2023-08-16, 11:39
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så du menar att du inte fattat poängen ?

Poängen är att din liknelse inte funkar, det blir bara en massa ord som staplas på varandra.
För att språket ska fungera så måste det finnas anknytning till verkligheten. Annars påminner det du snackar om mer om religon som bygger på förhoppningar och tilltro.

Då har vi kommit långt ifrån att kunna räkna hem vinster.
Citera
2023-08-16, 11:42
Medlem
Cameltotems avatar
Hört börsen ska krascha sen 2017.

De har haft fel varje år.
Citera
2023-08-16, 11:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Är det inte bäst rent investeringsmässigt att före alla andra köpa världens bästa aktie genom tiderna apple och inte fördela pengarna på sämre aktier som Tesla?...

Nej. Du som matematiker förstår säkert att det det vi ser i backspegeln är ett utfall av alla de utfall som var möjliga vid investeringstillfället. Den bästa investeraren är den som har det bästa resultatet viktat över alla möjliiga utfall. Vi tänker inte på de utfall där Apple har kånkat och Tesla tagit över världen, för det är inte det utfallet vi fick.
Citera
2023-08-16, 11:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
De som sätter halva sitt innehav på nedgång efter att ha läst en artikel i Expressen menar du?

Nej absolut inte
Citera
2023-08-16, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ja, det där skämtet är kul...

...fast inte riktigt rättvist. Alla bubblor spricker så småningom (nej, det är inte annorlund nu). Vi vet bara inte när. Det finns inget som hindrar bubblor från att bli än större innan de går åt fanders.

Som jag har uppfattat hans satsning var det ett tag sedan, han kan ha gått ur sedan dess såg jag någon påpeka (fx evolution).

Jag tror att vi är i vändningen nu men vet inte om det är en direkt krash. men en sammandragning av ekonomin borde det bli.

Jag har bara cash i skrivande stund.
OK, cash när börsen stigit så mycket som i år är nästan att korta. Rätt intressant att ett geni som Burry ändå kan komma två år fel, och hans tweet i november 2022 är så generande att han varit helt tyst länge. Och jag är säker på att han var säker på att det skulle smälla då. Och här är vi nu med nasdaq ännu högre. 2020-2023 är de konstigaste börstider jag någonsin varit med i, har hållit på sedan 1998.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 11:56.
Citera
2023-08-16, 11:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Poängen är att din liknelse inte funkar, det blir bara en massa ord som staplas på varandra.
För att språket ska fungera så måste det finnas anknytning till verkligheten. Annars påminner det du snackar om mer om religon som bygger på förhoppningar och tilltro.

Då har vi kommit långt ifrån att kunna räkna hem vinster.

Det gäller ju med allt du köper på börsen. Verkligheten är inte inräknat i dina köp. Du tror att det ska ge utdelning. Vilken verklighet talar du om här ? Verkligheten som i framtiden ska räkna hem vinster ?. Det råkar man ut för oavsett vilken produkt du köper som förväntas ge avkastning Det är bristfällig argumentation, det kanske du upptäcker nu ...
Citera
2023-08-16, 11:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det gäller ju med allt du köper på börsen. Verkligheten är inte inräknat i dina köp. Du tror att det ska ge utdelning. Vilken verklighet talar du om här ? Verkligheten som i framtiden ska räkna hem vinster ?. Det är bristfällig argumentation, det kanske du upptäcker nu ...
Människan har ett hjärnfel, vi är för positiva. Så när man skriver "det är bara att köpa apple innan de går upp" så tror man att man kan de. Men det är en omöjlighet (med undantag för genier som Buffett).

På samma sätt "om jag sätter allt på svart så vinner jag 50%". Ja, men du förlorar ju också 50% men det klarar inte människan att ta in.

Denna positivitet orsakar både inflation och aktiebubblor. Sedan kommer verkligheten ifatt och en ny positiv bubbla kan börja byggas från botten.

Jag tolkar denna positivitet positivt. Det är den som gjort att vi har all utveckling i världen. Vem skulle någonsin försöka uppfinna bilen om han inte var otroligt positiv, när alla andra trodde på hästen.
Citera
2023-08-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det du skriver är visserligen sant, om man låter 100 chimpanser välja akter så blir en miljonär. Men Burry satsar sina egna pengar vilket ju klart slår killgissningar, och hela hans historik är credd (har du själv 17 miljarder?...).

Den som sett filmen Big Short vet att han använde fakta, metodik, matematik för räkna ut att kraschen 2008 skulle komma.

Nä, jag anser att det betyder något att han satsar 17 miljarder. Det slår klassiska FB-inlägg från Dunning-Kruger-källaren.

Alltså jag köper också det du säger (både i trådstarten och i repliken), tycker du har sunda värderingar i det du skriver.

