Citat:
Ursprungligen postat av
knudo
Jag kan dock inte föreställa mig att ens en del av er sitter med svärd och vapen redo att försvara er om någon knackar på dörren.
Är alltså svärd det givna försvarsvapnet numera, när internettrollen knackar på dörren? Det målar upp en rätt festlig bild
Folk som är anonyma har naturligtvis mindre att riskera om någon blir irriterad på dem, så det är klart att tonen kan trissas upp när lättkränkta anonyma pojkspolingar börjar spänna sina virtuella muskler. Självklart hade det inte varit samma sak om alla hade suttit i samma sal och burit en namnlapp som motsvarade deras användarnamn. Men varför skulle det finnas en korrelation mellan att vara kaxig anonymt och att kunna backa upp det? Jag skulle snarare tro att det sambandet är omvänt.
Folk använder både rationella och emotionella argument i diskussioner, men det är förstås lättare att avfärda de rent emotionella. Det finns en hel del användare här som har svag impulskontroll, och många har även svårt att framföra (eller acceptera andras) rationella argument. Det är bara att sålla bort dessa användare och försöka hitta de som faktiskt vill föra en dialog, och kan acceptera att de inte har rätt i allt.
Men det är svårt just på grund av anonymiteten, folk kan ju vara rövhattar utan någon särskild risk för konsekvenser om de vill.