2023-08-16, 12:13
  #37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hört börsen ska krascha sen 2017.

De har haft fel varje år.
Enorm corona-krasch 2020 som du väljer att förtränga? Krasch-liknande våren 2019 i USA också, gick t.ex inte att sälja bostäder på Manhattan.
Citera
2023-08-16, 12:14
  #38
Medlem
frågan är vad han tror kommer att hända?

om han väntar sig en normal korrektion på en överköpt börs i den sura månaden augusti eller om han tror på en krasch på grund av något oförutsett? putins kärnvapen eller liknande?

hade varit intressant att se exakt hur positionerna ser ut och på vilka nivåer

är det nakna säljoptioner utan att hedga något är det ganska häftigt att satsa 90%

även om han är en permabjörn är han väl inte helt värdelös på att spekulera

"While one big payoff doesn’t guarantee future returns, Burry does have a strong investment record. Traders following the investments disclosed by Scion’s over the last 3 years (between May of 2020 and May 2023) would have made annualized returns of 56% according to an analysis by Sure Dividend. Over the same period, the S&P 500 had annualized returns of about 12%."

https://edition.cnn.com/2023/08/15/investing/michael-burry-stock-market-crash/index.html
Citera
2023-08-16, 12:15
  #39
Medlem
Tropicalss avatar
Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i vare sig makroekonomi eller aktiehandel. Men är det inte så att de största fallen har skett då marknaden har varit i stort sett odelat positiv? Det vill säga när i stort sett ingen har varit negativ.

Detta scenario känns i mitt tycke inte alls igen idag. Det finns stora grupper domedagsprofeter/analytiker som spår breda krascher inom de flesta områden. Även allmänheten och press är knappast att räkna som otvivelaktigt positiva till världsekonomin. Det krävs inte direkt ett geni att förstå att riskerna är uppenbara med tanke på Ryssland/Ukraina och kanske framförallt Kina/Taiwan/USA. Visst, det kanske blir en krasch men det är knappast så att "ingen" såg den komma i så fall. Är inte detta redan till viss del prissatt på börsen redan idag? Och om det inte är det så varför är det inte så?
Citera
2023-08-16, 12:16
  #40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
frågan är vad han tror kommer att hända?

om han väntar sig en normal korrektion på en överköpt börs i den sura månaden augusti eller om han tror på en krasch på grund av något oförutsett? putins kärnvapen eller liknande?

hade varit intressant att se exakt hur positionerna ser ut och på vilka nivåer

är det nakna säljoptioner utan att hedga något är det ganska häftigt att satsa 90%

även om han är en permabjörn är han väl inte helt värdelös på att spekulera

"While one big payoff doesn’t guarantee future returns, Burry does have a strong investment record. Traders following the investments disclosed by Scion’s over the last 3 years (between May of 2020 and May 2023) would have made annualized returns of 56% according to an analysis by Sure Dividend. Over the same period, the S&P 500 had annualized returns of about 12%."

https://edition.cnn.com/2023/08/15/investing/michael-burry-stock-market-crash/index.html
Det sistnämnda stämmer illa med hans kända tweet nov 2022 "you have no idea how short I am". Ändå gick han plus 2022? Men möjligen har han bara fått förluster 2023, och en krasch andra halvan kan korrigera detta.

Jag tror inte Burry väger in politik i sin strategi. Det är helt enkelt ingen som vet vad Ryssland eller Kina eller Saudiarabien kan hitta på. Så man kan inte satsa egna pengar på detta. Då är vi inne på Casino.
Citera
2023-08-16, 12:17
  #41
Medlem
Sababas avatar
Ökar sysselsättningen (Sverige) så ökar ju volymen pensionspengar som ska oavsett konjunktur pressas ut i form av aktieköp. Gemene mans fondsparande ökar ju även köp på bred front. Vår svaga valuta skapar ju även köpfest från utländska investerare.

Det kommer behövas en sättning ungefär precis som i början av coronautbrottet. Vanliga sparare tar smällen och sedan fortsätter festen på börsen.

Rörande kreditinstituten så har svenska banker har väldigt låga kreditrisker mot privatpersoner sett ur ett globalt perspektiv. De har inga stora utlåningar utan säkerhet.

Det skulle vara om kreditriskerna ligger mot större företag men de gynnas ju även på kort sikt av svag valuta. Lägre kostnader för arbetskraften. Större vinster i vår lokala valuta.

Hur som haver måste inflationen ner och valutan stärkas annars brakar det ihop på allvar. Tur att riksbanken höjer stegvis och förnuftigt. Det gynnar förutsägbarheten.
__________________
Senast redigerad av Sababa 2023-08-16 kl. 12:23.
Citera
2023-08-16, 12:19
  #42
Medlem
oceandrives avatar
Det här är debunked redan, hans fond har inte ens 1.6B att investera. Men det ger ju views på Tiktok så folk fortsätter att sprida det.
Citera
2023-08-16, 12:19
  #43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i vare sig makroekonomi eller aktiehandel. Men är det inte så att de största fallen har skett då marknaden har varit i stort sett odelat positiv? Det vill säga när i stort sett ingen har varit negativ.

