• 1
  • 2
2023-08-14, 18:00
Bannlyst
Jag har läst en del trådar här på forumet och kommit fram till att i 90% av trådarna så finns det tjafs och bråk. Ibland kan bråk ta upp hela trådar och användare fokuserar mer på att förolämpa meningsmotståndaren än att faktiskt diskutera sakligt.

Har personer inte någon skam i kroppen eftersom ni går på förolämning och härskarteknik (oftast direkt) för att kunna vinna en argumentation? När man är så tuff på nätet så förväntar jag mig att man kan backa upp det i verkligheten. Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.

Så varför är det bara tjafs på det här forumet nuförtiden?
Citera
2023-08-14, 18:03
Medlem
snooper123s avatar
Det är kompensation för att de är fega i verkligheten. Det gör att de kan känna sig lite coolare för en sekund.
Citera
2023-08-14, 18:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Har du reflekterat över road rage? Det är ju exakt samma sak. Människor som sitter i en bil kommer vara extremt förbannade och spy galla. Det som att man sitter i sin bil, skyddad verkstad. Det är nog samma med Internet.
Citera
2023-08-14, 18:11
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.

Är alltså svärd det givna försvarsvapnet numera, när internettrollen knackar på dörren? Det målar upp en rätt festlig bild

Folk som är anonyma har naturligtvis mindre att riskera om någon blir irriterad på dem, så det är klart att tonen kan trissas upp när lättkränkta anonyma pojkspolingar börjar spänna sina virtuella muskler. Självklart hade det inte varit samma sak om alla hade suttit i samma sal och burit en namnlapp som motsvarade deras användarnamn. Men varför skulle det finnas en korrelation mellan att vara kaxig anonymt och att kunna backa upp det? Jag skulle snarare tro att det sambandet är omvänt.

Folk använder både rationella och emotionella argument i diskussioner, men det är förstås lättare att avfärda de rent emotionella. Det finns en hel del användare här som har svag impulskontroll, och många har även svårt att framföra (eller acceptera andras) rationella argument. Det är bara att sålla bort dessa användare och försöka hitta de som faktiskt vill föra en dialog, och kan acceptera att de inte har rätt i allt.

Men det är svårt just på grund av anonymiteten, folk kan ju vara rövhattar utan någon särskild risk för konsekvenser om de vill.
Citera
2023-08-14, 18:12
Medlem
Studier har visat att ju mer missnöjd du är i verkliga livet, desto mer aggressiv är du i cyberrymden.
Citera
2023-08-14, 18:15
Medlem
Jag är tuff på nätet och vänlig irl. Förklara vad som är moraliskt fel med det brorsan!

Kan utveckla och säga såhär: jag behandlar andra som de behandlar mig.
Citera
2023-08-14, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Är alltså svärd det givna försvarsvapnet numera, när internettrollen knackar på dörren? Det målar upp en rätt festlig bild

Folk som är anonyma har naturligtvis mindre att riskera om någon blir irriterad på dem, så det är klart att tonen kan trissas upp när lättkränkta anonyma pojkspolingar börjar spänna sina virtuella muskler. Självklart hade det inte varit samma sak om alla hade suttit i samma sal och burit en namnlapp som motsvarade deras användarnamn. Men varför skulle det finnas en korrelation mellan att vara kaxig anonymt och att kunna backa upp det? Jag skulle snarare tro att det sambandet är omvänt.

Folk använder både rationella och emotionella argument i diskussioner, men det är förstås lättare att avfärda de rent emotionella. Det finns en hel del användare här som har svag impulskontroll, och många har även svårt att framföra (eller acceptera andras) rationella argument. Det är bara att sålla bort dessa användare och försöka hitta de som faktiskt vill föra en dialog, och kan acceptera att de inte har rätt i allt.

Men det är svårt just på grund av anonymiteten, folk kan ju vara rövhattar utan någon särskild risk för konsekvenser om de vill.

Det finns ingen korrelation, helt korrekt. Jag tycker dock att människor som sitter och förolämpar online borde känna skam i kroppen eftersom de vet vilka töntar de egentligen är i verkligheten.
Citera
2023-08-14, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Kan utveckla och säga såhär: jag behandlar andra som de behandlar mig.

Det säger jag ingenting om. Problemet är när det blir tjafs i varenda tråd och det finns alltid någon uppviglare. Uppviglaren förväntar jag mig sitta med svärd och vapen hemma.
Citera
2023-08-14, 19:00
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Själv har jag fått uppfattningen att det är lättkränkta, vita, medelålders, heterosexuella män som känner sig förfördelade och förtryckta av än det ena och än det andra. Som därför har Flashback som sin ventil för att orka med vardagen. Lite som att en del tar till flaskan för att döva sin ångest.
Citera
2023-08-14, 19:16
Medlem
Pusts avatar
Man kan vara vem man vill bakom ett tangentbord. Så har det varit sedan tidernas begynnelse när folk fick möjligheten att koppla upp sig.

The Computer Chronicles - Modems & Bulletin Boards (1985)
https://youtube.com/watch?v=Pb7te_HZyiA&t=9m7s
Citera
2023-08-14, 19:21
Medlem
Går att anmäla inlägg, om man vill att moderator ska kolla på det. Är väl bra om delar av internet tillåts vara en slasktratt, och inte allt blir som facebook.

Förlämpning och härskarteknik kan ju också vara ett svar på det samma.

Att folk är så tuffa på nätet kan ju ha och göra med att man kan möta fler åsikter och tankar här än irl, och att graden av självcensur blir mindre på forum som flashback.
Citera
2023-08-14, 19:29
Medlem
Molekyl3ns avatar
Bakom en skärm kan man väl tuppa runt utan att någon knackar på dörren för det, med eller utan ip nr hackers osv.
Kan väl annars bli blockad och/eller bli mindre omtyckt som värsta scenario.

När någon väl tar sig in för att hälsa på i det verkliga livet på så hjälper dock inte capslock eller svart bälte i videovåld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in