Senast redigerad av Generell1 2023-09-27 kl. 14:14.
Citera
2023-09-27, 14:09
Medlem
Jeg tror faktisk et skudd er den eneste løsningen på et sikkert mord her. Tror neppe noen av disse antatte gjerningsmennene hadde klart å holde igjen J eller mordet han på noen som helst annen måte. Om de var tre, mulig. Men da tror jeg de hadde fått dna fra de alle tre relativt tidlig, med tanke på tidligere straffesaker.
Citera
2023-09-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Litt "skarpere" kriminelle regner som regel ut om straffen står i forhold til fortjenesten.

Ved bankran regner man x antall år potensiell fengselstraff, opp mot mulig strafferamme. For eksempel:

5 millioner fortjeneste.
Delt på 10 år strafferamme.
Er lik: (5 ÷ 10 =) 500.000 kr pr år.

Så vurderer man om fortjenesten pr år er "verdt det". Og da gjøres som regel vurderingen ut i fra om man ville hatt mulighet til å sitte igjen med samme fortjeneste på noe annet vis.

Men i dette tilfellet blir regnestykket slik:

50.000 kr fortjeneste.
Delt på 21 års strafferamme.
Er lik: (50.000 ÷ 21 =) 2.380 kr pr år.

Ja, ja... Vet ikke helt hva jeg skal si. Tror hvertfall MGM-ene strøk i matte.
Sammenlignet med f.eks Hagen saken der det ble betalt med krypto valuta og proffe ble leid inn...tenk å ta liv for 50000 kr, da er man en stor taper.
Ingenting forsvarer mord...eneste som kunne gjort meg til morder er overgrep / drap på barnet mitt. Hadde sittet i fengsel med hode hevet da.
Citera
Medlem
Håper politiet får pågrepet Ben reddik før det skjer flere alvorlige episoder. Den fyren er ikke god....horoskopet sier at SA bør få politibeskyttelse.
Spåpodden pekte også på noe av det samme, Avhørt mer enn hintet til samme person. Hallo.....?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generell1
Det høres mer ut som om du har sett for mye film, dette er ikke usannsynlig i d heletatt! Alle som har vært på jakt, eller sett noen "police cam" klipp fra USA, vet at man kan utrette utrolig mye mellom et dødelig skudd og død.

Hva man kan utrette etter et skudd er ikke poenget. Men han segnet om tretti meter lenger ned i bakken. Og de lot han slippe unna. De lot han sette seg inn i bilen. Og bilen burde sett ut som et slakteri.
Citera
2023-09-27, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generell1
Det har jeg ikke tenkt over før nå, GM kunne lik så godt sladret for å få de 50 000,- men valgte heller å bli drapsmann, enn tyster for liyt hærværk.

Er ikke det den rådende kulturen blant yngre idag da? Leser jo om at enkelte skoler har så stort mobbeproblem og sånn, men ingen sier noe fordi de vil ikke fremstå som tystere.

Folk er villig til å drepe for å beholde masken sin vett, for blir den tatt av vet vi alle hva som egentlig gjemmer seg bak den og det er ikke like skummelt akkurat
Citera
2023-09-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carabilla
Sammenlignet med f.eks Hagen saken der det ble betalt med krypto valuta og proffe ble leid inn...tenk å ta liv for 50000 kr, da er man en stor taper.
Ingenting forsvarer mord...eneste som kunne gjort meg til morder er overgrep / drap på barnet mitt, da hadde jeg sonet med hode hevet.

Regnestykket mitt illustrerer jo nettopp det. Men det føyer seg bare inn i rekken av idiotiske skritt disse har tatt i forbindelse med drapet:

* Involverer rusavhengige i drapet
* Har med seg telefoner
* Kjører egen bil i forbindelse med tagging
* Kjører egen bil i forbindelse med drapet
* Vifter med pistol (drapsvåpenet?) offentlig, samme dag som drapet
* Klarer å få politiet hjem til seg samme dag som drapet

Og sikkert mye, mye mer.
Citera
2023-09-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
Hva man kan utrette etter et skudd er ikke poenget. Men han segnet om tretti meter lenger ned i bakken. Og de lot han slippe unna. De lot han sette seg inn i bilen. Og bilen burde sett ut som et slakteri.
Tenk så redd jonas var, helt forferdelig vondt å tenke på.
Han var helt alene langt inni skogen og møtte drapsmannen der...
Citera
2023-09-27, 14:29
Medlem
Ny podcast episode i dag fra avhørt.
Citera
2023-09-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktivatis
Jeg har trent på HQ siden start, og jeg valgte de fordi det var eneste stedet jeg ikke opplevde ekle stereoide gutter. Var på sporty en liten periode, men i kjelleren stod det gjenger og åpenbart tok stereoider så jeg flytta tilbake til HQ rimelig rask😅

Enig med deg, HQ var mer gamliser og jenter, dog det begynner nå å bli litt mer polske gutter på div greier tror jeg 😅 en som fikk helt anfall der inne og plutselig lå på gulvet å skreik å greier. Ble redd jeg, så jeg dro 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in