2023-08-15, 08:12
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
2 andra svenska böcker är,
Petra Malm med titel Kodnamn Pam och Axel Stål med titeln Kontakt.
Hörde ett radioprogram om hon Malm. Mycket märklig historia. Men sammanfattningsvis har alla varit dumma mot Malm, inklusive radioreportern som får minst en åthutning för att hon frågor om hemliga grejer som bara de som får veta om hemliga grejer får fråga. ”Need to know or nice to know?”, fräser Malm.
Citera
2023-08-15, 08:23
Medlem
elbels avatar
Haha den där roland strandberg finns på youtube

Blev rätt impad men nu när du säger mytoman så tror jag det kan stämma

50% sant 50% berättarkonst?
Citera
2023-08-15, 09:57
Medlem
William Faulkner påstod att han varit pilot under första världskriget och blivit sårad i kriget, vilket visat sig vara påhitt:
Citat:
Despite his claims, records indicate that Faulkner was never actually a member of the British Royal Flying Corps and never saw active service during the First World War. Despite claiming so in his letters, Faulkner did not receive cockpit training or even fly. Faulkner returned to Oxford in December 1918, where he told acquaintances false war-stories and even faked a war wound. (wikipedia)
Citera
2023-08-15, 10:11
Medlem
Stercoriuss avatar
På temat kanske man kan nämna Jonathan/Jack Idema och hans bok "The Hunt for Bin Laden" där han beskriver (sin) och de Gröna baskrarnas (Green Berets) jakt på Bin Laden i Afghanistankriget. Problemet är bara att han själv aldrig stred i den amerikanske armén. Han var dock i Afghanistan och bedrev tortyr av afghaner i ett osanktionerat "militärfängelse" som han själv startat, där han ljög om att den amerikanska staten stod bakom honom och att han var förtrodd av självaste USA:s ledning att bedriva anti-terrorverksamhet i landet.

Saxar här in en snutt från bokens handling:

"This is the story of how only a few hundred men, operating from a secret Special Force's base, changed the course of history in Central Asia and destroyed a one-hundred-thousand-man terrorist army in less than ninety days."

Kopierar även in detta som författaren själv skrivit om sig, som märk väl, aldrig varit i strid eller haft en högre befattning inom den amerikanska armén:

"Idema spent his military career in the United States Army Special Forces & Special Mission Units, more than twenty years working with or for the CounterTerroristGroup US, and over seven years in Afghanistan. He has trained, worked with, or conducted operations with almost every Special Operations Force in the world, including the British SAS, the German GSG-9, the French GIGN, the Soviet GRU military intelligence, and Soviet Alfa Group Commandos.

While there are disputes over who was the youngest Green Beret in American history, the fact remains that Jack Idema was awarded his Green Beret in 1975 by Colonel Charles Beckwith, founder of Delta Force. No other person has ever even been admitted to the Special Forces selection course at the age of eighteen, no less graduated and been awarded the coveted Green Beret at nineteen."

Finns även en sevärd Youtube-dokumentär om honom: https://youtu.be/ZVGT8hoUehI.
Citera
2023-08-15, 11:38
Medlem
Forevermores avatar
Prickskytt i röda armen.

Det är säkert så att Nikolajev var en utmärkt prickskytt men boken är en sörja av Sovjetpropaganda utan dess like och historierna ibland så osannolika så man undrar om han själv tror på dem.
Jag läser mycket om WWII men den här boken skänktes till loppan då jag inte kunde ha kvar den.
Citera
2023-08-15, 11:52
Medlem
Värsta exemplet på historieförfalskning är väl Franz Halder och andra tyska generalers historieförfalskning av kriget på östfronten. "Han var 1948–1961 chef för Historical Liaison Group, Historical Division i amerikanska armén." (Wiki) Innan dess hade producerat Generalernas memorandum, som är fundamentet till lögnen om Wehrmachts rena krig under WWII. Hans grupp producerade över 2 500 stora historiska manuskript från över 700 distinkta tyska författare som beskriver andra världskriget.Halder använde gruppen för att återuppfinna krigshistorien med hjälp av sanning, halvsanning, förvrängning och lögner. Och många historiker i väst köpte det med hull och hår. Och tyvärr har det spridits ut till vanliga människor och nazisttokar i dag. Sovjet unionen är medskyldiga då de hemligstämplade det mesta.
Citera
2023-08-15, 17:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Meine Sendung im Finland und im Baltikum (1920). Graf Rüdiger von der Goltz ger en rak skildring av sin tid som befälhavare för de tyska förbanden i Baltikum och Finland 1918-1919, men han överdriver också sin egen förmåga i ett större politiskt perspektiv. Har för mig att han nämner att han planerade att inta S:t Petersburg 1919 och tillsätta en tysk regering i Ryssland. Kanske inte så extremt, men trots det en lustig historisk parentes.
Citera
2023-08-16, 12:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Haha den där roland strandberg finns på youtube

