• 1
  • 2
2023-08-19, 17:15
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Kolla på indexfonder. Det är en bra väg framåt om du vill ha en långsiktig och förhållandevis säker investering. Välj 5-10 globala fonder.

Instämmer. Inte ens 1 procent av investerare lyckas slå index på lång sikt, så indexfonder är i princip den enda vägen att gå med det större sparandet, om man inte gillar att spela tärning.

Jag skulle dock inte säga att man behöver mer än en global fond eftersom de innehåller 1-2000 aktier i massor av branscher och länder. Riskspridningen är alltså redan extremt stor.

Välj en passivt förvaltad indexfond med låg avgift. Själv kör jag på Länsförsäkringar Global precis som en tidigare postare.
Citera
2023-08-19, 18:16
Medlem
Hälften i någon billig världs aktieindexfond och resten har du kul för.

Det är viktigt att ha det kul när man är ung! Du får lita på mig i den frågan. Det finns nog ingen 40+ som ångrar att de sparade för lite när de var 20. Det enda man ångrar är att man inte reste tillräckligt och inte naglade upp fler brudar mot väggen.
Citera
2023-08-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Beror på vad du har för kassaflöde för övrigt. Har du någorlunda stabila kassaflöden, dvs ett jobb eller något annat som genererar okej pengar så ta 150k och sätt in i "säkrare papper" gärna blandade bolag på A-listan med PE 6-14 med stabila och höga utdelningar, eller ädelmetaller som inflationshedge, kanske 50k till sparkonto som buffert. Har du dåligt kassaflöde, skit i det sätt allt på sevendays (3,8% ränta), och avsätt senare dina insparade pengar till aktiemarknaden.

Alla människor som menar att vi har "knepig marknad" så är det alltid. Marknaden har alltid varit "knepig". Det är för att folk inte skall investera så djäkla mycket. Så ligger det massiva pengar på alla möjliga sparkonton som bara sakta inflateras bort. Någon tjänar fint på det.

Det bästa läget att komma till är att vara skuldfri och äga sin egen bostad, gärna äganderätt, ha i alla fall i alla fall 100k på sparkonto och 2millar på aktiemarknaden och gärna ha hälsan i gott skick. Det är väl något slags netto för att vara någorlunda fri.

Jag tyckte att ditt svar var väldigt intressant och det fångade mig.
Skulle du kunna ge mig tips på en portfölj som följer ditt råd?

Mvh!
Citera
2023-08-19, 18:44
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag tyckte att ditt svar var väldigt intressant och det fångade mig.
Skulle du kunna ge mig tips på en portfölj som följer ditt råd?

Mvh!
Helst inte, vill inte vara ansvarig för dina investeringar. Den aktie jag personligen tror mest på just nu av A-listan är Nordea bank. Obs det är inget investeringstips, som sagt vill inte vara ansvarig för någons investering alls. mvh & lycka till.
Citera
2023-08-19, 18:53
Bannlyst
Stoppa in dem på ett sparkonto med högränta. Sedan tar kanske 10 000:- och testa dem i en fond som exempelviz avanza zero, går du plus efter några månader. Öka på men inte allt för mycket. Sedan testa du lite olika akite i små mängder i olika branscher.
Citera
2023-08-19, 20:27
Medlem
Aktiemarknaden är osäker nu. Själv har jag lagt ca 99% av det jag hade på kontot på sparränta 6 månader.
Senast redigerad av vika01 2023-08-19 kl. 20:44.
Citera
2023-08-19, 20:57
Medlem
joceks avatar
Ja till "global indexfond med låg avgift" (dock är det svajigt nu, kan gå ner innan det går upp)

Tips vad du INTE skall köpa:
allt som har ordet "strukturerat" i sig
alla värdepapper som låser dig inne i månader/år (köp nu får massa pengar om två år = NEJ!)
vad din bankman föreslår
Citera
2023-08-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vika01
Aktiemarknaden är osäker nu. Själv har jag lagt ca 99% av det jag hade på kontot på sparränta 6 månader.

Eller DCA (dollar cost averaging, vet inte om det finns ett svenskt namn), dvs ligg i räntefond och köp aktier/fonder för 10k varje månad i upp och nedgång tills han är fullinvesterad. Går det ner lite så köper han på rea men efter 20 månader då han är fullinvesterad lär han ligga på plus.
Citera
2023-08-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Du har fått 200 och börjar fundera på om du ska ... nej det ska du inte 200 är en liten buffert när saker och ting händer i livet.

Behåll dom och låt dom ligga där dom ligger, det kommer ge bäst avkastning för dig.

Vad är det här för värdesa tips?

Ska pengarna inte nyttjas på många år så ska de såklart investeras.

Citat:
Ursprungligen postat av vika01

Så har man sagt i alla år och på sikt har det ändå lönat sig. Ingen idé att försöka tima börsen för man tror man är någon jävla börshaj. Risken är att man istället missar 5 år av uppgång för att sedan investera i en stor nedgång som ändå ligger högre än nivåerna idag.... Finns gott om statistik och forskning på detta.
Senast redigerad av kalleboool 2023-08-20 kl. 02:35.
Citera
2023-08-21, 01:44
Medlem
Grattis.

Vad duktig du är att du tänker på att investera pengar
Citera
2023-08-23, 21:25
Medlem
Ärvt 200k. Bodde dom i en skokartong?
Citera
  • 1
  • 2