Citat:
Ursprungligen postat av
Grenen2023
Jag vi minnas att Truecrypt typ gick i graven efter att någon knäckt krypteringen
Övergavs inte bara projektet? Antagligen ville de istället arbeta med något de tjänade pengar på, eller kanske fick de hot från myndigheter? Men jag tror inte det var på grund av någon brist i produkten som de lade ner.
Jag vet inte om det finns några säkerhetshål som skulle hjälpa dig. Om du hittar rapporter om säkerhetshål så måste de gälla ditt användarfall, att disken ska kunna öppnas utan rätt kod. Jag skulle gissa de flesta säkerhetsriskerna som identifierats och som VeraCrypt fixat till handlar om att inte läcka ledtrådar i onödan när diskarna väl öppnas och när de används. Men jag kan så klart ha fel.
Sedan föreslår väl VeraCrypt modernare algoritmer och längre nycklar som ska stå emot myndigheters datakluster längre, än vad TrueCrypt gjorde. Men den tekniska utvecklingen som skett på 15 år hjälper kanske inte dig på ett signifikant sätt ändå, om du inte har 200 grafikkort i din PC, och ditt lösenord var kort.
Citat:
Ursprungligen postat av
SexgalenZombie
Vad har man på en hårddisk, om man krypterar den och förvarar hos en "bekant" tro.... Måste vara något väldigt olagligt och socialt förbjudet
Det behöver ju inte alls handla om information som vänner man litar på inte skulle kunna få se, eller information man inte skulle kunna visa för en konstapel med god moral.
Anledningen till att kryptera en backup är ju om den hamnar i fel händer, tex om vännen skulle dö och den blir såld på loppis, eller om den blir stulen, etc.
Det kan handla om e-post-mappar med en massa lösenord i. Det kan handla om affärsdokument, och att man skrivit på sekretessavtal. Det kan handla om bilder från fyllekalas, som skulle kunna skada karriären, men som inte är olagliga på något vis. Det kan finnas olika slags ägarbevis och uppgifter om medlemskap och liknande, som kan utnyttjas av andra för bedrägerier och identitetsstöld. Osv, osv, osv. Farligast är nog det man inte ens har tänkt på att det kan utnyttjas på något sätt.
All information kan bidra till kunskap, och kunskap ger makt, så ju mer någon vet om dig, desto större makt kan de skaffa sig över dig och ditt liv.
Kryptera dina egna diskar nu, genast! (Men kom ihåg nyckeln.)