Blev rätt impad men nu när du säger mytoman så tror jag det kan stämma

50% sant 50% berättarkonst?
Jadu ... =)
Det hade kanske blivit ofrivilligt roligt, om det inte bara fortsatte och fortsatte och fortsatte ...
Tex - när han skulle segla in till Haiti, så såg de eldar i hamnen och trodde det var karmeval. Men kaptenen på skutan rusade ut och skrek att de måste vänta eftersom det tydligen blivit revolution precis just då, och att eldarna de såg tydligen var hur rebellerna eldade upp den fd diktatorns livvakter.

Alltså, en sak jag tror, det är att han, författaren, hade suttit på biblioteket och läst gamla tidningar och magasin från den tidsperiod han skulle skriva om.
Dvs för att "friska upp minnet."
Bara det att så fort han läste något som verkade intressant och spännande, så satte han in sig själv i det - på ett eller annat sätt.
För väldigt många av den tidsperiodens stora nyheter, osv, hade han alltså haft någon slags personlig koppling till. Antingen själv, eller genom någon bekant osv.
När den norska oljeplattformen slog runt, "Alexander Kieland" eller vad den nu hette" och det blev en hemsk katastrof, så självklart träffade författaren en av de få som överlevde katastrofen, och de blev kompisar.
Intressant nog så nämner han att den killen skulle vara förtidspensionär (pga katastrofen) - men ändå så var det i arbetet som de träffade på varandra ...

Jaja, även om boken är helt vansinnig så är det iaf långt ifrån den allra sämsta självbiografi jag läst.
=)
Jag tror att den värsta - åtminstone som Jag har läst - var den som Gunde Svan skrev.
Han var kanske en hejare på att åka skidor ... men att skriva självbiografier, det var han inte lika bra på =).
Jag undrar om han inte gav ut den själv, för jag förstår inte hur en seriös redaktör hade kunnat tillåta ett så uselt manus att gå till tryckning. Jag menar, det är ju ändå Gunde Svan vi pratar om. Han är förtjänt av bättre.

Denna här av Strandberg, är inte alls i samma "klass."
Den är inte bra, men den är inte en total jävla katastrof som Gundes var ... haha =).

---

Det verkar emellertid som att just militärer har en stor förkärlek för överdrifter och lögner, som trådens alla inlägg vittnar om.
Det var mer än vad jag trodde faktiskt, men jag borde kanske ha kunnat ana det.

Kanske "krigarens, och äventyrarens, historier" kan hamna i samma kategori som "fiskarens historier," så att säga ...
Det är ju något vi känner till från redan fornhistoriens mytologiska sagor, eller hur.
Beowolf-kvädet är ju även den en extrem samling överdrifter och lögner, liksom Herkules storverk är det. Homeros och Jason och hans Argonauter likaså.
Och visst finns det en fiskehistoria med åskguden Tor också ... =)
Citera
2023-08-19, 12:03
Beror väl på vad man tycker att låter rimligt och inte. Vad som är imponerande och vad som inte är det.

De bästa hör man talas om från andra eller läser om i rapporter från slagen, dessutom är det få av de som gör det på riktigt som överlever. Till på det är bra källor hemliga.

