• 1
  • 2
2023-08-28, 10:12
Medlem
zeligs avatar
Bara en tanke men från en integritets-synvnkel, motverkar inte chromeOS hela idén men att köra TOR?
Dvs OS'et rapporterar ju ändå tillbaka allt du gör till moderskeppet.
Citera
2023-08-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Nu har jag gjort precis som i instruktionerna på sidan du länkade till. Jag får det inte att fungera. Inga Tor filer hittas och startas, det ända den hittar är pythonfiler som har legat där sen länge. Jag blir tokig. Har du något annat tips & trix skulle jag uppskatta det. Håller på att bli galen.
Jag vet inte ens vad du pratar om. Starta webbläsaren bara.
Citera
2023-08-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Bara en tanke men från en integritets-synvnkel, motverkar inte chromeOS hela idén men att köra TOR?
Dvs OS'et rapporterar ju ändå tillbaka allt du gör till moderskeppet.
Det är skillnad på privacy från företag och privacy från polisen.

Vissa vill skydda sig mot det ena och inte det andra. Och säkerheten på ChromeOS är top notch. Mycket möjligen det bästa du kan få på en dator som samtidigt går att använda av en normal människa.
Citera
2023-08-28, 20:10
Medlem
Personligen föredrar jag Whonix.

Lager på lager är nyckeln generellt.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt.
Citera
2023-08-28, 21:14
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Det är skillnad på privacy från företag och privacy från polisen.

Vissa vill skydda sig mot det ena och inte det andra. Och säkerheten på ChromeOS är top notch. Mycket möjligen det bästa du kan få på en dator som samtidigt går att använda av en normal människa.

Allt beror på vad man vill dölja.

Att google har top-notch säkerhet råder det inget tvivel om samtidigt är Sverige med i "Fourteen Eyes"

Så jag antar att amerikansk och svensk underättelsetjänst utväxlar information med varandra.

I de fall du nu exempelvis driver nästa version av flugsvamp eller silk-road och drar till dig myndigheternas intresse så skulle jag inte känna mig helt 100% bekväm med att veta att informationen finns där för att hämtas.

Ska du bara blåsa gamla tanter på bankid-bedrägerier så lär nog cromeOS funka ifall polisen inte tillsätter sina skarpaste resurser.
Citera
2023-08-29, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Allt beror på vad man vill dölja.

Att google har top-notch säkerhet råder det inget tvivel om samtidigt är Sverige med i "Fourteen Eyes"

Så jag antar att amerikansk och svensk underättelsetjänst utväxlar information med varandra.
Du får gärna länka någon form av bevis för att Google lagrar vad du surfar på när du använder en app som inte är Chrome på datorn. I detta fall Tor Browser.

Citat:
I de fall du nu exempelvis driver nästa version av flugsvamp eller silk-road och drar till dig myndigheternas intresse så skulle jag inte känna mig helt 100% bekväm med att veta att informationen finns där för att hämtas.
Hämtas hur då? Google lagrar inte allt du gör i alla appar på hela datorn, lika lite som macOS eller Windows gör det.

Citat:
Ska du bara blåsa gamla tanter på bankid-bedrägerier så lär nog cromeOS funka ifall polisen inte tillsätter sina skarpaste resurser.
ChromeOS är ett riktigt fort. Speciellt om du kör VPN på deras gästläge. Närmast omöjligt att installera något på datorn då.
Citera
2023-08-29, 09:05
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Sitter det händelsevis en intel processor i Chromebooken?
Citera
2023-08-29, 09:53
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Du får gärna länka någon form av bevis för att Google lagrar vad du surfar på när du använder en app som inte är Chrome på datorn. I detta fall Tor Browser.

Hämtas hur då? Google lagrar inte allt du gör i alla appar på hela datorn, lika lite som macOS eller Windows gör det.

ChromeOS är ett riktigt fort. Speciellt om du kör VPN på deras gästläge. Närmast omöjligt att installera något på datorn då.

Med risk för att det blir lite off topic.

Fort Meade Är den plats i världen som har flest TOR noder så sannolikheten att din trafik går genom någon av deras noder är rätt stor när du kopplar upp dig mot TOR.

