Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-23, 04:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaXhal06
Jag har satt igång en mjödsats. Satsade inte så stort så tog bara den mest kontroversiella och billigaste honungen jag kunde hitta. Tänkte att det bör ju bli något iaf. Tog ett halvt paket Vinjäst (gjord för 25litet) då dunken min är på 15. Följde något recept på nätet och hällde i jäse vid rumstemperatur. Det började bubbla på några timmar, så bubblade den i 1 - 2 dagar eller något sånt. Men nu så har den bara stått hyffsat stilla. Blir för uttråkad för att vänta på flera plupp om det typ inte nästan är död.
Skulle mna kunna hälla i resten av vinjästen och se om det börjar puttra vidare? Eller är det brist på näringsämnen av något slag?


Vad hade du i satser från början? Typ 13L vatten och... 2kg honung? Samt jäst.

Jag har gjort sima många gånger, vilket är ungefär detsamma som mjöd, och då är det typ 22 L vatten, 6-8 citroner 4-6kg socker och 1-2kg honung. Den brukar puttra i ungefär 3-4v sen kan man fylla på med mer socker om man vill ha den starkare. Några gånger i veckan första veckorna bör man röra runt för att få bort kolsyra och de sista veckorna innan man fyller på flaska bör den bara stå och puttra långsamt, typ 1-3? Plupp per timme.

Typ så. Nu är det länge sen jag gjorde det så jag kan ha missat något. Brukar landa på 8-15% i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback