• 1
  • 2
2023-08-18, 21:39
Medlem
terreces avatar
Hej,

Nu var det ett tag sedan jag använde mig av Darknet m.m.

Kan någon vänlig själ lägga upp en enkel steg för steg om hur jag installerar m.m.

Skall det gå via Linus bakgrunden?

Idf vilka apk?

Skall jag köra ner olika appar typ en förr Orbot och en för duckduck go?

Ja. Ni som vet/kan och jag skulle behöva hjälp innan jag tar och kastar ut Chromebooken genom fönstret och går på Windows burk.

Tack på förhand.
Senast redigerad av terrece 2023-08-18 kl. 21:50.
Citera
2023-08-18, 22:06
Bannlyst
Fan installera Windows eller Mac och installera TOR och installera nån marknadsplats och installera sen bitcoin och installera en order
Citera
2023-08-18, 23:15
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Fan installera Windows eller Mac och installera TOR och installera nån marknadsplats och installera sen bitcoin och installera en order
Ja förstår vad du menar. Lyckades nu iaf på en timme få ihop allt och in på Archetype MEN vilket jävla meck jämfört med en win burk....
Citera
2023-08-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Ja förstår vad du menar. Lyckades nu iaf på en timme få ihop allt och in på Archetype MEN vilket jävla meck jämfört med en win burk....
Säkerheten på ChromeOS är mycket bättre än på Windows. Det har sina för och nackdelar. Nackdelen i det här fallet är att du måste låsa upp funktionen att installera Flatpaks.
Citera
2023-08-20, 08:19
Medlem
sir.Amsterdams avatar
Citat:
Hej,

Nu var det ett tag sedan jag använde mig av Darknet m.m.

Kan någon vänlig själ lägga upp en enkel steg för steg om hur jag installerar m.m.

Skall det gå via Linus bakgrunden?

Idf vilka apk?

Skall jag köra ner olika appar typ en förr Orbot och en för duckduck go?

Ja. Ni som vet/kan och jag skulle behöva hjälp innan jag tar och kastar ut Chromebooken genom fönstret och går på Windows burk.

Tack på förhand.

Tjena!

Först och främst rekomenderar jag rent generelt alla gånger att du använder uteslutet Linux.
Det finns en anledning till att allt är enkelt på Windows vilket i sin tur gör dig mer sårbar,inte bara för polisen men även andra otäckheter.

Ett annat alternativ är att du använder dig av Tails föredragligen på sticka men går även i virtualbox.
Tails är skapat av tor och går endast genom det nätverket.
Inget sparas och du kan lätt förstöra en sticka.

Vad gäller din telefon så borde du hålla dig långt borta från olagligheter när du använder den. Gmail har full kontroll på dina appar och dem lämnar mer än gärna vidare info till myndigher
Så snälla du,ge fan i luren.

När allt kommer till allt så handlar det mycket om vilken nivå du ligger på när det gäller dina inköp.
Är du Escobar och har tänkt handla kvantiteter som skall säljas vidare borde du använda Whonix som även det är ett system som är Torifierat men något mer avancerat än tex Tails.

Köper du mindre mängder så kan Tor browser på Windows burk fungera men du har inte en chans om någon vill in och rota i din dator.
Fortfarande rekomenerar jag Linux i botten.

Avslutningsvis vill jag påminna om vikten av pgp kryptering i din kommunikation med farliga busar.

Stort lycka till o undrar du över något så är du välkommen att höra av dig över PM.

Bästa hälsningar Sir.Amsterdam
Citera
2023-08-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sir.Amsterdam
Ett annat alternativ är att du använder dig av Tails föredragligen på sticka men går även i virtualbox.
Tails är skapat av tor och går endast genom det nätverket.
Inget sparas och du kan lätt förstöra en sticka.
Om han vill köra Tor i en VM bör han göra det på Whonix, den har specialla funktionen att den omöjligen kan läcka din riktiga IP med en Javascript-exploit. Det är bokstavligen omöjligt, by design, då Whonix-Workstation inte vet IP på Whonix-Gateway som då tunnlar datan.

Förslagsvis körs sen en VPN på host för att göra det ännu svårare.

Citat:
Vad gäller din telefon så borde du hålla dig långt borta från olagligheter när du använder den. Gmail har full kontroll på dina appar och dem lämnar mer än gärna vidare info till myndigher
Så snälla du,ge fan i luren.
Gmail har inte alls full kontroll på appar. Appar på Android kan som standard bara komma åt appars data om apparna i fråga antingen tillåter en koppling eller om det är samma utgivare. Google Play Services har däremot åtkomst till i princip allting på din mobil på Android. Därav vikten att köra GrapheneOS som inte har det problemet.

