• 1
  • 2
2023-08-19, 09:49
Medlem
Hej,

Jag är ganska ung och har tyvärr förlorat båda mina föräldrar och ärvt ca 200.000 kronor och tänkte börja med aktier och fonder.

Vad är era tips?
Jag skulle vilja veta hur ni tycker att jag ska placera innehavet och vilka fonder är bra för långsiktigt sparande? Jag tänker mig kanske 95% säkert 10 år+ långsiktigt och sedan 5% kort 1-5 år.

Hur hade ni gjort om ni fick börja om från noll som mig?
Citera
2023-08-19, 09:53
Medlem
Du ska nog inte börja med aktier just nu..
Sätt dom på 3 mån till 4% ränta och vänta på en rejäl nedgång innan du går in..
Men vill du förlora dina nyförvärvade slantar så köp du..
Man går inte in på toppen som de flesta av oss smålirare gör..
Citera
2023-08-19, 09:53
Medlem
Hade först läst på om investeringar. Finns många bra poddar m.m.

Sedan hade jag byggt en portfölj med 10-15 aktier i olika branscher och länder.

Har provat indexfonder, aktivt förvaltade fonder och aktier. Det som gett absolut bäst avkastning är aktier. Men såklart till en högre risk.
Citera
2023-08-19, 09:56
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hej,

Jag är ganska ung och har tyvärr förlorat båda mina föräldrar och ärvt ca 200.000 kronor och tänkte börja med aktier och fonder.

Vad är era tips?
Jag skulle vilja veta hur ni tycker att jag ska placera innehavet och vilka fonder är bra för långsiktigt sparande? Jag tänker mig kanske 95% säkert 10 år+ långsiktigt och sedan 5% kort 1-5 år.

Hur hade ni gjort om ni fick börja om från noll som mig?

Kolla på indexfonder. Det är en bra väg framåt om du vill ha en långsiktig och förhållandevis säker investering. Välj 5-10 globala fonder.
Citera
2023-08-19, 09:59
Medlem
FcknFaggots avatar
Du har fått 200 och börjar fundera på om du ska ... nej det ska du inte 200 är en liten buffert när saker och ting händer i livet.

Behåll dom och låt dom ligga där dom ligger, det kommer ge bäst avkastning för dig.
Citera
2023-08-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FcknFaggot
Du har fått 200 och börjar fundera på om du ska ... nej det ska du inte 200 är en liten buffert när saker och ting händer i livet.

Behåll dom och låt dom ligga där dom ligger, det kommer ge bäst avkastning för dig.

Lyssna på ovanstående skribent!
Citera
2023-08-19, 10:13
Medlem
Lås pengarna på ett sparkonto. Marknaden är knepig nu, vet du dessutom inte vad du gör så är risken stor att du förlorar en stor del av pengarna.
Better safe than sorry.
Citera
2023-08-19, 11:14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Du ska nog inte börja med aktier just nu..
Sätt dom på 3 mån till 4% ränta och vänta på en rejäl nedgång innan du går in..
Men vill du förlora dina nyförvärvade slantar så köp du..
Man går inte in på toppen som de flesta av oss smålirare gör..

Fast detta är ju inte toppen!
När vi är på toppen så har Expressen artiklar om före detta sjukvärdsbiträdet Maria 28 år som sagt upp sig och nu försörjer sig enbart på aktier!

Det är väldigt få sådana artiklar nu och vart tog hon Börshajen vägen?
Citera
2023-08-19, 11:21
Medlem
Ingen vet vart "toppen" är.

Ska du spara långsiktigt så släng in pengarna på en global indexfond (ingen mening att köra 5-10 globala indexfonder). Se till att fonden har en låg avgift. Själv kör jag Länsförsäkringar global indexnära.

Lycka till!
Citera
2023-08-19, 12:53
Medlem
Givet att beloppet du ärvt inte är jättestort kanske sparkonto är det enda rimliga, ifall du inte redan äger eget boende obelånat. Har du lån, använd pengarna för att amortera av lånen. Ifall du har eget boende och inga lån, överväg Lysa eller liknande fondrobot. Då kan du justera risken efter vad du är bekväm med och slipper fundera över vad som är optimalt. Flashback är kanske sub-optimalt för att få råd om vad du ska göra med pengar dock. Kika på Rika Tillsammans forum.
Citera
2023-08-19, 15:26
Medlem
Uncorruptables avatar
Beror på vad du har för kassaflöde för övrigt. Har du någorlunda stabila kassaflöden, dvs ett jobb eller något annat som genererar okej pengar så ta 150k och sätt in i "säkrare papper" gärna blandade bolag på A-listan med PE 6-14 med stabila och höga utdelningar, eller ädelmetaller som inflationshedge, kanske 50k till sparkonto som buffert. Har du dåligt kassaflöde, skit i det sätt allt på sevendays (3,8% ränta), och avsätt senare dina insparade pengar till aktiemarknaden.

Alla människor som menar att vi har "knepig marknad" så är det alltid. Marknaden har alltid varit "knepig". Det är för att folk inte skall investera så djäkla mycket. Så ligger det massiva pengar på alla möjliga sparkonton som bara sakta inflateras bort. Någon tjänar fint på det.

Det bästa läget att komma till är att vara skuldfri och äga sin egen bostad, gärna äganderätt, ha i alla fall i alla fall 100k på sparkonto och 2millar på aktiemarknaden och gärna ha hälsan i gott skick. Det är väl något slags netto för att vara någorlunda fri.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-08-19 kl. 15:30.
Citera
2023-08-19, 15:28
Medlem
elmerengues avatar
200k är inte speciellt mycket pengar även om du som inte har någon buffert tycker det. Ha dem på ett sparkonto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in