2023-08-18, 11:44
Medlem
Någon därute som nappat på detta som är mitt i livet och arbetat i många år?

Jag har själv 25 års arbetslivserfarenhet och tänkte omskola mig men då jag är ensamstående och inte har förstått riktigt vad som gäller så undrar jag om någon här kan förklara?

Min lön idag är 35.500 kr. Jag har förstått att man kan få max 20.500 kr. Måste man betala tillbaka dessa sen? Klarar man sig?
Citera
2023-08-18, 12:05
Avstängd
Nej man behöver inte betala tillbaka, men man får inte ha obetalda skulder/lån hos CSN. Om du klarar dig är väl upp till dig själv att avgöra och avväga. Många känner det som en nystart att utbilda sig till något nytt. Du har väl också rätt att ta tjänstledigt för studier och du meddelar din nuvarande arbetsgivare i god tid innan studierna ska börja.
Citera
2023-08-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej man behöver inte betala tillbaka, men man får inte ha obetalda skulder/lån hos CSN. Om du klarar dig är väl upp till dig själv att avgöra och avväga. Många känner det som en nystart att utbilda sig till något nytt. Du har väl också rätt att ta tjänstledigt för studier och du meddelar din nuvarande arbetsgivare i god tid innan studierna ska börja.
Måste man vara skuldfri mot CSN?
Låter inte rimligt. De flesta med studielån ska ju ha betalat sin skuld till ganska hög ålder. Är de exkluderade?
Citera
2023-08-18, 13:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är både bidrag och lån, så just bidragen behöver inte betalas tillbaka. Men systemet har havererat: för vad händer när alla de som tagit ledigt från jobbet nu för denna höst, som ansökt om detta nya omställningsbidrag för att studera kurser de faktiskt kommit in på, samtidigt som CSN inte fått tillräckliga resurser och inte kommer ge fler än just de som sökte vid midnatt när ansökningsperioden öppnades i våras kommer upptäcka mot slutet av terminen att de INTE beviljats bidrag för att pengarna tog slut, för den gångna hösten. Helt bisarrt.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-08-18 kl. 13:04.
Citera
2023-08-18, 21:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetie71
Någon därute som nappat på detta som är mitt i livet och arbetat i många år?

Jag har själv 25 års arbetslivserfarenhet och tänkte omskola mig men då jag är ensamstående och inte har förstått riktigt vad som gäller så undrar jag om någon här kan förklara?

Min lön idag är 35.500 kr. Jag har förstått att man kan få max 20.500 kr. Måste man betala tillbaka dessa sen? Klarar man sig?
Du behöver ju bara googla omställningsstudiestöd eller gå in på CSN hemsida så har du all grundläggande information serverad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in