PS. Du är vuxen nu, dags att lära dig det här: https://panang.se/tips-guider/sa-enk...an-de-och-dem/

Citat:
När allt kommer till allt så handlar det mycket om vilken nivå du ligger på när det gäller dina inköp.
Är du Escobar och har tänkt handla kvantiteter som skall säljas vidare borde du använda Whonix som även det är ett system som är Torifierat men något mer avancerat än tex Tails.
Hur är Whonix mer avancerat? TAILS kräver att du installerar det på en sticka, och sen använder den stickan för att installera TAILS på en annan sticka. Whonix har en installer idag som sköter 98%.

Citat:
Köper du mindre mängder så kan Tor browser på Windows burk fungera men du har inte en chans om någon vill in och rota i din dator.
Fortfarande rekomenerar jag Linux i botten.
Hemligheten är att använda olika lager för säkerheten. Jag kör min Tor Browser och min Mullvad Browser i en härdad Windows Sandbox. Installationen av allt detta tar kanske 5 min och du behöver bara göra det en gång. Inget Linux krävs.
Citera
2023-08-20, 10:57
Medlem
sir.Amsterdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Om han vill köra Tor i en VM bör han göra det på Whonix, den har specialla funktionen att den omöjligen kan läcka din riktiga IP med en Javascript-exploit. Det är bokstavligen omöjligt, by design, då Whonix-Workstation inte vet IP på Whonix-Gateway som då tunnlar datan.

Förslagsvis körs sen en VPN på host för att göra det ännu svårare.
Nu skrev jag visserligen Tails o inte Tor på sticka, annars är det helt korrekt som du skriver.

Citat:
Gmail har inte alls full kontroll på appar. Appar på Android kan som standard bara komma åt appars data om apparna i fråga antingen tillåter en koppling eller om det är samma utgivare. Google Play Services har däremot åtkomst till i princip allting på din mobil på Android. Därav vikten att köra GrapheneOS som inte har det problemet.
Nu är det så att för att kunna använda dig av Google play på en andriod är du tvungen att använda gmail,varför tror det är så?
Du tror inte det hör ihop?
GrapheneOS är klart bland de bättre alternativen när det gäller telefoner,tyvärr är det inte många som känner till detta eller har kunskapen att konvertera en andriod till en GrapheneOS. Det tillhör inte allmänheten direkt.

[/quote]PS. Du är vuxen nu, dags att lära dig det här: https://panang.se/tips-guider/sa-enk...an-de-och-dem/[/quote]
Haha,det där är långt under min nivå, vet inte varför du leker att du kan bäst. Problem med självkänslan kanske?

Citat:
Hur är Whonix mer avancerat?
Om du inte vet det borde du inte utala dig. Det kräver betydligt mer kunskap och arbete att sätta upp Whonix än Tails.
[/quote]TAILS kräver att du installerar det på en sticka, och sen använder den stickan för att installera TAILS på en annan sticka. Whonix har en installer idag som sköter 98%.[/quote]
Du har fel där,Tails kräver inte att du installerar på en sticka längre. (Vilket också var enklare än Whonix för den som är ny. Sen går det att köra Tails i VB. Men jag håller abslout med om att Whonix är det bästa altrnativet men TS är inte riktigt där än.

Hemligheten är att använda olika lager för säkerheten. Jag kör min Tor Browser och min Mullvad Browser i en härdad Windows Sandbox. Installationen av allt detta tar kanske 5 min och du behöver bara göra det en gång. Inget Linux krävs.[/quote]
Finns inte en chans att jag litar på en vpn,du borde vara vuxen nog att förstå att man inte delar sina hemligheter med ett helt jävla företag med massor med anställda som man aldrig sagt ett ord till.

Du har bra tankar o funderingar men du borde arbeta med din atityd samt dina kunskaper.

Lycka till!
Citera
2023-08-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sir.Amsterdam
Nu skrev jag visserligen Tails o inte Tor på sticka, annars är det helt korrekt som du skriver.
TAILS körs traditionellt sett på en sticka. Jag tror inte ens det är rekommenderat att köra det i en VM. TS kan rentav köra Tor Browser i Sandboxie och då får full prestanda på ett sätt han inte får av varken TAILS eller Whonix. Eller rentav köra Malwarebytes Anti-Exploit som är installera och glöm. Det är det lättaste sättet.

Citat:
Nu är det så att för att kunna använda dig av Google play på en andriod är du tvungen att använda gmail,varför tror det är så?
?
Nej, det behöver du inte.

