Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-19, 11:13
Medlem
Hej,
vår hund bet en annan hund, vi vet att vi bär ansvaret för vår hund, ansvarsskydd m.m. Vi vet att vi är skyldiga att betala veterinärkostnader mm.
Tydligen när allt det hände så råkade den andra hundens ägare få fraktur i sin fot/ben. Vår hund har absolut inte rört någon annan människa. När hon räddade sin hund så lyfte hon upp hunden i luften och vred sig bort från vår hund, det var hela händelsen.
Nu säger dom att ägaren ska vara sjukskriven i 6 veckor samt får avbeställa en resa och kontakta deras försäkring.
Min fråga är om vi är ansvariga för att hon fått en fraktur som varken vi eller vår hund har orsakat och om vi är skyldiga till att betala nånting för henne?
Citera
2023-08-19, 11:20
Medlem
RiverStyxs avatar
Nä, vad ska de göra? Polisanmäla er? Kommer aldrig att landa i att ni anses skyldiga för att någon skadat foten när personen lyft upp sin egen hund för att skydda den från er hund.
Citera
2023-08-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nä, vad ska de göra? Polisanmäla er? Kommer aldrig att landa i att ni anses skyldiga för att någon skadat foten när personen lyft upp sin egen hund för att skydda den från er hund.

Nej, så enkelt är det inte.

Hundägarens strikta ansvar är mycket långtgående:

Citat:
Enligt 19 § lag om tillsyn över hundar och katter, föreligger det ett så kallat strikt skadeståndsansvar för hundägare, vilket innebär att man som hundägare ansvarar för alla skador som hunden orsakar på annan och annans egendom och är därmed även skyldig att ersätta dessa. Detta gäller oavsett om hunden var kopplad eller gick lös

https://www.familjensjurist.se/fraga...for-hundagare/

I slutändan lär det handla om hur bra jurist den skadade parten har.
TS bör omgående söka juridisk rådgivning för att minimera sin egen risk.
Citera
2023-08-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, så enkelt är det inte.

Hundägarens strikta ansvar är mycket långtgående:

https://www.familjensjurist.se/fraga...for-hundagare/

I slutändan lär det handla om hur bra jurist den skadade parten har.
TS bör omgående söka juridisk rådgivning för att minimera sin egen risk.

Såklart vi har läst om vårt ansvar och om skadestånd m.m. Och vi tar ansvaret på oss ang hunden. Men enligt vad många andra har sagt till oss så tror jag att vi inte har nånting med hennes skador att göra eftersom varken vi eller vår hund har rört henne. Det blir helt enkelt självförvållat.
Citera
2023-08-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnie95
Såklart vi har läst om vårt ansvar och om skadestånd m.m. Och vi tar ansvaret på oss ang hunden. Men enligt vad många andra har sagt till oss så tror jag att vi inte har nånting med hennes skador att göra eftersom varken vi eller vår hund har rört henne. Det blir helt enkelt självförvållat.
Anledningen till att hon var tvungen att agera var på grund av er hund.
Jag skulle kunna få ut skadestånd från er om jag representerar henne.
Citera
2023-08-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Anledningen till att hon var tvungen att agera var på grund av er hund.
Jag skulle kunna få ut skadestånd från er om jag representerar henne.

Precis. Hade TS haft koll på sin hund hade inget av det som skedde skett.

Ergo: angripande hunds ägare svarar för följderna av hundens agerande.
Citera
2023-08-19, 13:21
Medlem
Citat:
Hennes skada tycks ha ett direkt samband med att ni brustit i ert ansvar ni kan därför komma att bli ansvariga även för hennes skador. Men det kommer gå via er försäkring ni kommer inte att behöva betala något. Finns naturligtvis en risk att hon anmäler er för vållande av kroppsskada också då kan ni teoretiskt sett bli dömda för detta eller det blir en av er troligtvis. Skulle säga att utifrån det du skriver har skadan på henne ett samband mellan din brist på uppsikt
Citera
2023-08-19, 16:58
Bannlyst

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lir-attackerad

""Om din hund skadar en annan hund blir du ersättningsskyldig för till exempel veterinärvård, medicinering och rehabilitering.""

https://www.sveland.se/articles/hund/hund-biten/

""Hur går jag tillväga om ägaren till den andra hunden vägrar att betala skadestånd?
- Först och främst måste det fastställas om det finns någon grund till att begära skadestånd från den andra hundägaren. Om den andra ägaren motsätter sig ditt krav på skadestånd är det bästa att ta hjälp av en jurist och försöka få en dialog med motparten. Hittar man ingen lösning är sista utvägen att med hjälp av juristen lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Det är ett stort steg att inleda en tvist och det är viktigt att ha koll på möjligheten till rättsskydd i tvisten. Om man enligt tingsrättens dom har rätt till skadestånd, men trots detta inte får betalt från den andre hundägaren, går det att via kronofogden kräva in skulden.""

