2023-10-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag får erkänna att jag inte vet så mycket om hur mycket det är i produktion, men t.ex. visar man ett exempel hur mycket sandvik kan köra autonomt, detta var inte lastbilar men det spelar ju inte så stor roll vad det är för typ av fordon.

https://www.youtube.com/watch?v=vTY5gNChMs4

Det finns en uppsjö av forskning på området då man gärna vill få bort folk från gruvan till så hög grad som möjligt. Alternativet är väl iofs fjärrstyrning som ändå kommer att behövas. Men man kan ju tänka sig att du har autonoma transportsträckor och förare gör de mer komplexa operationerna.
Man kan ju påstå vad som helst men om det inte funkar i verkligheten så kan man ju heller inte påstå att det finns.
Dröjer garanterat många år till innan lastbilarna i gruvorna klarar köra av sig själv, om dom ens kommer göra det.
Vi får ju förhålla oss till vad som existerar.
Citera
2023-10-21, 14:23
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Man kan ju påstå vad som helst men om det inte funkar i verkligheten så kan man ju heller inte påstå att det finns...Vi får ju förhålla oss till vad som existerar.
Alldeles riktigt.

Einride | An autonomous bull in a china shop

(Fattiglappar greppar givetvis inte symboliken i då oersättligt porslin ligger på marken som rundningsmärke. Men detta var i alla fall ett klipp från ifjol. Icke jämförbart med Elons end-to-end system. Som aktiehandlare kommer förlora biljoner på.)
Citera
2023-10-21, 14:59
Medlem
paskharens avatar
Jämfört med vad?! Jag har då vad jag kan erinra mig inte krockat med någon. Hur kan det då vara 246% säkrare än mig?
Citera
2023-10-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Jämfört med vad?! Jag har då vad jag kan erinra mig inte krockat med någon. Hur kan det då vara 246% säkrare än mig?
Eftersom bilen blir självkörande så är där ingen ansvarig förare, vid en dödlig krock så är det 246% chans att Elon Musk blir ansvarig om det är en Tesla. 🤣🤣🤣🤣
Citera
2023-10-21, 17:14
Medlem
musttomtes avatar
Släng på lite AI så kommer den att jämföra allt och räkna snabbare än vilken pundare som helst =)
Citera
2023-10-21, 18:37
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Alldeles riktigt.

Einride | An autonomous bull in a china shop

(Fattiglappar greppar givetvis inte symboliken i då oersättligt porslin ligger på marken som rundningsmärke. Men detta var i alla fall ett klipp från ifjol. Icke jämförbart med Elons end-to-end system. Som aktiehandlare kommer förlora biljoner på.)

Har hela Open AI hittat hit och konsekvent postar ovidkommande material?
Citera
2023-10-22, 07:21
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Har hela Open AI hittat hit och konsekvent postar ovidkommande material?
Relevant på så vis att det är en "tänkande maskin" som får förtroendet att köra runt ovärderliga kinesiska vaser. Men visst, vi på kontoret insåg även att detta illustrativa exempel kunde vara svårt att förstå för vissa. Jag beklagar det. I din värld kanske pengar, samt höga insatser, saknar betydelse. Så kan det absolut förhålla sig, det får man medge. Men i verkligheten är det även känt att folk, inom vissa cirklar i varje fall, saknar samma värde som pengar. Och att människor är beredda att kliva över lik för att få tag på lite.

Med det sagt så är Elons system överlägsen konkurrenternas. Och det finns heller ingen anledning att tvivla på att säkerheten kommer förbättras markant. Däremot ska man fråga sig hur relevanta Teslorna blir när rivalerna tar fågelvägen - eller då folk i stora massor hellre önskar försvinna in i en digital drömvärld - stora delar av dygnet.
Citera
2023-10-22, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Viktigt att komma ihåg att Teslas Autopilot är deras cruise control + lane assist. Full Self Driving (FSD) är när bilen kör själv, tar svängar, stannar vid rödljus. Nånting annat. Ingår inte i autopilot.

Har kört Tesla i 4 år och använder autopilot hela tiden. Så fort jag ska åka minst en km rakt fram så åker den på. Man drar ned högerspaken en gång för farthållare och en gång till för lane assist.
Så förutom att hålla hastigheten bra så är den bra på att hålla sig mitt i filen. Strular lite ibland vid streckade linjer. Men 99% av tiden fungerar det klockrent. Och det är perfekt när man sitter på en motorväg eller i rusningstrafik med mycket start o stopp. Känner mig ibland som en passagerare.

Sitter man och fipplar med telefonen så är autopilot en livräddare. Säkert där många av olyckorna sker. Ouppmärksamhet och man plöjer in i nästa bil. Det fixar autopiloten.

Sen har väl många nya bilar likvärdiga funktioner? Inget unikt för Tesla.

Det där var nyheter för mig, antog att autopilot var just "FSD"
Autopilot dvs cruise control + lane assist lär ju vara standard på alla bilar från typ 2019 och uppåt?

Min "skit bil" vilket är 2019 modell och billigaste den KIA har att erbjuda har lane assist, kör med den väldigt ofta.. skönt att släppa händerna och låta dem vila under ratten

för att tillföra tråden : Det är väl självklart att autopilot (dvs lane assist och/eller farthållare som sänker hastighet jämfört med bilar framför dig) är säkrare än att inte använda, men det är absolut ingenting som enbart tesla anv.. det är ju standard för nästan alla bilar?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in