• 1
  • 2
2023-08-16, 14:11
Medlem
Aktieklipparns avatar
Om jag förstått rätt så är alla renoveringskostnader dom 5 senaste åren avdragsgilla om beloppet
överstiger 5.000/år. Dessutom är alla ny och tillbyggnader avdragsgilla oavsett tidpunkt
(så som altaner, uterum, bastu/relaxrum, pool)

Även Mäklare, besiktning, Hemnet, energideklaration, pantbrev/lagfartskostnader, flyttstäd ger avdrag

Men gällande nedanstående punkter som är utfört för mer än 10 år blir jag tveksam till?

* Tilläggsisolering? (en förbättrad åtgärd) avdrag för både isolering och nya fasadbrädor?
* 2 nya helkaklade badrum med golvvärme (tidigare enklare standard med plastgolv/väggar)
* Byte från 2-glas fönster till 3-glas fönster?
* Ny parkeringsplats?
* 1,5 ton marmorstenar på tomten? Mur? Jord, grus mm
* Nya vatten och avloppsstammar
* Vattenskåp/Fördelarskåp?

Nu har jag tyvärr gjort endel själv, och jag har inte kvar kvitton på alla småsaker, men mängder av bilder

Tacksam för svar
Citera
2023-08-16, 14:32
Medlem
note-its avatar
Det är kvitton som gäller eller fakturor från leverantör. Allt du har gjort själv är bortkastat och ses nog även som det då du är amatör. Hobby-jobbare är gratis jobbare.
Citera
2023-08-16, 14:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är kvitton som gäller eller fakturor från leverantör. Allt du har gjort själv är bortkastat och ses nog även som det då du är amatör. Hobby-jobbare är gratis jobbare.

Ja själva arbetskostnaden för eget arbete får jag ju inget för, men det är väldigt mkt material
och man har ju rätt att yrka på avdrag
Citera
2023-08-16, 14:38
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja själva arbetskostnaden för eget arbete får jag ju inget för, men det är väldigt mkt material
och man har ju rätt att yrka på avdrag
Ja, har du kvitton så kan du yrka på avdragen.
Citera
2023-08-16, 18:35
Medlem
Du kan yrka avdrag även om du inte har kvitton, det är om dom granskar din deklaration du behöver underlag för avdragen.

Men som skrevs ovan kan du inte få avdrag för eget arbete.
Citera
2023-08-16, 21:50
Medlem
Och avdragen gäller endast material, inte verktyg.

Exempel: Så på kvittot från färgaffären á 1500kr kan du dra av för färg 1000kr, men inte de 500 för tejp, pensel, tvätt od.
Citera
2023-08-17, 04:43
Medlem
Aktieklipparns avatar
Ingen som vet vad som gäller?
Citat:
* Tilläggsisolering? (en förbättrad åtgärd) avdrag för både isolering och nya fasadbrädor?
* 2 nya helkaklade badrum med golvvärme (tidigare enklare standard med plastgolv/väggar)
* Ny parkeringsplats?
Citera
2023-08-17, 05:44
Medlem
Citat:
Om jag förstått rätt så är alla renoveringskostnader dom 5 senaste åren avdragsgilla om beloppet
överstiger 5.000/år. Dessutom är alla ny och tillbyggnader avdragsgilla oavsett tidpunkt

Även Mäklare, besiktning, Hemnet, energideklaration, pantbrev/lagfartskostnader, flyttstäd ger avdrag

Men gällande nedanstående punkter som är utfört för mer än 10 år blir jag tveksam till?

* Ny parkeringsplats?

Nu har jag tyvärr gjort endel själv, och jag har inte kvar kvitton på alla småsaker, men mängder av bilder

Tacksam för svar

Du har ju svarat på din egen fråga : max 5 år tillbaka i tiden. Utöver denna 5 års gräns är inget du kan göra avdrag för.

Här finns info. Ring skatteverket och fråga.

https://skatteverket.se/privat/fasti...e80009228.html
Senast redigerad av MinStad 2023-08-17 kl. 05:48.
Citera
2023-08-17, 06:18
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

* Ny parkeringsplats?

Tacksam för svar
Badrum kunde jag göra avdrag för fast det var mer än 5 år gammalt. Som jag förstod det då var det en standardhöjande åtgärd eftersom jag bytte från plastmatta till klinker med golvvärme.
Med den logiken bör du få igenom allt utom vattenledningarna?
Citera
2023-08-17, 06:50
Medlem
Du höftar en summa. Du fyller ju inte i vad du har gjort bara summan för allt. Ta i ordentligt om du har gjort ett bra vinst. Oddset att Skatteverket ska kolla just sig är liten.
Citera
2023-08-25, 08:04
Medlem
Har du inte jobbat hårt med din gräsmatta? Planterat en massa växter och bärbuskar?

Här är förslag på avdrag från skatteverket

bygga ett nytt bostadshus, garage, carport, friggebod eller friliggande växthus
borra eller gräva en brunn
anlägga en ny gräsmatta
plantera träd och växter
göra markarbeten som stenläggning och plattläggning
bygga ett staket.
Citera
2023-08-26, 08:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Badrum kunde jag göra avdrag för fast det var mer än 5 år gammalt. Som jag förstod det då var det en standardhöjande åtgärd eftersom jag bytte från plastmatta till klinker med golvvärme.
Med den logiken bör du få igenom allt utom vattenledningarna?
Mina 2 badrum är mkt standardhöjande, och på dom finns ju även papper om det skulle behövas Tack
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du höftar en summa. Du fyller ju inte i vad du har gjort bara summan för allt. Ta i ordentligt om du har gjort ett bra vinst. Oddset att Skatteverket ska kolla just sig är liten.
Specificerar man ingenting på bilaga? Eller räcker det att man är förberedd vid frågor? Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in