2023-08-21, 09:17
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lär ju vara närmast omöjligt att skydda en nästan två mil lång bro från sabotage

Ja det är mycket trevligt. Vad gäller luftförsvar måste de alltså skydda sina styrkor i Ukraina. Skydda Kertjbron, och skydda Moskva från drönarangrepp. Möjligtvis även St Petersburg om man börjar härja där med; beskjuter inifrån Ryssland. Det är väldigt mycket yta att täcka. Nu ser vi också ukrainsk ingenjörskonst med sina vattenstyrda drönare så det kräver också försvar. Det blir svårt att hålla koll på över tid och det kommer sprida ut mycket av ryssens resurser.

Goda nyheter.
Citera
2023-08-22, 09:51
Medlem
I och med att inga proryzzar törs skriva i tråden så får vi anta att bron har avsevärda skador och kommer ta lång tid att reparera om det överhuvudtaget går.

Jag gillar när dom vill försöka glömma att deras livlina till Krim är inkapaciterad.
Citera
2023-08-22, 11:12
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
I och med att inga proryzzar törs skriva i tråden så får vi anta att bron har avsevärda skador och kommer ta lång tid att reparera om det överhuvudtaget går.

Jag gillar när dom vill försöka glömma att deras livlina till Krim är inkapaciterad.
Ja tystnaden från ryssen och deras trollarme´är märklig?

Våra egna vatniks brukar ju vara snabba ut och påstå att bron kommer att vara lagad innan kvällen odyl tramsande.

Även ryssen brukar ju i alla fall lämna en prognos när den kan öppnas?

Just detta med att ingen passage under bron tillåts är ju ännu märkligare? Det låter ju som att högbrodelen riskerar att störta samman?
Citera
2023-08-23, 10:58
Medlem
Som tidigare påtalats så är det svårt att få info om Kertjbrons status, igår såg det ut som den delvis trafikerades.
Vore bra om alla status uppdaterade här så att denna strategiskt viktiga bro.

Enligt twitter X åter attackerad.

https://twitter.com/NOELreports/stat...63460575768937
Citera
2023-08-26, 16:56
Medlem
Någon som har aktuell status?
Citera
2023-09-24, 02:06
Medlem
Hur ser statusen ut?
Citera
2024-03-05, 14:21
Medlem
Hur bra luftförsvar har den?
Citera
2024-03-24, 11:52
Medlem
Vad tror ni?
Kommer Kertjbron överleva mars eller möter den sitt öde först i april?

Tycker Ukrainas ökade tryck på oljeinfrastukturen samt ökande intensitet på Krim tyder på att är dags att ta ner huvudbrospannet permanent.
Citera
2024-03-24, 14:55
Medlem
Citat:
Vad tror ni?
Kommer Kertjbron överleva mars eller möter den sitt öde först i april?

Tycker Ukrainas ökade tryck på oljeinfrastukturen samt ökande intensitet på Krim tyder på att är dags att ta ner huvudbrospannet permanent.

Mars klarar den nog; det är inte så mycket kvar.

Jag håller med om att attackerna på Krym kan indikera att de fokuserar där men jag skulle säga att det är lite i tidigaste laget för att säga att det säkert är så. Det skulle lika gärna kunna vara att Ukraina fick tag på intressant information och helt enkelt utnyttjade tillfället som gavs.

Att oljeinfrastrukturen skulle ha med det att göra är jag lite skeptisk till men jag kan så klart ha fel. Min teori om detta är att Ukraina har fått nys om att ryzzen tänker anfalla på bred front i vår och försöker ställa till det för dem. Naturligtvis skulle det ställa till det rejält om bron försvann men jag är inte säker på att det är direkt relaterat.

Bron har så klart praktisk betydelse men det är också en stark symbol. Skulle Ukraina lyckas skjuta bort den så skulle pruttler naturligtvis gå i taket och bajsa ner alla väskor han har. Och våra små troll här i forumet skulle yla som gastar om terrorism, krigsbrott och Gud vet vad.
Citera
2024-03-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Mars klarar den nog; det är inte så mycket kvar.

Jag håller med om att attackerna på Krym kan indikera att de fokuserar där men jag skulle säga att det är lite i tidigaste laget för att säga att det säkert är så. Det skulle lika gärna kunna vara att Ukraina fick tag på intressant information och helt enkelt utnyttjade tillfället som gavs.

Att oljeinfrastrukturen skulle ha med det att göra är jag lite skeptisk till men jag kan så klart ha fel. Min teori om detta är att Ukraina har fått nys om att ryzzen tänker anfalla på bred front i vår och försöker ställa till det för dem. Naturligtvis skulle det ställa till det rejält om bron försvann men jag är inte säker på att det är direkt relaterat.

Bron har så klart praktisk betydelse men det är också en stark symbol. Skulle Ukraina lyckas skjuta bort den så skulle pruttler naturligtvis gå i taket och bajsa ner alla väskor han har. Och våra små troll här i forumet skulle yla som gastar om terrorism, krigsbrott och Gud vet vad.

Ganska hög sannolikhet att kertjbron förstörs under 2024.

2025 tillträder troligen Trump som president, och USAs försvarsdepartement vill troligen bli av med kertjbron dessförinnan.

När väl Trump har blivit president, så blir det troligen betydligt svårare för USAs försvarsdepartement att hjälpa Ukraina, att förstöra kertjbron.

Ukraina behöver avancerade missiler med lång räckvidd, och avancerad planering, för att förstöra bron. Eventuellt sker planering för detta just nu.

Bron behöver förstöras grundligt, så att den inte lätt går att bygga upp igen. Och så att framtida uppbyggnadsarbeten kan attackeras och förstöras.

Biden skulle eventuellt dra nytta av kertjbrons förstörelse, i sin valkampanj? 🤔
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2024-03-24 kl. 17:54.
Citera
2024-03-26, 09:58
Medlem
Tydligen är bron mer skada än vad som varit officiellt.
”SBU head: Russia no longer using Crimean bridge for weapons supplies after repeated strikes”

https://kyivindependent.com/sbu-head...eated-strikes/
Citera
2024-03-27, 08:59
Medlem
Citat:
Tydligen är bron mer skada än vad som varit officiellt.
”SBU head: Russia no longer using Crimean bridge for weapons supplies after repeated strikes”

https://kyivindependent.com/sbu-head...eated-strikes/
Coperadarn blippar.

Det går passagerartåg varje dag över bron. Varför skulle de inte även transportera vapen på rälsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in