2023-08-16, 11:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Välja roulette och satsa på färg ger en 50% sannolikhet att du vinner 1x insatsen på ren chans

Satsa en 50% av portföljen på en kortningsposition har samma chans , som dessutom har ytterligare sannolikhet att lyckas ifall man ser hur makroekonomin har utvecklat sig det senaste halvåret.

Tror nog man får 2x insatsen.
Citera
2023-08-16, 11:04
  #14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Välja roulette och satsa på färg ger en 50% sannolikhet att du vinner 1x insatsen på ren chans

Satsa en 50% av portföljen på en kortningsposition har samma chans , som dessutom har ytterligare sannolikhet att lyckas ifall man ser hur makroekonomin har utvecklat sig det senaste halvåret.
Nej det är 49%.. dina matematiska kunskaper får mig vilja spy.
Citera
2023-08-16, 11:04
  #15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe, världens 10e rikaste man Buffett har som enda merit att.. vara världens 10e rikaste man. OK.

Han har tjänat alla pengar själv och startade från Noll. Här en film om Buffett.
https://www.youtube.com/watch?v=bVM2r4vMlTU&ab_channel=FINAiUS
Du är lite lik Buffett. Du startar från Noll.
Än en gång skyltar du med din okunnighet.
Warren Buffett har presterat sämre än index de senaste 10 åren, och avsevärt sämre än valfri FAANG, för att inte tala om t.ex. Apple. Att han råkade sätta pengar på Coca-Cola lagom till kommunismens fall, är liksom inte särskilt imponerande så här med facit i hand. Men för all del, fortsätt att argumentera mot verkligheten.
Citera
2023-08-16, 11:07
  #16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Än en gång skyltar du med din okunnighet.
Warren Buffett har presterat sämre än index de senaste 10 åren, och avsevärt sämre än valfri FAANG, för att inte tala om t.ex. Apple. Att han råkade sätta pengar på Coca-Cola lagom till kommunismens fall, är liksom inte särskilt imponerande så här med facit i hand. Men för all del, fortsätt att argumentera mot verkligheten.
Exakt, du är en "facit i hand"-investerare medans Buffett kunde räkna ut att Coca-Cola skulle gå bra och han är god för 1000 miljarder kronor. Allt tjänat själv på 60 år.

Buffett är upp ca 500 miljarder på sin apple-investering sedan 2016, deras största innehav. Så lite oklart vad du menar.
https://www.avanza.se/aktier/temalistor/portfoljer/warren-buffett.html
Citera
2023-08-16, 11:10
  #17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt, du är en "facit i hand"-investerare medans Buffett kunde räkna ut att Coca-Cola skulle gå bra och han är god för 1000 miljarder kronor. Allt tjänat själv på 50 år.

Buffett är upp ca 500 miljarder på sin apple-investering sedan 2016, deras största innehav. Så lite oklart vad du menar.
https://www.avanza.se/aktier/temalistor/portfoljer/warren-buffett.html
Att du tvingas till personpåhopp efter två rundor av argumentation, visar bara att du inte bör tas på allvar. Är inte du typ 70 år? Försök bete dig på ett värdigt sätt för din ålder.

Och du hade fortfarande tjänat mer pengar på att bara köpa Apple, än att ha det som "största innehav". Behövs ingen matematiker för att räkna ut det.
Citera
2023-08-16, 11:12
  #18
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Välja roulette och satsa på färg ger en 50% sannolikhet att du vinner 1x insatsen på ren chans

Satsa en 50% av portföljen på en kortningsposition har samma chans , som dessutom har ytterligare sannolikhet att lyckas ifall man ser hur makroekonomin har utvecklat sig det senaste halvåret.


Nä så funkar inte roulette...Du får sluta att gissa och läsa på lite mer
Oftast finns en grön nolla med eller så finns till och med en grön dubbelnolla med.
Det gör att sannolikhet för vinst är något under 50% och i längden så kommer du att förlora allt på roulette.
Citera
2023-08-16, 11:22
  #19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Att du tvingas till personpåhopp efter två rundor av argumentation, visar bara att du inte bör tas på allvar. Är inte du typ 70 år? Försök bete dig på ett värdigt sätt för din ålder.

Och du hade fortfarande tjänat mer pengar på att bara köpa Apple, än att ha det som "största innehav". Behövs ingen matematiker för att räkna ut det.

Hade du bara köpt Apple så hade du suttit med enormt mycket mer risk i boken än vad Buffet gjort. Det är i långa loppet man ser vilka investerare som förstår vad risk är.
Citera
2023-08-16, 11:24
  #20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Att du tvingas till personpåhopp efter två rundor av argumentation, visar bara att du inte bör tas på allvar. Är inte du typ 70 år? Försök bete dig på ett värdigt sätt för din ålder.

Och du hade fortfarande tjänat mer pengar på att bara köpa Apple, än att ha det som "största innehav". Behövs ingen matematiker för att räkna ut det.
När köpte du dina apple-aktier och Coca Cola-aktier? Buffett köpte sina 2016 och 1988.
Citera
2023-08-16, 11:26
  #21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hade du bara köpt Apple så hade du suttit med enormt mycket mer risk i boken än vad Buffet gjort. Det är i långa loppet man ser vilka investerare som förstår vad risk är.
Är det inte bäst rent investeringsmässigt att före alla andra köpa världens bästa aktie genom tiderna apple och inte fördela pengarna på sämre aktier som Tesla?...

Ändå rätt kul hur den här tråden handlar om världens största bubbla som snart ska spricka. Och direkt dyker det upp de personer som orsakar bubblan. Buffett är motsatsen till bubbel-investerare, han är en av världens mest långsiktiga spelare och går aldrig in och ut.
Citera
2023-08-16, 11:26
  #22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Nä så funkar inte roulette...Du får sluta att gissa och läsa på lite mer
Oftast finns en grön nolla med eller så finns till och med en grön dubbelnolla med.
Det gör att sannolikhet för vinst är något under 50% och i längden så kommer du att förlora allt på roulette.


Så du menar att du inte fattat poängen ?
Citera
2023-08-16, 11:28
  #23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är i långa loppet man ser vilka investerare som förstår vad risk är.
De som sätter halva sitt innehav på nedgång efter att ha läst en artikel i Expressen menar du?

AMD, Nvidia, Meta, Alphabet, Apple, MSFT, Amazon.... Varsågod, fördela din risk mellan dessa, och se om det förändrar något av det jag sade. Fast du kanske vill hedga dig mot en kommande solstorm/EMP-attack också? Isåfall kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2023-08-16, 11:29
  #24
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.
Ja, det där skämtet är kul...

...fast inte riktigt rättvist. Alla bubblor spricker så småningom (nej, det är inte annorlund nu). Vi vet bara inte när. Det finns inget som hindrar bubblor från att bli än större innan de går åt fanders.

Som jag har uppfattat hans satsning var det ett tag sedan, han kan ha gått ur sedan dess såg jag någon påpeka (fx evolution).

Jag tror att vi är i vändningen nu men vet inte om det är en direkt krash. men en sammandragning av ekonomin borde det bli.

Jag har bara cash i skrivande stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in