• 4
  • 5
2023-08-19, 00:53
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det är nog inte första gången magkänsla krockar med livet i staden. T.ex. tunnelbana innebär att sitta i en låst metall-låda under jorden bland alla möjliga dårar, sämre beväpnad än en grottmänniska.

Staten som har våldsmonopol har enbart 200 personer per 100 000 invånare som ska ansvara för säkerheten i samhället. Det är totalt anställda. Hur många som faktiskt arbetar i tjänst ute på gatorna en vanlig dag är såklart ännu färre. Polisen räknade på detta för några år sedan och valde att hålla resultatet hemligt.

https://polistidningen.se/2021/12/he...ute-samtidigt/

Generellt tycker inte folk detta är någonting konstigt och de kommer be dig att ignorera dina känslor.
Citera
2023-08-19, 10:02
Medlem
cleolinas avatar
Tja, jag har varit rädd i tunnelbanan sedan dåden i Madrid och i London, så i typ 20 år…
Tänkte från början att man kanske ändå kunde överleva om man lyckades att inte bli träffad (typ duckade när någon började skrika hejaklacksramsan i fråga och börja fiffla i ryggsäcken, men läste sen en rapport från sprängdåden och saker som jag aldrig ens tänkt på, som att lungor kan kollapsa av tryckvågen, var tydligen vanligt…) men har ändå fått mycket mindre ångest med åren. Men ja, jag har absolut gått ut från t-banevagnar när någon sett suspekt ut. Eller sett och sett - snarare uppfört sig konstigt.

Många skriver att det är minimal risk och att det är större risk att bli påkörd - visst, men terrorhotet tillkommer ju - vi har alla de vardagliga riskerna fortfarande PLUS risken för terror.

Och om man åker varje dag, som många faktiskt tvingas göra, hur liten är risken då? Jag är kass på matte, tyvärr.
Om det sker ett bombdåd i t-banan är väl det troligaste att det är vid rusningstrafik - på morgonen typ mellan 7 och 9 och på em 15 - 17?
Visst sprängdes det på flera linjer både i Madrid och London? Ponera att 2 väljs ut.
Finns väl 2 linjer på röda, 3 på gröna, 2 på blå?
I rusningstrafik kanske tågen avgår runt var femte minut (eller ändå oftare?).
Säg att man åker specifik linje under rusning. Om det går var femte minut blir det väl 24 tåg under rusningstrafiken på morgon och dito på em? Dito på de 6 andra: så 144 tåg att välja mellan på morgonen och 144 på em. På något av dessa tåg åker iaf jag under rusningstrafik både på morgon och eftermiddag.
Sen sprängs väl primärt en vagn och inte i alla.
Men de nya vagnarna SL har, de är ju öppna evighetslångt, kan inte tryckvågen eller flygande objekt då nå betydligt fler? Är de nya vagnarna sämre skydd mot terror?

Sorry, jag är så kass på matte och logik. Har säkert resonerat fel där ovan. Men SÅ liten är väl inte risken? Inte en på miljonen iaf, som folk snackar om.
Men visst, ingen vet om det ens sker ett dåd i t-banan.

Och ensamma galningar, där räcker det ju att ta tar en kniv i sin lilla småort och springer ner till bycentrum. Skedde väl i Tranås eller Värnamo eller vad det nu var för något år sedan, där 7 blev skadade men ingen dog?

Alltså - jag är lite orolig när jag åker t-banan, men har ingen bil, så har inget val.
Just nu är jag också på väg till jobbet för att arbeta undan lite inför terminsstarten, men det är ju lördag morgon, så i princip folktomt.
Upplevde förresten både i går och i förrgår att det var betydligt glesare på t-banan än vanligt…
Citera
2023-08-19, 12:01
Medlem
Alla är nog mer eller mindre oroliga nu - och jag förstår verkligen att du är det. Jag är själv lite omskakad. Men som andra nämnt kan det hjälpa att se det ur en statistisk synvinkel. Samtidigt höjer de terrorhotnivån av en anledning - Så använt sunt förnuft, undvik större folkmassor och mer utsatta platser, och var aktsam, följ myndigheternas rekommendationer, så blir ju sannolikheten ännu mindre!

Och titta kanske lite mindre på nyheterna! Kram
Citera
2023-08-19, 13:23
Avstängd
Bryr mig inte, bor inte i stan.
Citera
2023-08-19, 22:59
Bannlyst
Det är skrämmande. Många i familjen är i Sthlm, de åker tunnelbana o bor o jobbar centralt. Var på tjänsteresa, berättade inte utomlands utanför tjänst jag är svensk. Försöker tänka de vill man ska vara rädd. Är försiktig men låter dem inte styra mitt liv. O tänker på vi har bra myndigheter i Sverige som kan skydda oss från att ngt händer.
Senast redigerad av annahilda 2023-08-19 kl. 23:05.
Citera
2023-08-19, 23:02
Medlem
Lever som vanligt. Sannolikheten är ganska lite n att just jag eller min familj skadas i ett terrorattentat. Det är så jag tänker iallafall. Tänker inte så mycket på det faktiskt.
Citera
2023-08-20, 18:27
Medlem
Jag kollar lite vilka som går på tågen och så tänker att man kanske kan se ifall det är någon som inte uppträder riktigt normalt. Men rädd är onödigt att vara menar man kan bli knivhuggen eller knuffad framför tåget bara av en ensam galning. Funkar inte att gå runt och vara rädd man får försöka vara lite uppmärksam mer kan man inte göra.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in