Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Mars klarar den nog; det är inte så mycket kvar.
Jag håller med om att attackerna på Krym kan indikera att de fokuserar där men jag skulle säga att det är lite i tidigaste laget för att säga att det säkert är så. Det skulle lika gärna kunna vara att Ukraina fick tag på intressant information och helt enkelt utnyttjade tillfället som gavs.
Att oljeinfrastrukturen skulle ha med det att göra är jag lite skeptisk till men jag kan så klart ha fel. Min teori om detta är att Ukraina har fått nys om att ryzzen tänker anfalla på bred front i vår och försöker ställa till det för dem. Naturligtvis skulle det ställa till det rejält om bron försvann men jag är inte säker på att det är direkt relaterat.
Bron har så klart praktisk betydelse men det är också en stark symbol. Skulle Ukraina lyckas skjuta bort den så skulle pruttler naturligtvis gå i taket och bajsa ner alla väskor han har. Och våra små troll här i forumet skulle yla som gastar om terrorism, krigsbrott och Gud vet vad.
Ganska hög sannolikhet att kertjbron förstörs under 2024.
2025 tillträder troligen Trump som president, och USAs försvarsdepartement vill troligen bli av med kertjbron dessförinnan.
När väl Trump har blivit president, så blir det troligen betydligt svårare för USAs försvarsdepartement att hjälpa Ukraina, att förstöra kertjbron.
Ukraina behöver avancerade missiler med lång räckvidd, och avancerad planering, för att förstöra bron. Eventuellt sker planering för detta just nu.
Bron behöver förstöras grundligt, så att den inte lätt går att bygga upp igen. Och så att framtida uppbyggnadsarbeten kan attackeras och förstöras.
Biden skulle eventuellt dra nytta av kertjbrons förstörelse, i sin valkampanj? 🤔