• 1
  • 2
2023-08-20, 01:10
Medlem
donenzo123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tar du droger? Koffein? Nikotin? Medicin?

Nää är nykterist
Citera
2023-08-20, 01:24
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Du är precis som alla andra alltså

Jag kan rekommendera författaren Michael Singer (dock har jag själv bara läst en bok) eller Buddhismen, om du vågar gå så långt
Citera
2023-08-20, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Bra skrivet.

Annars rekommenderar jag magnesium på kvällen. Tar bort ångest och gör att man sover bättre.

Magnesium är ju det dummaste man kan ta? Han lär ju bli beroende? Vad pratar du om ens?

Finn gud innan du ger andra dåliga tips och fixa dina uppenbara problem.
Citera
2023-08-20, 03:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
(Hoppas det är rätt kategori att skriva i)

Jag är en ung vuxen som i flera år kämpat med olika typer av psykisk ohälsa och har enligt min egen förmåga att avgöra det tagit mig igenom dem flesta, alltifrån ångest till depression.

Dock är det alltid en sak som förekommer hela tiden för mig och det är en form av övertänkande nästan varje kväll. Det är ungefär som en typ av ångest för mig, lite som att negativa tankar bara flödar runt i min hjärna som är mestadels negativa kommentarer och minnen. Jag har märkt speciellt att många av sakerna som for igenom mitt huvud är om hur folk har behandlat mig, är jävligt less på det här faktiskt.

Har kollat runt det mesta online men inte hittat 1 förklaring eller någon term egentligen heller för vad det kan vara, vänder mig till er nu...
  1. Vad är det här?
  2. Hur blir jag av med det?
Jag har inte upplevt det där vad jag kan minnas. För mig låter det som du reagerar typ traumatiskt på något. Jag tror inte någon term passar in på det du beskriver. De är okontrollerade tankar, men inte oro.

Jag skulle nog titta på film eller spela spel tills tankarna bara handlar om film och spel istället. Efter några dagar så släpper det väl?
Citera
2023-08-20, 03:50
Medlem
donenzo123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag har inte upplevt det där vad jag kan minnas. För mig låter det som du reagerar typ traumatiskt på något. Jag tror inte någon term passar in på det du beskriver. De är okontrollerade tankar, men inte oro.

Jag skulle nog titta på film eller spela spel tills tankarna bara handlar om film och spel istället. Efter några dagar så släpper det väl?

Det släpper aldrig det forsätter kontinuerligt
Citera
2023-08-20, 04:17
Medlem
Merwinnas avatar
Skriv ner tankarna i en speciell bok (dagbok, linjerad anteckningsbok), och lägg sedan undan den någonstans. Då vet du att allt finns där om du vill ta upp det och älta det mer av någon anledning, men du behöver inte tänka mer på det just nu.

Om tankarna ändå tränger sig på, ersätter du dem med ett trevligt minne som du håller fast mycket hårt i medvetandet. Detta blir så småningom en vana: skriva ner, ersätta med annat minne. Och - se till att skapa nya, färska, trevliga minnen!
Citera
2023-08-20, 07:49
Medlem
Att skriva av sig är en god idé. Efter att ha bemödat sig om att sätta det på papper (inte i pc. Det finns en koppling hjärna - handens rörelser som går tangentbordet förbi) orkar inte nervsystemet befatta sig med det på ett tag.
När du senare läser igenom det får du distans till det du upplevt.
Ingen hjälp, men: inget ovanligt. En del kallar det ångest och (själv)medicinerar. Kan ingå som en komponent i ett melankoliskt sinnelag. Själv har jag ältat hela livet. (Trösterikt, eller hur? 😬 )Tar en del energi och tidvis blir jag trött på mig själv. Finns mycket trevligt i tillvaron också.
Gå inte och lägg dig hungrig…
Citera
2023-08-20, 08:58
Citat:

Altså det er jo normal. Vi har alla tankar. Vi er levande individer.

Jag tror inte någon gå runt tanklös ?

Man ska bara veta hur man sortera i dom

Men annars är meditation att rekomendera för en lugnande effekt
Citera
2023-08-20, 15:54
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
När man har tankar som inte går att bryta och man inte ens kan titta på film så är man oroad. Det är ett ständigt pusslande av vad orsaken till en tidigare situation var eller vad som kommer hända framöver. Olika personer har olika mycket oro, vissa nästan hela tiden, andra nästan aldrig.

Det som du beskriver passar inte helt in på oro, men är ju ändå likt. Problemet som jag ser det är att det återkommer just på kvällen. Varför då? Ingen aning.

Råden som andra gett "lyssna på dina tankar", "skriv av dig" och liknande, tror jag är kontraproduktiva. Det jag tror du behöver är vila och trygghet. Jag föreslår att du försöker släppa tankarna och inte fokusera på att de finns.

Jag gissar på att du gör något jävligt trist om dagarna och blir trött och irriterad på vad som helst av frustration. Det kanske inte är så dåligt under dagarna, men jobbigt så att irritationen hamnar på gamla minnen istället.

Definitivt är det dels din psykiska läggning, men också av miljön. Eventuellt är det någon brist i dieten... Det är svårt att komma på vad som skapar en blandning av oro och irritation.
Citera
2023-08-21, 06:48
Medlem
Muppetys avatar
Jag blev avsevärt bättre när jag la om mina sömnvanor. Fortfarande kan jag känna mig lite sämre framåt kvällen, men somnar oftast mellan 20 o 21. Vaknar vid 04-05, pigg o ser fram emot en ny dag.

Innan sov jag typ 02:30-10:30 o gick runt o var trött o deprimerad hela dagarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in