Citat:
Ursprungligen postat av
DonJanne
Påstår nog inte kunna erbjuda folk livsglädje och hopp (isåfall med lögn sälja in sminkat slaktavfall) men mentala problem löses i anonymous proxy.
Drömsk livsglädje är att tycka varje steg i tex en trappa är givande i sig och inte se målet som en sak som ska bli avklarad snabbast och enklast möjligt.
Om man liknar det vid att en person vill köpa en fin sportbil så måste han: Först inte förstå meningen om varför han vill ha bilen. Han måste tro på att bilen kommer att leda till önskat / föreställt resultat och dessutom tycka att varje steg mot att inneha bilen är en framgång / validering i sig. Varje steg måste ge glädje och tillfredsställelse i sig utan att bilen "genomskådas" på vägen.
Detsamma gäller att exempelvis springa maraton eller dejta. Löparen måste tro på idén att lycka är att spräcka målsnöret eller att komma på tjugonde plats. En dejtare måste på liknande sätt ha en idé om att slutresultatet är värt "trappan" eller inte se hela processen som att den redan ska vara färdig och avklarad.
Om maratonlöparen inte tror på idén att målsnöret är värt att maratonet så kommer han ta kortaste genväg och ett steg över mållinjen eller så finns inga maratonlopp.
Det är inte så att man går till olika platser utan idéer om vad som ska hända där och då och gärna också ett på förhand givet svar på varför detta något ska hända, och kanske även därefter leda till.
Om jag är hungrig så är spisen 20 meter ifrån mig och pasta bolognese är tillräckligt gott för att motivera mig att inte ta mig till en restaurang för att äta liknande pasta bolognese eller något annat som jag kan värma i mikrovågsugnen.
Med andra ord så måste man vara inuti i ett snurrande "hjul" av något slag och inte ifrågasätta varför man springer i det och vart man är på väg. En dröm är vad livet kan bli så länge man tro på drömmen, annars heter det vaket tillstånd.
Du sätter ord på det jag upplever. Jag har sett igenom drömmen jag hade om livet, lever alltså i ett vaket tillstånd. Hmm, åren av meditation har nog gett sitt.
Ofta vill jag ha tillbaka drömmen om mitt liv, illusionen. Men jag kan bara få den tillbaka tillfälligt. Å andra sidan så trivs jag ibland i mitt vakna tillstånd. Pendlar mellan drömmen och det vakna men befinner mig mest i det vakna. Vet inte riktigt vad jag tycker om det här tillståndet, båda har sina för- och nackdelar.
Ja, försöker väl helt enkelt hitta min orientering och skapa min mening, nu när jag sett att det inte finns någon inneboende eller absolut mening.
Ser ingen mening med snurrande hjul eller trappor, är den maratonlöpare som du beskriver som helt tappat intresset för att springa.