Precis som på en android telefon så lagras "app usage history " och även "screen time" och rapporteras tillbaka. Naturligtivs bara i dignostik syfte för att förbättra produkten och ge oss en bättre användarupplevelse

När du gör en ansutning mot en ip-adress dvs själva handskakningen

Så är det bara att jämföra klockan (som naturligtvis är synkad mot googles servrar)

Dvs Vem gjorde en anslutning mot en viss TOR-nod vid en viss tid?
(på exakt microsekund nivå)

Notera att google vet din riktiga ip-adress (plus att du kör mot deras DNS också)

Samkör det med app-historik/screen time ( TOR browser igång) så är det allt du behöver för att fastslå vem som gjort anslutningen. Allt handlar om meta-datat.

Problemet är just googles ekosystem där de har full kontroll på alla kringtjänster från DNS, tidsynkning, app historik osv du befinner dig helt enkelt i deras bubbla.

Windows och deras telemetry är tyvärr inte bättre.

Apple gick med i PRISM 2012 ( Notera att Jobs dog 2011 och hade nog aldrig tillåtit det)

För den "normala människan" så gäller det att utbilda sig. Whonix och tails har nämnts i tråden. diverse linux distar alternativt även nån av BSD varianterna (tex openbsd )

Inlärningströskeln kan vara hög samtidigt så finns en anledning till varför exempelvis Snowden eller Assange aldrig använde windos,macos eller chromeos.

YMMV men det kan känns nog snopet när man sitter på riksmottagningen på Kumla och funderar ifall man skulle ha använt ett annat OS
Citera
2023-08-29, 10:55
Medlem
terreces avatar
Tack för alla tips! Nu har jag att gå igenom och återkomma med hur det går. Vill förtydliga att jag inte är intresserad av någon flugsvamp direkt. Men faan är man intresserad av sånt har ju Sverige blivit som det blivit att man bara kan gå utanför dörren och få tag på det mesta. Annat var det nr farbror var ung. Är intresserad av att hänga med i vad som finns t.ex. i fråga om att köpa allt ifrån kläder till fejk klockor :-) m.m.

Håller på att lära mig mer och mer med Linux så nu sitter jag och installerar en kde dektop och har fastnat i sånt :-)
Senast redigerad av terrece 2023-08-29 kl. 10:58.
Citera
2023-08-31, 17:36
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Sitter det händelsevis en intel processor i Chromebooken?
Jajjamensan, Vad spelar det för roll?
Citera
2024-02-01, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sir.Amsterdam
Tjena!

Först och främst rekomenderar jag rent generelt alla gånger att du använder uteslutet Linux.
Det finns en anledning till att allt är enkelt på Windows vilket i sin tur gör dig mer sårbar,inte bara för polisen men även andra otäckheter.

Ett annat alternativ är att du använder dig av Tails föredragligen på sticka men går även i virtualbox.
Tails är skapat av tor och går endast genom det nätverket.
Inget sparas och du kan lätt förstöra en sticka.

Vad gäller din telefon så borde du hålla dig långt borta från olagligheter när du använder den. Gmail har full kontroll på dina appar och dem lämnar mer än gärna vidare info till myndigher
Så snälla du,ge fan i luren.

När allt kommer till allt så handlar det mycket om vilken nivå du ligger på när det gäller dina inköp.
Är du Escobar och har tänkt handla kvantiteter som skall säljas vidare borde du använda Whonix som även det är ett system som är Torifierat men något mer avancerat än tex Tails.

Köper du mindre mängder så kan Tor browser på Windows burk fungera men du har inte en chans om någon vill in och rota i din dator.
Fortfarande rekomenerar jag Linux i botten.

Avslutningsvis vill jag påminna om vikten av pgp kryptering i din kommunikation med farliga busar.

Stort lycka till o undrar du över något så är du välkommen att höra av dig över PM.

Bästa hälsningar Sir.Amsterdam

Det var nog det bästa och mest välskrivna inlägg jag någonsin har läst på ett Svenskt forum sir Amsterdam. Hatten av.

Du skrev så bra så blandade du in GrapheneOS i det andra inlägget.

Amsterdam, jag säger det som du sa också att snälla. SKIPPA telefonen så har du alla rätt i hela världen.

Med vänliga hälsningar.

JohnnyPonny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här