Det bästa jag läst kommer från fronten i Stalingrad. På tyska sidan var det väldigt få som överlevde eftersom de blev inslagna i en ficka, till på det censurerades alla brev. På Sovjetiska sidan blev de i staden nästan helt utplånade. Till på det var det rätt få av de som faktiskt överlevde som ville tala om vad som hände, rätt extrema känslor inblandade, dessutom hålls det hemligt.
Citera
2023-08-24, 09:47
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0vdjur
Beror väl på vad man tycker att låter rimligt och inte. Vad som är imponerande och vad som inte är det.

De bästa hör man talas om från andra eller läser om i rapporter från slagen, dessutom är det få av de som gör det på riktigt som överlever. Till på det är bra källor hemliga.

Det bästa jag läst kommer från fronten i Stalingrad. På tyska sidan var det väldigt få som överlevde eftersom de blev inslagna i en ficka, till på det censurerades alla brev. På Sovjetiska sidan blev de i staden nästan helt utplånade. Till på det var det rätt få av de som faktiskt överlevde som ville tala om vad som hände, rätt extrema känslor inblandade, dessutom hålls det hemligt.
Menar det är helt uppenbara - och omöjliga att bekräfta - histrier som presenteras, och det bara kommer nya och nya och nya, värre och värre ... då drar man öron åt sig.
Han här, författaren till boken i TS, Roland Strandberg, han försöker t.o.m. få läsarna att tro att han blev "inbjuden till brittiska SAS att gå deras Selection-kurs och bli en "operatör."
Och för att bevisa att det verkligen var sant ... då visade han ett fotokopierat papper - som han själv hade skrivit.
Ja, han själv. Ett papper där han skriver adresserat till SAS att han gärna hade velat bli uttagen till SAS.

Hahaha ... ett sånt papper är inget bevis.
Om det hade varit ett brev FRÅN den, från SAS, däremot ... då hade det såklart varit något.
Men nu så gör han sig själv ju bara till en driftkucku.

Han t.o.m. ljuger i det brevet, där han skriver att han sökte till Främlingslegionen feftersom han ville bli "Combat Diver".
Men, ingenstans i hans självbiografi står det att han gick den utbildningen. Han var en vanlig skyttesoldat i legionen, inget annat.
Hahaha.

Det är en hejdlös bok på det sättet.
Den ena mer vansinnig lögn efter den andra.

Han var tillochmed i Nordkorea och blev tackad av de stygga nordkoreanska soldaterna för att han var så duktig på att dyka och kunde hitta deras borttappade dyktub - som nordkoreanerna själv såklart inte kunde dyka och hitta.
För nordkoreaner kan ju inget ...
Citera
2023-08-28, 14:03
Medlem
Sven Hassel... har ju fått kritik för att han ljugit... såsom att han inte varit den frontveteran han påstått.

OK. Han hittade på, sa att han själv IRL varit med om det berättade. Dålig stil. Man ska inte försöka sig på sådant ljug som lätt kan upptäckas. Elfte budet: åk inte fast...

Men som raconteur är Sven Hassel en talang. När mer välstädade kolleger som Plievier, Konsalik och Heinrich glömts lever Hassels berättarglädje kvar.

Han kunde dra en skröna. Han kunde brodera ut sina romaner med infall och egenheter. Vissa egenheter har fått kritik (som historiska orimligheter). Men texten i stort står sig.

Vad jag vill ha sagt är att Hassel hade ett temperament. Och skönlitteratur är ju, som Zola sa, "ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament".

Man måste ha stil, man måste ha en vision, utöver att bara återge fakta.

Och Hassel hade en omisskännlig stil och en omisskännlig röst. Även om han också bjöd på obehagligheter -- råa sadistiska inslag.

Men en författare kan inte bry sig om den goda smaken. Han måste visa (ett hörn av) verkligheten så som hans vision dikterar.

Därför kommer Hassel alltid att bli läst av ständigt nya generationer.
Citera
2023-08-29, 09:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är någon sorts hederssak för mig att en självbiografi är just en självbiografi, men allt fler (både läsare och kritiker) verkar ha gått över till att tycka att det viktigaste är om det är en bra historia eller inte. Jag hör till de som tycker att sanningen har ett egenvärde, men det börjar bli omodernt tror jag. Alex Schulman har byggt hela sin karriär på rena lögner, som paketeras och säljs som öppenhjärtiga bekännelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in