• 1
  • 2
2023-08-19, 03:16
Medlem
donenzo123s avatar
(Hoppas det är rätt kategori att skriva i)

Jag är en ung vuxen som i flera år kämpat med olika typer av psykisk ohälsa och har enligt min egen förmåga att avgöra det tagit mig igenom dem flesta, alltifrån ångest till depression.

Dock är det alltid en sak som förekommer hela tiden för mig och det är en form av övertänkande nästan varje kväll. Det är ungefär som en typ av ångest för mig, lite som att negativa tankar bara flödar runt i min hjärna som är mestadels negativa kommentarer och minnen. Jag har märkt speciellt att många av sakerna som for igenom mitt huvud är om hur folk har behandlat mig, är jävligt less på det här faktiskt.

Har kollat runt det mesta online men inte hittat 1 förklaring eller någon term egentligen heller för vad det kan vara, vänder mig till er nu...
  1. Vad är det här?
  2. Hur blir jag av med det?
Citera
2023-08-19, 03:28
Kanske "excessive theory of mind, hypermentalizing", oavsett orsak. Överskottsspinn i nervsystemet/hjärnan.
Citera
2023-08-19, 03:37
Medlem
Du associerar runt. Såhär: negativ tanke 1 -> negativ tanke 2 -> negativ tanke - > osv osv.

Det är ett negativt nätverk av tankar som är associerade med varandra. Vi har en tanke om en sak och då poppar en annan tanke upp som har något gemensamt med den första osv osv.

Våra hjärnor och nervsystemet fattar väldigt dåligt om det är en tanke som signalerar fara eller om det är på riktigt. Alltså du kan ha en tanke att en tiger står framför dig och vill äta upp dig, eller så är det inte bara en tanke men det är på riktigt och du ser det med egna ögon. Skillnaden mellan dessa upplevelser är inte något som våra hjärnor bryr sig så mycket om.

Så på kvällarna matar du bara på med den här associationsleken. Du har liksom tigrar, lejon, krokodiler och allt möjligt omkring dig. Alla dessa farliga tankar som hjärnan inte fattar bara är tankar.

Om du vill bli kvitt det så kan du tänka på någonting positivt och låt den här associationsleken vara enbart positiva tankar.

Om du verkligen vill bli av med det dock så måste du lösa pusslet istället för att grubbla. Varför har du dessa negativa tankar? Vad är orsaken och hur löser du den?
Citera
2023-08-19, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123

Jag är en ung vuxen som i flera år kämpat med olika typer av psykisk ohälsa och har enligt min egen förmåga att avgöra det tagit mig igenom dem flesta, alltifrån ångest till depression.

Dock är det alltid en sak som förekommer hela tiden för mig och det är en form av övertänkande nästan varje kväll. Det är ungefär som en typ av ångest för mig, lite som att negativa tankar bara flödar runt i min hjärna som är mestadels negativa kommentarer och minnen. Jag har märkt speciellt att många av sakerna som for igenom mitt huvud är om hur folk har behandlat mig, är jävligt less på det här faktiskt.

Har kollat runt det mesta online men inte hittat 1 förklaring eller någon term egentligen heller för vad det kan vara, vänder mig till er nu...
  1. Vad är det här?
Kallas för nattmaran. Tas upp redan i Bibeln.
Citera
2023-08-19, 03:50
Medlem
En sak till. Du har tankar på hur andra människor har behandlat dig illa. Har du någonsin tankar på tillfällen när du behandlat andra illa?

Därför att det är inte bara fel på alla andra, det är ju fel på var och en av oss också. Om du jämnar ut skuldbördan tror jag nog att dessa tankar släpper. Det är en vågskål som bör ha jämvikt egentligen.
Citera
2023-08-19, 07:14
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen berör TS psykiska hälsa, inte relationer.

Relationsakuten --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2023-08-19, 07:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
En sak till. Du har tankar på hur andra människor har behandlat dig illa. Har du någonsin tankar på tillfällen när du behandlat andra illa?

Därför att det är inte bara fel på alla andra, det är ju fel på var och en av oss också. Om du jämnar ut skuldbördan tror jag nog att dessa tankar släpper. Det är en vågskål som bör ha jämvikt egentligen.

Bra skrivet.

Annars rekommenderar jag magnesium på kvällen. Tar bort ångest och gör att man sover bättre.
Citera
2023-08-19, 09:14
Altså tankarna är inte där för ingenting?
Finns en anledning varför du blir påmind om det, om och om igen.

