Citat:
Ursprungligen postat av
Tropicals
Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i vare sig makroekonomi eller aktiehandel. Men är det inte så att de största fallen har skett då marknaden har varit i stort sett odelat positiv? Det vill säga när i stort sett ingen har varit negativ.
Detta scenario känns i mitt tycke inte alls igen idag. Det finns stora grupper domedagsprofeter/analytiker som spår breda krascher inom de flesta områden. Även allmänheten och press är knappast att räkna som otvivelaktigt positiva till världsekonomin. Det krävs inte direkt ett geni att förstå att riskerna är uppenbara med tanke på Ryssland/Ukraina och kanske framförallt Kina/Taiwan/USA. Visst, det kanske blir en krasch men det är knappast så att "ingen" såg den komma i så fall. Är inte detta redan till viss del prissatt på börsen redan idag? Och om det inte är det så varför är det inte så?
Jag tycker ditt eget inlägg motsäger din teori. Du verkar snarast vara i en eufori där du lugnt kan ignorera Ryssland, Kina. "Det är redan prissatt", typiskt Greed-tänk. Enligt Burry är det helt fel, ingenting är prissatt, men man tror det i Greed-perioder.
Vi är inte ens i närheten av Fear. Jag tror inte jag läst ett enda Fear-inlägg på FB under 2023. Inte ens i SBB-tråden.
Fear ser ut ungefär så här: SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ SÄLJ.