Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det du skriver är visserligen sant, om man låter 100 chimpanser välja akter så blir en miljonär. Men Burry satsar sina egna pengar vilket ju klart slår killgissningar, och hela hans historik är credd (har du själv 17 miljarder?...).
Den som sett filmen Big Short vet att han använde fakta, metodik, matematik för räkna ut att kraschen 2008 skulle komma.
Nä, jag anser att det betyder något att han satsar 17 miljarder. Det slår klassiska FB-inlägg från Dunning-Kruger-källaren.
Alltså jag köper också det du säger (både i trådstarten och i repliken), tycker du har sunda värderingar i det du skriver.
Jag konstaterar ändå att vinnarna är så himla enkla att hitta
efteråt, samma sak med lågkonjunkturer..."alla" visste att lågkonjunkturen skulle komma...men konstigt nog blev alla överraskade och tagna på sängen likförbannat.
Ändå hör man att "det där kunde ju en idiot räkna ut höhöhöhö !" samtidigt som de lipar över att de inte band sina lån och elpriser etc etc
The Big short hör till en av de bästa filmerna inom ekonomi tillsammans med Wall Street, man ska ändå komma ihåg att Michael Burry faktiskt även den gången var nere för räkning, han låste sin fond för uttag när den rasade ner i källaren, vilket han fick mycket kritik för. Finns INGEN som klarar av den perfekta timingen, nu löste det sig för honom och han hissades till skyarna. Det är så det funkar i staterna, antingen går det jävligt bra...eller så slutar det i rännstenen. Finns liksom sällan medelväg och mellanmjök där !
Övrigt och onödig kuriosa - Christian Bale har en förmåga att "låsa" sitt egna öga vilket gjorde skådespelarinsatsen fullständigt lysande då Michael Burry i verkligheten har ett konstgjort öga (på grund av cancer)