Jag skulle vägra kravet på den andre ägarens påhitt om en fraktur, det är uppenbart ett sätt att försöka "mjölka" situationen och få ut som möjligt, med det sagt...

Rör det sig om en sådan här äcklig kamphund?

Din/er hund är opålitlig och uppenbarligen ouppfostrad, den har nu visat sig vara en fara för andra hundar, vilket såklart lätt kan smitta över till människor.

Det enda rätta är en "envägstripp" till veterinären med byrackan!
Citera
2023-08-19, 17:09
Medlem
Friedrich.Wegeners avatar
Citat:
Hej,
vår hund bet en annan hund, vi vet att vi bär ansvaret för vår hund, ansvarsskydd m.m. Vi vet att vi är skyldiga att betala veterinärkostnader mm.
Tydligen när allt det hände så råkade den andra hundens ägare få fraktur i sin fot/ben. Vår hund har absolut inte rört någon annan människa. När hon räddade sin hund så lyfte hon upp hunden i luften och vred sig bort från vår hund, det var hela händelsen.
Nu säger dom att ägaren ska vara sjukskriven i 6 veckor samt får avbeställa en resa och kontakta deras försäkring.
Min fråga är om vi är ansvariga för att hon fått en fraktur som varken vi eller vår hund har orsakat och om vi är skyldiga till att betala nånting för henne?

Menar du att frakturen "hade kunnat" uppstå ändå under samma tillfälle utan att din hund "plöjde sig fram"? Troligen inte.

JA ni är ansvariga. Din hund genom ditt dåliga ledarskap har skadat både annan hund och människa.

Detta kommer från en kille som alltid har sin hund lös och aldrig haft det problemet, eller andra problem, tredje hunden nu.
Citera
2023-08-19, 17:14
Medlem
Citat:
Hej,

Låter som din hund spontant Attackerat en annan hund, inte bara "bitit".

Detta är problemet för er nu då ni har en opålitlig och farlig hund.

Beroende på hur detta exakt utspelats med koppel, situation osv kan det leda till att man avlivar eran hund.
Låter som detta är vad som behövs sett till att du underdriver förfarandet när du frågar här. Och sanningen är förmodligen mycket värre än du framställer.

Abaolut skadades hundägaren indirekt pga av eran hund och ditt dåliga agerande som inte kunde stoppa händelsen.

Sannolikt var din hund lös och då kommer det bli spruta direkt och du borde aldrig få skaffa djur igen, ever.
Citera
2023-08-19, 17:19
Medlem
Citat:

Som någon annan sagt i tråden har det att göra med hur rätten bedömer kausalitetsförhållandet mellan händelserna. I alla fall i teorin.

I praktiken har jag svårt att se hur den personen skulle kunna få ett skadestånd. Det är väldigt mycket x-ger-y-ger-z och lägg till det att hon kanske inte verkar helt sympatisk i sin begäran, sådant spelar stor roll i civilrättsliga mål.
Citera
2023-08-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Som någon annan sagt i tråden har det att göra med hur rätten bedömer kausalitetsförhållandet mellan händelserna. I alla fall i teorin.

I praktiken har jag svårt att se hur den personen skulle kunna få ett skadestånd. Det är väldigt mycket x-ger-y-ger-z och lägg till det att hon kanske inte verkar helt sympatisk i sin begäran, sådant spelar stor roll i civilrättsliga mål.

Rent juridiskt så finns det kasualitet, hade det inte varit för att hunden anföll den andra hunden så hade inte personen brutit foten.

Det jag läst i juridiken om nu hunden var lös så är ts klockrent skadeståndsskyldig om nu personen brutit foten.
Om hunden var kopplad och nära så kan ts slippa då han varit uppmärksam och inte kunde göra mer.

Ts nämner inget om koppel så gissar att hans hund anfallit en annan hund från avstånd, ts och hans hund är helt rökta isåfall.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-08-19 kl. 18:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in