Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna".
Ett av mina favoritcitat – av många –
från filmen är:
Burry: – "I'm may have been early, but I'm not wrong."
Lawrence: – "It's the same thing! It's the same thing!"
De som begriper sig på finans, förstår poängen.
I slutet av 90-talet hade jag ett favoritskämt när jag nästan dagligen mötte en studiekamrat jag diskuterat börshandel med, och som var en boren pessimist. När han såg mig ropade han alltid: "Börsen är övervärderad!". Jag svarade alltid: "Javisst! Köp!"
Det här måste ha varit kring 1998. I januari 2000 köpte jag en bostadsrätt och började sälja av mina innehav för att kunna betala kontant. När kvällspressen skrev om hur man kunde tjäna pengar på börsen och även min syster med noll koll gick in på börsen för att tjäna pengar, visste jag att uppgången då var ett "exhaustion gap" och slutet var nära.
Fördelen Burry hade under uppseglingen till finanskrisen gentemot idag, var ju att han var helt okänd och ingen lyssnade på honom. Inte bara förblev hans felaktiga förutsägelser okända, utan dessutom kunde han spela utan att någon följde hans exempel – eller gjorde tvärs emot – och förstörde för honom.
Eftersom alltså Expressen skriver om det här, är mitt tips att Burry har fel.