Detta scenario känns i mitt tycke inte alls igen idag. Det finns stora grupper domedagsprofeter/analytiker som spår breda krascher inom de flesta områden. Även allmänheten och press är knappast att räkna som otvivelaktigt positiva till världsekonomin. Det krävs inte direkt ett geni att förstå att riskerna är uppenbara med tanke på Ryssland/Ukraina och kanske framförallt Kina/Taiwan/USA. Visst, det kanske blir en krasch men det är knappast så att "ingen" såg den komma i så fall. Är inte detta redan till viss del prissatt på börsen redan idag? Och om det inte är det så varför är det inte så?
Jag tycker ditt eget inlägg motsäger din teori. Du verkar snarast vara i en eufori där du lugnt kan ignorera Ryssland, Kina. "Det är redan prissatt", typiskt Greed-tänk. Enligt Burry är det helt fel, ingenting är prissatt, men man tror det i Greed-perioder.

Vi är inte ens i närheten av Fear. Jag tror inte jag läst ett enda Fear-inlägg på FB under 2023. Inte ens i SBB-tråden.

Fear ser ut ungefär så här: SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ.
Citera
2023-08-16, 12:22
  #44
Medlem
Jag och en handikappad bekant är long VIX istället. Gör vi fel? Om man jämför med t ex björn sp500 eller att blanka hypade aktier som Nvidia med ett P/E på 228. Vi är alltså helt efterblivna, men vill också ha en del av nedgången. Vi vet hur man trycker köp/sälj.
Citera
2023-08-16, 12:27
  #45
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vet inte hur det var i verkligheten men i filmen (The Big Short) så var det ytterst nära att Michael Burry förlorade alla sin pengar.

Han hade rätt men missbedömde hur hårt alla andra trodde på bostadsmarknaden och det höll på att kosta honom allt.

Om du har rätt men alla andra har fel så är risken stor att du ändå förlorar pengar då börsen inte fungerar som t ex en travtävling där man satsar sina pengar på vilken häst man tror vinner.

Burry kortade marknaden under 2007. När marknaden kraschade i september 2008 var Burry tre månader ifrån att bli bankrutt. Om kraschen dröjt till december 2008 hade det inte blivit någon hollywoodfilm för hans del.
Citera
2023-08-16, 12:27
  #46
Medlem
TonyBergmans avatar
Jag läste inte hela tråden men jag tror att han gick kort det där redan i juni?? Någon som kan bekräfta?

Jag ger inte mycket för burry egentligen. Som sagt han har förutspått 30 av de sista 2 börskrasherna.

Nu tror jag förvisso också att vi ska ner. Men hur definierar man en börskrash? -10%? Ska vi ner 50%?
Citera
2023-08-16, 12:35
  #47
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tycker ditt eget inlägg motsäger din teori. Du verkar snarast vara i en eufori där du lugnt kan ignorera Ryssland, Kina. "Det är redan prissatt", typiskt Greed-tänk. Enligt Burry är det helt fel, ingenting är prissatt, detta sker enbart i Greed-perioder.

Vi är inte ens i närheten av Fear. Jag tror inte jag läsat ett enda Fear-inlägg på FB på tre år. Inte ens i SBB-tråden.

Jasså? Jag tycker jag varje vecka läser om att världens ekonomi är på väg helt åt helvete. Märkligt att du skriver att jag verkar vara i en eufori när du inte har en aning om vad jag själv tror. Men du verkar ge dig själv en ställning som bättre vetande och framförallt i en mycket marginell minoritetsåsikt. Det är detta jag vänder mig mot, jag tolkar i motsats till dig inte marknaden som odelat positiv utan istället som mycket splittrad. Min åsikt är att det finns stora skaror av människor på många olika ställningar som är negativa till börsklimatet framöver.

Hur menar du att marknaden inte skulle varit prisad för diverse olika scenarier? I själva verket sitter det miljontals med människor världen över och gör sin egen lilla analys över om det är bäst att köpa eller sälja för tillfället. Det är deras sammanlagda riskbild som skapar prissättningen. Sen är det ett fåtal större aktörer med större påverkan men även där är det tusentals med olika åsikter och riskaptit. Det du egentligen menar är att du är smartare än alla dessa. När det egentligen handlar om att vissa (en andel av alla) får helt enkelt rätt alldeles oavsett vad de tror på. Ett fåtal av dessa råkar även få rätt även nästa gång marknaden svänger. De tror då att de är ekonomigudar men i själva verket hade de bara tur att råka gissa rätt några gånger i rad. För några kommer göra det också.
Citera
2023-08-16, 12:40
  #48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
https://tradingeconomics.com/united-states/interest-rate
Säger väl allt. (25 års sikt)

Utlåningsräntan är det enda som driver index i stort. Finns oändligt med glorifierade schamaner som sitter med MACD, RSI, motståndsnivåer och annat vidskepligt trams ("teknisk analys").
Sanningen är dock att breda index-uppgångar helt och hållet varit knutna till billiga dollars. Som nu håller på att bli dyrare. Fortsätter den trenden tror jag också på nedgångar, och OMX styrs av amerikanska index.
Din slutsats är ju konstig. Nej, uppgången drivs av att dollardenominerade tillgångar attraherar kapital från svagare vaulotor. Man vill äga aktier i USA för att dollarn stiger mot euro och SEK. Dollarn kommer vara fortsatt stark och attrahera kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in