Citat:
Ursprungligen postat av
Nilivn
Till att börja med så känner jag 2 personer som varit i ett förhållande och nu har gått skilda vägar, dom har ett barn tillsammans.
Vi kan kalla dom Stefan och Jonna för det här syftet och barnet Emma.
Dom har en vårdnadstvist till följd av att dom gick skilda vägar, Stefan vill att Emma främst ska bos honom, Jonna vill att hon främst ska bo hos henne.
Stefan fick stanna hos mig ett tag efter att dom gick skilda vägar för att Jonna tog lägenheten pga "Emma och jag måste ha någonstans att bo" och Stefan gick med på detta.
Stefan har regelbundet befunnit sig i Jonnas lägenhet under tiden som han fick stanna här, när Jonna har jobbat, för att ta hand om Emma då jag inte vill ha något barn här och lägenheten är inte barnsäker(möbler som kan välta osv om man inte är försiktig, förvarar tvätt/disk/bekämpningsmedel osv på ställen där barn lätt kan komma åt det osv) och jag tänkte inte lägga tid och energi på det heller.
Nu har Stefan fått en egen lägenhet så han bor inte längre hos mig, Jonna var inte medveten om att han bott hos mig.
Nu till problemet och en ny vändning i vårdnadstvisten efter att Jonna fick veta att Stefan har bott hos mig: Jonna påstår att Stefans umgänge och boende med mig är skadligt för Emma och att hon därför inte tänker låta Stefan träffa Emma mer.
Jag lever ju inte precis ordnat utan har lite problem(dock psykiska, inte droger eller alkohol), som Jonna på något sätt tycker är skadligt för Emma.
Finns det någon chans att det faktiskt påverkar vårdnadstvisten att Stefan har bott hos eller umgås med mig?
Det skulle kunna påverka (i det dolda) om du är terrorist, finns i massa register, är känd som problemmakare osv.
Om du bara mått lite psykiskt dålig är det bara din läkare som har koll på det och ingen annan som har rätt att kolla upp.
Men rent juridiskt så bör det nog inte kunna påverka då du inte har något med dom att göra.
Och hälsa din vän att dom bör försöka komma överens om vårdnad (delad) så slipper dom all skit som ändå kommer att göra att dom får delad vårdnad.
Kan dom komma överens om att han tar hand om barnet hemma hos henne så bör dom inte bränt varandra totalt. Är dom dessutom vuxna borde dom vilja göra det så enkelt som möjligt och skippa inblandning av myndigheter. Dom får helt enkelt ta konsekvenserna av att dom skaffat barn.