Citat:
Du tror inte det hör ihop?
De ingår i samma paket som levereras till en OEM, men apparna är likt förbaskat installerade på olika sätt. GPs är installerat som en systemapp, Gmail är en vanlig app. Oavsett vad kan du avinstallera båda två utan större problem.

Citat:
GrapheneOS är klart bland de bättre alternativen när det gäller telefoner,tyvärr är det inte många som känner till detta eller har kunskapen att konvertera en andriod till en GrapheneOS. Det tillhör inte allmänheten direkt.
En neger kan göra det. Det är riktigt enkelt. Allt är bättre än "andriod" (sic) när det gäller privacy.

Citat:
Haha,det där är långt under min nivå, vet inte varför du leker att du kan bäst. Problem med självkänslan kanske?
Om du inte kan stava "Android" rätt samt skriver "dem" istället för "de" eller rentav "dom" så sjunker dit ethos om jag säger så.

Citat:
Om du inte vet det borde du inte utala dig. Det kräver betydligt mer kunskap och arbete att sätta upp Whonix än Tails.
?
Var påstod jag att jag inte vet? Det är mer jobb år 2023 att ställa in TAILS än Whonix om du har Windows.

Citat:
Du har fel där,Tails kräver inte att du installerar på en sticka längre. (Vilket också var enklare än Whonix för den som är ny.
Det är inte enklare såklart. Det förutsätter att du har en sticka att uppoffra. Testa Whonix med deras installer idag. En neger kan göra även det.

Citat:
Finns inte en chans att jag litar på en vpn,du borde vara vuxen nog att förstå att man inte delar sina hemligheter med ett helt jävla företag med massor med anställda som man aldrig sagt ett ord till.
Använd en VPN med no-logging policy som faktiskt har kunnat bevisa att de har det. OVPN, IVPN och Mullvad är den gyllene trion på det sättet.

Citat:
Du har bra tankar o funderingar men du borde arbeta med din atityd samt dina kunskaper.
Och du borde jobba på att inte ge TS idiotiska förslag som kräver att han köper en massa extrasaker, samt bör gå klart SFI.
Citera
2023-08-26, 13:57
Medlem
terreces avatar
Hejsan,

Jag får efter att ha lagt ner mycket tid på att undersöka hur att få en Tor Browsern på min Chromebook att fungera. Har gått bet gång på gång. Förbannade skitgrejer!!

Aktiverat Linux som jag skall. Har fått ordning på Linux app manager eller vad det heter med GNU.

Har följt instruktionerna för GNU/Linux https://tb-manual.torproject.org/installation/

Får inte fram "Properties/Preference" som anges i texten nedan och inte heller dialogrutan som visas. Har rar. och archive/file manager.

"You'll need to tell your GNU/Linux that you want the ability to execute shell scripts. Navigate to the newly extracted Tor Browser directory. Right click on start-tor-browser.desktop, open Properties or Preferences and change the permission to allow executing file as program. Double-click the icon to start up Tor Browser for the first time."

När jag kör command enligt nedan hittar ongen tor fil, däremot python som jag har där också.

" Command-line method
When the download is complete, extract the archive with the command tar -xf [TB archive].

From inside the Tor Browser directory, you can launch Tor Browser by running:

‪./start-tor-browser.desktop

Note: If this command fails to run, you probably need to make the file executable. From within this directory run: chmod +x start-tor-browser.desktop

Some additional flags that can be used with start-tor-browser.desktop from the command-line:"

‪--register-app: To register Tor Browser as a desktop application.
‪--verbose: To display Tor and Firefox output in the terminal.
‪--log [file]:To record Tor and Firefox output in file (default: tor-browser.log).
‪--detach: To detach from terminal and run Tor Browser in the background.
‪--unregister-app: To unregister Tor Browser as a desktop application.

dfg@penguin:~$ tar -xvf tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz # extract the contents of the archive
tar: tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now

dfg@penguin:~$ cd tor-browser_en-US # change directories to the root directory of the extracted files
-bash: cd: tor-browser_en-US: No such file or directory

dfg@penguin:~$ chmod +x start-tor-browser ~
chmod: cannot access 'start-tor-browser': No such file or directory

dfg@penguin:~$ dfg@penguin:~$ tar -xvf tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz # extract the contents of the archive
tar: tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz: Cannot open: No such file or directory

Vad gör jag för j**la fel?

Allt jag vill är att kunna få igång och köra Tor Browsern från en mapp/fil på Desktop typ eller nått. Då skulle jag väl kunna, om man nu får det iaf. att fungera att jag skulle kunna köra valfri VPN (gärna förslag på en gratis som håller här...) och Duckduckgo som browser eller i appen (hellre i browser men ej med Chrome Extension).