Istället för att ignorera dina tankar, kanske du burde börja bearbeta dom ?

Kanske har du behov at prata om hur du är blivit behandlad och varför ? Mycket möjligt att du har stängt det inne och har undvikit att prata om det.

Att man tänker om negative kommentar som man har fått innan, är bara ett tecken på att man inte känner sig själv tillräckligt. Möjligtvis låg självkänsla och inte tillräckligt självsäker. Tro mig när du mår bra och vilar i dig själv, kommer du bara skratta åt dom negative kommentaren som du engång fick. Du kommer förstå att det har ingenting med dig att göra . Och i samma veva kommer du också förstå dig själv bättre när du granska dina reaktioner.

Ja det låter som en kliché, men det enda som du kan kontrollera är din reaktion.

Och hur du är blivit behandlad har du också ett ansvar för(det har vi alla) . Du viste inte bättre och du kände inte dig själv tillräckligt. För när man känner sig själv bra har man bättre redskap att använda, när man har med andra människor att göra. Man vet vart sina gränser går och vad man tillåter och när man ska säga stop.

Det är nu väldigt vanligt att man tänker mer på kvällen än på dagen. Dagen är fylld med andra aktiviteter och måsten. När ro infaller då kommer tankarna fram.

Citat:

1. Vad är det här?
Senast redigerad av Stalkerdelux 2023-08-19 kl. 09:18.
Citera
2023-08-19, 09:25
Medlem
Du kan läsa mer om något som kallas "default mode network" i denna länk:
https://neuroscientificallychallenge...t-mode-network

Kort förklarat så går hjärnan in i ett tillstånd när den ej har någon uppenbar aktivitet. I mitt fall så tänker den på all skit jag varit med om vid sänggående.

Meditation kan bryta detta tillstånd. Använder mig själv av meditation för att bryta negativa tankemönster, hjälper mig när jag ska sova. Sedan har meditation långsiktiga konsekvenser som jag inte vet vad jag anser om.

Sedan kan man ju stötta hjärnan med mediciner, beroende på vilka störningar man upplever.
Citera
2023-08-19, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Du kan läsa mer om något som kallas "default mode network" i denna länk:
https://neuroscientificallychallenge...t-mode-network

Kort förklarat så går hjärnan in i ett tillstånd när den ej har någon uppenbar aktivitet. I mitt fall så tänker den på all skit jag varit med om vid sänggående.

Meditation kan bryta detta tillstånd. Använder mig själv av meditation för att bryta negativa tankemönster, hjälper mig när jag ska sova. Sedan har meditation långsiktiga konsekvenser som jag inte vet vad jag anser om.

Sedan kan man ju stötta hjärnan med mediciner, beroende på vilka störningar man upplever.

Du menar bedöva hjärnan med mediciner?

Säger det inte sig själv att när hjärnan inte har någon "uppenbar" aktivitet då går den igång? Kanske för att vi inte ger oss själva tillräckligt med tid att faktiskt låta våra tankar få lite utrymme och lyssna till dom. Vi blir rädda och gör nästan allt för att inte känna dom. Kanske för att vi inte vet hur vi ska hantera dom

Tankarna är inget fel på. Men hur vi bemöter och bemästra dom är vad problemet.

Medicin är bara en kortvarig lösning.
Citera
2023-08-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Du menar bedöva hjärnan med mediciner?

Säger det inte sig själv att när hjärnan inte har någon "uppenbar" aktivitet då går den igång? Kanske för att vi inte ger oss själva tillräckligt med tid att faktiskt låta våra tankar få lite utrymme och lyssna till dom. Vi blir rädda och gör nästan allt för att inte känna dom. Kanske för att vi inte vet hur vi ska hantera dom

Tankarna är inget fel på. Men hur vi bemöter och bemästra dom är vad problemet.

Medicin är bara en kortvarig lösning.

Jo, det är självförklarande men då TS ville få en förklaring på vad han/hon upplever så gav jag en möjlig förklaring.

Mediciner kan hjälpa vid vissa tillstånd, beorende på vilket tillstånd hjärnan befinner sig i.

Det beror på tankarnas natur, är dom mestadels negativa så är en strategi att bryta dom. Att ge dom utrymme har ej fungerat i mitt fall. Har inte mycket nytta av mina ruminerande tankar och cirkelresonemang så därav bryter jag tankeströmmen så att jag kan få en natts sömn.
Citera
2023-08-19, 11:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

1. Vad är det här?

Tar du droger? Koffein? Nikotin? Medicin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in