Jag konstaterar ändå att vinnarna är så himla enkla att hitta efteråt, samma sak med lågkonjunkturer..."alla" visste att lågkonjunkturen skulle komma...men konstigt nog blev alla överraskade och tagna på sängen likförbannat.
Ändå hör man att "det där kunde ju en idiot räkna ut höhöhöhö !" samtidigt som de lipar över att de inte band sina lån och elpriser etc etc

The Big short hör till en av de bästa filmerna inom ekonomi tillsammans med Wall Street, man ska ändå komma ihåg att Michael Burry faktiskt även den gången var nere för räkning, han låste sin fond för uttag när den rasade ner i källaren, vilket han fick mycket kritik för. Finns INGEN som klarar av den perfekta timingen, nu löste det sig för honom och han hissades till skyarna. Det är så det funkar i staterna, antingen går det jävligt bra...eller så slutar det i rännstenen. Finns liksom sällan medelväg och mellanmjök där !

Övrigt och onödig kuriosa - Christian Bale har en förmåga att "låsa" sitt egna öga vilket gjorde skådespelarinsatsen fullständigt lysande då Michael Burry i verkligheten har ett konstgjort öga (på grund av cancer)
Citera
2023-08-16, 12:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Alltså jag köper också det du säger (både i trådstarten och i repliken), tycker du har sunda värderingar i det du skriver.

Jag konstaterar ändå att vinnarna är så himla enkla att hitta efteråt, samma sak med lågkonjunkturer..."alla" visste att lågkonjunkturen skulle komma...men konstigt nog blev alla överraskade och tagna på sängen likförbannat.
Ändå hör man att "det där kunde ju en idiot räkna ut höhöhöhö !" samtidigt som de lipar över att de inte band sina lån och elpriser etc etc

The Big short hör till en av de bästa filmerna inom ekonomi tillsammans med Wall Street, man ska ändå komma ihåg att Michael Burry faktiskt även den gången var nere för räkning, han låste sin fond för uttag när den rasade ner i källaren, vilket han fick mycket kritik för. Finns INGEN som klarar av den perfekta timingen, nu löste det sig för honom och han hissades till skyarna. Det är så det funkar i staterna, antingen går det jävligt bra...eller så slutar det i rännstenen. Finns liksom sällan medelväg och mellanmjök där !

Övrigt och onödig kuriosa - Christian Bale har en förmåga att "låsa" sitt egna öga vilket gjorde skådespelarinsatsen fullständigt lysande då Michael Burry i verkligheten har ett konstgjort öga (på grund av cancer)
Bale är perfekt som Burry. Han är Burry för mig, tror aldrig jag sett honom i film bara på bild.

Jag själv har felberäknat kraschen sedan nov 2020, vet att Buffett felberäknade krascher på 1960-talet och gav upp, och känner mig riktigt nöjd med att även Burry kom fel. Vi är i gott sällskap, verkar ofattbart svårt att förutspå en börskrasch. Men å andra sidan, om man kunde det skulle det inte bli några krascher, alla skulle ju gå ur i tid och aldrig orsaka bubblan.

Men låt börsen krascha nu för tusan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 12:05.
Citera
2023-08-16, 12:09
Medlem
Vet inte hur det var i verkligheten men i filmen (The Big Short) så var det ytterst nära att Michael Burry förlorade alla sin pengar.

Han hade rätt men missbedömde hur hårt alla andra trodde på bostadsmarknaden och det höll på att kosta honom allt.

Om du har rätt men alla andra har fel så är risken stor att du ändå förlorar pengar då börsen inte fungerar som t ex en travtävling där man satsar sina pengar på vilken häst man tror vinner.
Citera
2023-08-16, 12:10
Medlem
Kolonns avatar
Intressant. Visserligen är det alltid folk som förväntar sig krascher och vissa får ju rätt.

Kommer ihåg att det var några som drev att det skulle komma en stor krasch 2015, denna personen hade haft rätt tidigare. Inget hände.

Men 90% av sin aktieportfölj är mycket om det stämmer.
Citera
2023-08-16, 12:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Intressant. Visserligen är det alltid folk som förväntar sig krascher och vissa får ju rätt.

Kommer ihåg att det var några som drev att det skulle komma en stor krasch 2015, denna personen hade haft rätt tidigare. Inget hände.

Men 90% av sin aktieportfölj är mycket om det stämmer.
2015 var ett väldigt dåligt år med minirecession i USA. Den är totalt bortglömd av alla eftersom den inte passar in i narrativet "det kan bara gå upp" som gällde 2008-2022.
https://www.nytimes.com/2018/09/29/upshot/mini-recession-2016-little-known-big-impact.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in