Blev lovad lite hjälp av Sir Amsterdam här via PM men sen försvann han lika fort som an fullhand dos en fredagkväll på Hällbyantalten. Han tror väl att trots man varit medlem här på Flashback sen 2004 att man rullar målad bil i jobbet

Väl mött och tar gärna hjälp av kunnig här eller via PM (helst) så att det rullar igång och kan köras problemfritt. Vill bara går från nuläge till
Senast redigerad av terrece 2023-08-26 kl. 14:09.
Citera
2023-08-26, 17:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
dfg@penguin:~$ tar -xvf tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz # extract the contents of the archive

Ja, du får packa upp filen som du faktiskt laddat ner. Den där guiden verkar ha ett tag på nacken. Laddar man ner Tor browser idag får man en fil med versionsnummer 12.5.2, inte 4.0.1 som det står i din guide.
Citera
2023-08-27, 11:26
Medlem
Citat:
Hejsan,

Jag får efter att ha lagt ner mycket tid på att undersöka hur att få en Tor Browsern på min Chromebook att fungera. Har gått bet gång på gång. Förbannade skitgrejer!!

Aktiverat Linux som jag skall. Har fått ordning på Linux app manager eller vad det heter med GNU.

Har följt instruktionerna för GNU/Linux https://tb-manual.torproject.org/installation/

Får inte fram "Properties/Preference" som anges i texten nedan och inte heller dialogrutan som visas. Har rar. och archive/file manager.

"You'll need to tell your GNU/Linux that you want the ability to execute shell scripts. Navigate to the newly extracted Tor Browser directory. Right click on start-tor-browser.desktop, open Properties or Preferences and change the permission to allow executing file as program. Double-click the icon to start up Tor Browser for the first time."

När jag kör command enligt nedan hittar ongen tor fil, däremot python som jag har där också.

" Command-line method
When the download is complete, extract the archive with the command tar -xf [TB archive].

From inside the Tor Browser directory, you can launch Tor Browser by running:

‪./start-tor-browser.desktop

Note: If this command fails to run, you probably need to make the file executable. From within this directory run: chmod +x start-tor-browser.desktop

Some additional flags that can be used with start-tor-browser.desktop from the command-line:"

‪--register-app: To register Tor Browser as a desktop application.
‪--verbose: To display Tor and Firefox output in the terminal.
‪--log [file]:To record Tor and Firefox output in file (default: tor-browser.log).
‪--detach: To detach from terminal and run Tor Browser in the background.
‪--unregister-app: To unregister Tor Browser as a desktop application.

dfg@penguin:~$ cd tor-browser_en-US # change directories to the root directory of the extracted files
-bash: cd: tor-browser_en-US: No such file or directory

dfg@penguin:~$ chmod +x start-tor-browser ~
chmod: cannot access 'start-tor-browser': No such file or directory

dfg@penguin:~$ dfg@penguin:~$ tar -xvf tor-browser-linux64-4.0.1_en-US.tar.xz # extract the contents of the archive

Vad gör jag för j**la fel?

Allt jag vill är att kunna få igång och köra Tor Browsern från en mapp/fil på Desktop typ eller nått. Då skulle jag väl kunna, om man nu får det iaf. att fungera att jag skulle kunna köra valfri VPN (gärna förslag på en gratis som håller här...) och Duckduckgo som browser eller i appen (hellre i browser men ej med Chrome Extension).

Blev lovad lite hjälp av Sir Amsterdam här via PM men sen försvann han lika fort som an fullhand dos en fredagkväll på Hällbyantalten. Han tror väl att trots man varit medlem här på Flashback sen 2004 att man rullar målad bil i jobbet

Väl mött och tar gärna hjälp av kunnig här eller via PM (helst) så att det rullar igång och kan köras problemfritt. Vill bara går från nuläge till
Installera TBB som Flatpak istället.

Det går då från ett helgprojekt till något som är klart och fungerar på trettio sekunder.

https://www.addictivetips.com/chrome...-a-chromebook/
Citera
2023-08-28, 09:40
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Installera TBB som Flatpak istället.

Det går då från ett helgprojekt till något som är klart och fungerar på trettio sekunder.

https://www.addictivetips.com/chrome...-a-chromebook/
Nu har jag gjort precis som i instruktionerna på sidan du länkade till. Jag får det inte att fungera. Inga Tor filer hittas och startas, det ända den hittar är pythonfiler som har legat där sen länge. Jag blir tokig. Har du något annat tips & trix skulle jag uppskatta det. Håller på att bli galen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in